Karlia
P pmd skrev:
Även sånt som vi sorterar i hemmen borde vara lättare att bli av med. T.ex. så måste man slänga glasflaskor en och en i en glasigloo. Helt befängt. När jag kommer med en kasse full med tomglas vill jag förstås tömma hela kassen på en gång.

Vid den återvinningsanlägging jag brukar anlita har man installerat en maskin i vilken man kan tömma alla sina kassar med pantningsbara flaskor och burkar. Maskinen sorterar, läser av streckkoder och spottar ut ett kvitto som man kan lösa in mot pengar. Mycket bättre än de pantningsmaskiner som står i butikerna där man måste stoppa in en flaska/burk i taget och vänta en stund tills man kan stoppa in nästa.

Något liknande borde vara mycket enkelt att införa istället för glasigloos med för små hål. Det behövs ju ingen mekanism som läser av streckkoder så det borde vara enklare än masspantningsmaskinen.
Jag avskyr att slänga glas just för att det är en och en, ljudet är dessutom hemskt! Nog borde det gå att komma på ett bättre sätt utan att riskera säkerheten - krossat glas är otäckt vid hantering.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Det ska vara motbjudande att slänga skräp på återvinningsgården, och man ska känna sig lite förnedrad.
Det är en del av miljöpartismen.

• Gilla
  • Wow
videopac och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, det vore förstås olämpligt. Jag bor på landet så risken är i princip noll här, men i städer kan jag tänka mig att det görs räder mot soptunnor lite här och var.

Kodlås på medicinfacket, kanske? Samt en automatisk upplåsningsmekanism på sopbilen?
Vi bor inte direkt i en stad utan mer i en tätort, till och med i utkanten av kommunens största tätort.

Om vi hade bott i landsbygdssamhället där jag växte upp så hade jag ändå inte velat lämna mediciner i soptunnan.
Det samhället har ca 180 bostäder, ca 450 personer.

Förr, på 80-/90-talet så var det stora öppningar i bla containrarna för tidningar, kartong, plast.
Men dessa blev tvungna att minskas för att barn/ungdomar klättrade in i containrarna.
Det har varit barn/ungdomar i containrar när dessa ska tömmas.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Karlia
Det var till och med två barn som dog. Hemskt för familjen, barnen och sophämtaren.

Karlia Karlia skrev:
Jag avskyr att slänga glas just för att det är en och en, ljudet är dessutom hemskt! Nog borde det gå att komma på ett bättre sätt utan att riskera säkerheten - krossat glas är otäckt vid hantering.
Jag brukade stoppa in öronproppar när jag skulle slänga våra tomflaskor Nu har vi stora soptunnor med fack för färgat och ofärgat glas hemma och där kan man lägga ner flaskorna utan en massa oljud.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P
Karlia Karlia skrev:
Det är knappast osäkrare med en öppen container. Glas som krossas flyger inte så högt. Man har ju stora öppna containrar till allt möjligt annat på en återvinningsanläggning. Om man är rädd för att det ska flyga krossat glas så kan man ha en sluten container med en hyfsat lång rutschkana i ena änden där öppningen är stor nog för att man ska kunna tömma en kasse med tomglas.

Notera också mängden krossat glas som brukar ligga på marken runt glasigloos.

P
Demmpa Demmpa skrev:
Förr, på 80-/90-talet så var det stora öppningar i bla containrarna för tidningar, kartong, plast.
Men dessa blev tvungna att minskas för att barn/ungdomar klättrade in i containrarna.
Det har varit barn/ungdomar i containrar när dessa ska tömmas.
Det kanske gör att det finns anledning att ha glasigloos med små öppningar i anslutning till matbutiker, men på en återvinningsanläggning finns många helt öppna containrar så ytterligare en kan knappast vara ett problem.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Kanske å andra sidan inte så många som åker till ÅVC för att slänga glas att det är värt en egen lösning, utan man tar samma soft som står på stan.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kanske å andra sidan inte så många som åker till ÅVC för att slänga glas att det är värt en egen lösning, utan man tar samma soft som står på stan.
Glasigloos töms med lastbil, kranbil med 2-facks lastväxlarcontainrar, ett fack för färgat och ett för ofärgat glas. Vill återvinningscentralen ha andra containrar måste de alltså gå att tömma med en sån lastbil.
(Är så det funkar här i Götaland, iaf.)

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Glasigloos töms med lastbil, kranbil med 2-facks lastväxlarcontainrar, ett fack för färgat och ett för ofärgat glas. Vill återvinningscentralen ha andra containrar måste de alltså gå att tömma med en sån lastbil.
(Är så det funkar här i Götaland, iaf.)
Man kan ju å andra sidan utan alltför stor ansträngning tänka sig att ÅVC skulle ha motsvarande containrar på plats snarare än igloos, men det bygger ju på att glas är något som slängs i större mängd på ÅVC, vilket jag tror att det inte är.

Men hur gör man med glasskivor? De måste väl gå att slänga de med.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men hur gör man med glasskivor? De måste väl gå att slänga de med.
Ja, men den typen av glas går inte att återvinna som det är nu, så det får läggas i en container som går till deponi.
Det kan också vara ett skäl till att det är så små hål på glasigloos, att folk inte ska försöka slänga bilrutor, kristallskålar och fönsterglas i igloon. Insamlingen av glas är ju en del av förpackningsinsamlingen, och gäller därmed bara flaskor och burkar av glas.

• Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Nu orkade jag inte läsa hela tråden, så någon kanske redan nämnt det, men min personliga åsikt är att det bästa för miljön hade varit att lagstifta om förpackningars sammansättning.

Alltså, 2 plastsorter får användas, en mjuk och en hård. EN typ av kartong, EN typ av glas osv... Detta skulle då busenkelt att återvinna nästan allt. Samma sak med lim och etiketter osv... endast en typ av lim och etikett får användas, så kan återvinningens processer anpassas till att hantera dessa.

Fixa detta på EU-nivå och gör det tvingande med hot om miljardböter så att även U-länder som Ungern och Polen anpassar sig till den rådande verkligheten.

• Gilla
  • Haha
pingis och 2 till
  • Laddar…
Så du tror att det går att använda samma plast till fryspåsar som till maskinpackningar t.ex?? Bägge är ju mjuka.....

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.