10 859 läst · 42 svar
11k läst
42 svar
Grannens hund skäller - ett ljudelände
Inte de med el.hsd skrev:
Vibration, ljud och spray är tillåtet.
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/sa-skoter-du-din-hund
"Elhalsband och stackelhalsband får inte användas på hundar. Elhalsband är ett halsband som ger hunden elstötar."
Kasta en hink vatten över hunden och hjälper inte det så kastar du en hink över ägaren
Jag är också hundägare och är extremt rädd för att min lilla jycke ska skälla när han är ensam hemma i lgh.S Srixon skrev:Hade tidigare liknande problem med en ny inflyttad granne, matte släpptes ut hunden när mannen for till jobbet. Hunden gick lös ute och skällde på allt och alla.
Konfronterade hundens matte och så till henne:
Din hund stör oss, jag har filmat er hund när den skäller och jag kommer att lämna över detta till vår kommun om ni inte omedelbart tar ansvar för er hund. Sedan la jag ett brev ut kommunens hundstadgar i brevlådan för kännedom.
Nu är det tyst, hunden är inte längre ensam ute. Visst skäller den I bland men då är de snabbt ute och tar in dem.
Jag är hundägare själv, hatar skällande hundar.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 524 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 524 inlägg
Sån där högfrekvent visselpipa som bara hundar hör. Prova att blåsa i en sådan och se om det ger någon effekt. Antingen så börjar hunden tokskälla = bra om ägaren är hemma å får själv höra hur jobbigte det är en hel dag.
Eller så blir hunden tyst, också bra.
Eller så blir hunden tyst, också bra.
Det har lämnats väldigt många lite "särskilda" förslag.
Rätt väg att gå om inte grannen vill anpassa sig efter TS önskemål torde rimligen vara myndighetsvägen.
Huruvida hundens skällande utgör en sådan störning som TS inte ska behöva tåla eller om TS tvärtom måste acceptera att hunden ifråga orsakar ljud i TS närhet kommer TS därvid att få kännedom om.
Det ankommer på kommunenen i egenskap av tillsynsmyndighet enligt miljöbalken att i aktuellt avseende handlägga anmälningar om störningar från djur. Om det nu inte finns misstanke om vanvård bör TS göra en anmälan till kommunen. TS bör dock först föra dagbok över de upplevda störningarna (när [datum och tid] och hur länge skäller hunden). Sådan dokumentation är någonting som kommunerna vanligen efterfrågar.
Enligt MÖD är hundskall nattetid en sådan störning som kan vara en olägenhet för människors hälsa och inte heller något som förväntas i ett tätbebyggt område (MÖD 2017:34). Skällande dagtid är en helt annan femma.
Jag hoppas verkligen att TS väljer denna väg framför ofredanden och annat dumt som föreslagits i tråden.
Rätt väg att gå om inte grannen vill anpassa sig efter TS önskemål torde rimligen vara myndighetsvägen.
Huruvida hundens skällande utgör en sådan störning som TS inte ska behöva tåla eller om TS tvärtom måste acceptera att hunden ifråga orsakar ljud i TS närhet kommer TS därvid att få kännedom om.
Det ankommer på kommunenen i egenskap av tillsynsmyndighet enligt miljöbalken att i aktuellt avseende handlägga anmälningar om störningar från djur. Om det nu inte finns misstanke om vanvård bör TS göra en anmälan till kommunen. TS bör dock först föra dagbok över de upplevda störningarna (när [datum och tid] och hur länge skäller hunden). Sådan dokumentation är någonting som kommunerna vanligen efterfrågar.
Enligt MÖD är hundskall nattetid en sådan störning som kan vara en olägenhet för människors hälsa och inte heller något som förväntas i ett tätbebyggt område (MÖD 2017:34). Skällande dagtid är en helt annan femma.
Jag hoppas verkligen att TS väljer denna väg framför ofredanden och annat dumt som föreslagits i tråden.
Redigerat:
Tack, skall kolla upp detta!S Srixon skrev:Hade tidigare liknande problem med en ny inflyttad granne, matte släpptes ut hunden när mannen for till jobbet. Hunden gick lös ute och skällde på allt och alla.
Konfronterade hundens matte och så till henne:
Din hund stör oss, jag har filmat er hund när den skäller och jag kommer att lämna över detta till vår kommun om ni inte omedelbart tar ansvar för er hund. Sedan la jag ett brev ut kommunens hundstadgar i brevlådan för kännedom.
Nu är det tyst, hunden är inte längre ensam ute. Visst skäller den I bland men då är de snabbt ute och tar in dem.
Jag är hundägare själv, hatar skällande hundar.
Tack för goda råd!K Kardan79 skrev:Det har lämnats väldigt många lite "särskilda" förslag.
Skall prova visselpipa sedan kommun.
Har också haft en granne med skällande hund på sin tomt, och tyvärr vägrade de att göra nåt åt det, trots att den förpestade hela området. Jag köpte en elektronisk "hundvissla" som skickar ut ett högfrekvent ljud som människor inte kan höra, men som hundar inte gillar. Ett snabbt tryck eller två så fort hunden började skälla, och efter 3-4 dagar hade den fattat vinken och slutat skälla.
Är själv hundägare, brukshundsblandras (mycker schäfer) som ogillar okända män och okända besökare i allmänhet. Har självklart tränat henne att inte skälla på människor som går förbi på gatan meb hon skäller när någon kommer in på uppfarten, vilket jag uppskattar oftast. Det är enkelt att träna en hund, men det kräver intresse och att vara konsekvent. Grannen har skaffat en liten bjäbbig sak som skäller ganska mycket i trädgårn, och ägarna gör i princip ALLA fel man kan göra och förstärker beteendet istället för att träna bort det.
Om min hund hade tagit sig ut från uppfarten och tagit sig fram till någon och skällt hade jag förväntat mig en spark på nosen och kanske en skadad hund, det är en rimlig reaktion från en ej hundvan människa mot en okänd hund som gör utfall. Det hjälper ju inte att jag vet att min hund inte bits. Fruktansvärt med oansvariga hundägare som tror att de har rätt att slarva med att tex stänga grinden till trädgårn så att en stökig hund kan leva om på gatan.
Om min hund hade tagit sig ut från uppfarten och tagit sig fram till någon och skällt hade jag förväntat mig en spark på nosen och kanske en skadad hund, det är en rimlig reaktion från en ej hundvan människa mot en okänd hund som gör utfall. Det hjälper ju inte att jag vet att min hund inte bits. Fruktansvärt med oansvariga hundägare som tror att de har rätt att slarva med att tex stänga grinden till trädgårn så att en stökig hund kan leva om på gatan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grannens hund skäller och är aggressiv
Övrigt husrelaterat -
Grannens hund bajsar vid vår tomt varje dag
Trädgård allmänt -
Fällde grannens hundraåriga ekar
Artikelkommentarer -
Bra tips om grannarnas hund skäller
Altan & Uteplats -
Grannens hundgård kommer den att hålla harar och rådjur borta?
Övrigt Off Topic