I tomtgränsen mot min granne fanns ett äldre, klassiskt gunnebostängsel. Aningen slitet, men fullt fungerande. I samband med att grannen skulle bygga uppfart på sin sida, precis innanför stängslet, bad han om min tillåtelse att ta ned stängslet, eftersom han tyckte det var gammalt och slitet och att det skulle försvåra hans byggprocess (oklart för mig på vilket sätt). Jag förklarade att eftersom vi avsåg att skaffa hund var det viktigt för oss med ett stängsel. Han föreslog då att han efter att uppfarten byggts färdigt skulle montera ett nytt, likvärdigt stängsel, antingen i tomtgräns eller fäst i den låga betongmur han skulle uppföra som del av uppfartsprojektet (10-20 cm från tomtgräns). Baserat på det löftet accepterade jag att han tog ned det befintliga stängslet.

Varken grannen eller jag har kunskap om vilken av de båda fastigheterna det ursprungliga stängslet tillhörde, vilket vi gemensamt konstaterade när vi kom överens om ovan. (Troligtvis är ingen i livet som kan säga vilken av fastigheterna som satte upp stängslet.)

En tid efter att grannen byggt färdigt sin uppfart frågade jag om när han avsåg att montera det nya stängslet. Han svarade då att han bestämt sig för att inte montera något nytt stängsel, eftersom det skulle bli "fult".

På min sida om gränsen (och det tidigare stängslet) står en ganska rejäl thujahäck, som jag planterat för 8 år sedan. Den skyddar bra mot insyn, men räcker inte för att hålla hunden på tomten. Jag behöver därför ett stängsel. Grannen tycker att eftersom jag vill ha stängslet kan jag ställa det på min sida innanför häcken (vilket eftersom häcken är ca 80 cm bred innebär ca 80 cm in på min tomt). Detta eftersom han tycker det skulle vara "fult" att ha stängslet synligt vid häcken på hans sida. Jag tycker det är naturligare att ha stängslet i tomtgränsen, och är dessutom irriterad över att han bryter vår överenskommelse. (Mitt på häckens längd har jag en bit likadan häck "på tvären" som avdelare i min trädgård, som prydligt hör ihop med den långa häcken. Ett stängsel på min sida den långa häcken skulle därmed bokstavligen behöva dras rakt igenom häcken, där tvärdelen skjuter ut. Det är jag inte alls sugen på.)

Jag har tyvärr inte överenskommelsen om det nya stängslet i skrift, eftersom jag inte såg någon anledning till att grannen inte skulle hålla sitt ord. Grannen förnekar inte att han kom överens med mig om att ett nytt stängsel skulle sättas upp (och han förnekar inte heller att detta var ett villkor från mig för att acceptera demontering av det gamla stängslet), men konstaterar ändå att han inte tänker göra det.

Det är inte en ekonomisk fråga för mig. Eftersom det är jag som behöver stängslet kan jag gärna bekosta både material och montage av ett nytt stängsel (vilket jag även nämnt för grannen). Men även om jag har rätt att montera ett stängsel i tomtgräns (eller 2 cm in på min sida) uppfattar jag att jag inte rent praktiskt kan göra det utan grannens tillåtelse, eftersom man pga thujahäcken i så fall måste befinna sig på grannens tomt när man monterar.

Tacksam för råd.

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
HusägareLk och 4 till
  • Laddar…
Allt handlar om på vilken sida om tomtgränsen detta staket satt. Hade du det på din sida av tomtgränsen och grannen tog ner det, ja då kan vara aktuellt att grannen återställer. Annars är det väl du som får smälla upp ett motsvarande funktionellt staket/nät på din sida av tomtgränsen.
__
PS. ett enkelt nätstaket kostar inte många hundralappar att smälla upp för syftet att hindra tex hundar att springa omkring över tomtgränser.

• Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
H
Det gamla staketet vems sida stod det på?
Stod det på bådas eller bara på en tomt?

• Gilla
callepett
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Det gamla staketet vems sida stod det på?
Både jag och grannen uppfattar att det gamla stängslet stod precis i tomtgränsen.

• Gilla
Tobbebj och 3 till
  • Laddar…
Bara smäll upp ett nytt stängsel då, på din sida av tomtgränsen. Gjort på en halv eftermiddag.

• Gilla
emmel och 18 till
  • Laddar…
Klipp thujan in till stammen på grannens sida och sätt sedan hönsnät fäst med buntband i häcken mot honom.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
emmel och 144 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Bara smäll upp ett nytt stängsel då, på din sida av tomtgränsen. Gjort på en halv eftermiddag.
Jag försökte beskriva att det inte är så enkelt, eftersom det står en rejäl häck på min sida gränsen.

Om jag sätter upp stängslet på min sida häcken får jag stängslet 80 cm in på min tomt, plus att det kommer behöva gå rakt genom "tvärdelen" av häcken som jag har på ett ställe. Så det vill jag helst inte.

Jag skulle gärna sätta ett nytt stängsel i tomtgräns (eller ett par cm in på min sida). Men det kommer jag inte åt att göra, från mitt håll, eftersom den höga häcken står i vägen. Jag skulle, som du säger, enkelt kunna göra det från andra hållet. Men då måste jag beträda grannens tomt, medan jag monterar stängslet på min sida gränsen. Det kan jag väl inte göra utan grannens medgivande?

• Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Klipp thujan in till stammen på grannens sida och sätt sedan hönsnät fäst med buntband i häcken mot honom.
Det är en bra tanke. Med lite ansträngning och trixande klarar jag nog att göra det "genom" häcken, så jag kan vara på min sida när jag gör det.

Tack för bra inspel!

• Gilla
  • Haha
Mrs Flyte och 22 till
  • Laddar…
H
Enklast om man har sitt på sin tomt.
Slipper man grann krångel.
Så kan du lösa det från din sida så är det bäst

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Ok, jag förstår problematiken nu. Går det att smälla upp ett nytt stängsel strax innanför tomtgränsen så är väl detta det bästa i detta läge. Som sagt, det kan handla om väldigt billiga/enkla prylar typ att banka ner några tryckta stängselpålar i marken, häfta på ett lämpligt nät.

Tycker inte grannen detta blir bra nog så får väl vederbörande bidra till en snyggare lösning.

• Gilla
MiWi och 18 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ok, jag förstår problematiken nu. Går det att smälla upp ett nytt stängsel strax innanför tomtgränsen så är väl detta det bästa i detta läge. Som sagt, det kan handla om väldigt billiga/enkla prylar typ att banka ner några tryckta stängselpålar i marken, häfta på ett lämpligt nät.

Tycker inte grannen detta blir bra nog så får väl vederbörande bidra till en snyggare lösning.
Jag bekostar gärna ett snyggt/dyrt stängsel. Men jag uppfattar att jag behöver grannens medgivande för att kunna stå på hans sida gränsen medan jag monterar det på min sida. Eftersom jag inte kommer åt att göra det från mitt håll - det står ju en häck där.

Häcken är 8 år gammal, och planterades då med 2-metersplantor ("färdig häck"). Så den är vid det här laget mycket väletablerad. Att tillfälligt lyfta upp häcken ur marken för att komma åt att montera stängsel från mitt håll är inte rimligt; det är ett jättestort projekt och häcken kommer bli rejält skadad.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Nej häcken står där den står. Uppfattar det som att du vill ha en ersättning för det stängsel som fanns där tidigare. Du måste hitta ett sätt att komma överens med grannen om detta, det är ju även ett gemensamt intresse av att inte hundar springer omkring över tomtgränser.

Även de enklaste nätstaket jag skissade på är helt ok och märks knappt, vi har kört dylikt när vi hade hund. Mycket snyggare/omärkligt än klassiska gamla Gunnebostängsel som jag kan hålla med om kan vara riktigt fula.

• Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
Om TS förklarar för grannen att TS själv sätter upp nytt stängsel vid thujahäcken på grannsidan innebärande att denna häcksida då måste klippas in ordentligt (=bli mycket ful, brun och utan grönska) kanske grannen ändrar sig.

• Gilla
  • Älska
Heidina och 15 till
  • Laddar…
Du kan alltid be grannen om lov att beträda hans tomt för att vårda, ansa, klippa häcken. Med tanke på att den är så nära gränsen antar jag att du inte kan göra det utan att beträda hans tomt.
När du nu ändå är där och fixar till häcken passar du på att placera staketet. Det är ju bara en liten extra åtgärd utöver er överenskommelse, ungefär likvärdig med hans ändring av er senaste överenskommelse.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Solvide och 35 till
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Jag försökte beskriva att det inte är så enkelt, eftersom det står en rejäl häck på min sida gränsen.

Om jag sätter upp stängslet på min sida häcken får jag stängslet 80 cm in på min tomt, plus att det kommer behöva gå rakt genom "tvärdelen" av häcken som jag har på ett ställe. Så det vill jag helst inte.

Jag skulle gärna sätta ett nytt stängsel i tomtgräns (eller ett par cm in på min sida). Men det kommer jag inte åt att göra, från mitt håll, eftersom den höga häcken står i vägen. Jag skulle, som du säger, enkelt kunna göra det från andra hållet. Men då måste jag beträda grannens tomt, medan jag monterar stängslet på min sida gränsen. Det kan jag väl inte göra utan grannens medgivande?
Har du verkligen blivit så osams med grannen att du inte kommer att få stå på dennes tomt och montera staketet? Eller kan du förklara läget med hunden en gång till och sen fråga grannen om det är ok att stå där och montera? Risken är dock att det inte är där skon klämmer för grannen utan mer att denne kommit på att det inte är så vackert med ett Gunnebostaket..

• Gilla
EllinorLag och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.