Han får väl bygga en stenkista eller ett dike eller nåt. Att bara pumpa ut vatten på en yta där folk går verkar helt puckat om det sker kontinuerligt (vore det en engångshändelse och inte förstörde marken/gräset/gruset skulle jag inte brytt mig). Om vattnet rinner in till nån annan än Lundberg så låt dem klaga, jag tror inte man får pumpa ut vatten på någon annans tomt. Om vattnet kan stänka upp, gå dit med en sliten finkostym varje dag och skicka sen kemtvätt räkningen till poolgubben. Om du vill veta om det är poolvatten eller grundvatten, släng ner en näve kaliumpermanganat i gubbens pool för att färgspåra vart vattnet tar vägen... ;)
 
Claes Sörmland
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Reta sig på?
så skrev jag väl inte?
Ta inte ord/ meningar ur texten som inte finns, ingen retar sig????
Läs gärna texten igen hehehe
Tack för klargörandet att grannskapet inte retar sig på pumpanläggningen. Då känns det ju som att frågan kan lämnas därhän.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Helt egalt då du inte har en bil som tar emot 200A AC. Det var fö en pinsam liknelse, finns inget anmärkningsvärt med 200 liter i timmen i ett avlopp. Du har inte heller ledningar för 200A, men kör på, kan bli sevärt.
Runt 50kw enfas eller 150kw 3 fas...
Vid snabbladdning så kan faktiskt min bil ladda med 200a om vi nu ska vara såna ;)
 
F
A Alexn72 skrev:
Runt 50kw enfas eller 150kw 3 fas...
Vid snabbladdning så kan faktiskt min bil ladda med 200a om vi nu ska vara såna ;)
Nej, det kan den inte direkt från nätet och du har inget annat hemma som fixar det heller om du så hade 2000A tillgängligt. Din bil är helt enkelt inte kapabel till det, det är inte svårare än så.
 
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Vår granne lade bassäng förra året, nu pumpar bassängvattnet ut var 3-5 min i dräneringen utanför hans tomtgräns vid grusstigen med ett jädrans tryck så folk som promenerar där blir skiträdda och hoppar högt, så där som när ngn hoppar fram och skrämmer dig. Han har inte gjort som övriga grannar, byggt ner det i brunnen, nädå! röret ligger smygandes och gömt under hans häck. Alla pratar om det, mötte bl.a ett par i 70 årsåldern och kvinnan vart så himla rädd så hon hoppa mot sin man som tog emot henne när hon tappade fotfästet helt så hon hängde halvt som halvt runt hans midja ( det är inget skämt ) tonåringar som är så tuffa nu för tiden hoppar en halvmeter, hundar blir livrädda och katterna ska vi inte prata om som äger stolt denna stig. Får man verkligen lägga ett sådant bassängrör ut i naturen hur som helst?
Tror inte grannen pumpar ut poolvatten för det skulle ge honom väldigt hög elförbrukning för att värma vattnet och det tar låg tid att värma. Jag tror han vill behålla badtemperaturen utan att fylla på med kallvatten.
Det jag kan tänka mig är att han har en dräneringspump som pumpar för att hans poolområde kanske tillförs mycket grundvatten. Prata med grannen så vet du
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
T tgr_se skrev:
Jag kan tänka mig 4 olika lösningar.
1. Prata med grannen
2. Ring kommunen och ”anmäl”
3. Lägg lite Sten över röret så det inte sprutar
4. Töm en flaska fogskum i röret.

Jag hade nog försökt med nr 1, funka inte det kanske jag skulle smugit dit och kört nr 3.
Nej, nr 1 är förbjudet i Sverige.
:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
wihlke och 3 till
  • Laddar…
Jag startade läsa detta tema för att lära mig mer om ämnet och regelverken, men har slagits av vilken tråkig ton en del "experter" har i sina inlägg. Ingen bra reklam för forumet, och det inbjuder definitivt inte till frågor.

Var finns moderatorn? Men framförallt: var finns respekten för deltagarna i forumet?
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
God morgon!
Ngn förbigående på stigen hade sagt till och han skrek tillbaka, SKÖT DITT, Vi satt och hörde det så honom vågar man inte prata med. Vi skulle aldrig våga göra ngt av det men ÖNSKAR. RINGA kommunen är meningslöst, en annan granne gjorde det men fick till svar att man får göra så, kan det verkligen stämma? Finns ju lagar för vad som gäller vid poolbygge?
Mejla en kort video till kommunen av vattnet som forsar och av förbipasserande som hoppar högt?
 
F
M Mlle du Sfonctionelle skrev:
Mejla en kort video till kommunen av vattnet som forsar och av förbipasserande som hoppar högt?
Som det är beskrivet forsar det ut vatten på en privat fastighet, det har inte kommunen nån direkt möjlighet att påverka.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Nu till den stora frågan; vem fan är Lundberg?
Lundberg är en elak gubbe som går omkring och säger "fastigheter" hela dagarna. Han är fastighet-sägare.
veveve.lundbergs.se
 
  • Haha
  • Gilla
wihlke och 1 till
  • Laddar…
Det behöver klargöra var poolägaren släpper ut sitt vatten. Är det till ett dike eller anlagd dränering på kommunal mark? Man får inte släppa ut vatten på någon annans tomt som riskerar att göra den marken vattensjuk utan då ska man göra en avvattningsplan. Idag försöker man att återföra dagvatten från tomter till speciella fördröjningssystem som sen slussar det vidare till vattendrag.
Att göra egna insatser som att slänga kemikalier i poolen eller plugga igen rör skulle jag inte rekommendera eftersom det är egenmäktigt förfarande och straffbart.
Men det finns en hel del regler för dagvatten som går att läsa om på boverkets sida.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...detaljplan/dagvatten-vid-detaljplanelaggning/

Mer information.
https://www.husgrunder.com/dranering-vatten-avlopp/draneringsdike/
 
F farbror j skrev:
Lundberg är en elak gubbe som går omkring och säger "fastigheter" hela dagarna. Han är fastighet-sägare.
veveve.lundbergs.se
Han kan även vara rörfarbror…
 
P
Om ingen vill eller vågar prata med grannen som släpper ut vattnet och varken kommunen eller markägaren bryr sig om tilltaget så blir det nog svårt om man heller inte kan tänka sig slänga dit några stenar eller en skottkärra med sten över så det inte sprutar ut på det viset. Så ska man lösa problemet så lär man ju göra nåt åt det, vill man inte det så blir det ju jäkligt svårt och då låter det mest som att man vill klaga lite men vill inte ens göra en anonym anmälan att grannen pumpar ut vatten utanför sin tomt "jag tror det är nåt slags avlopp" så kommer ju liksom inget att förändras.
Skulle det visa sig att det är lovligt utsläpp så är det ju ändå mindre lämpligt att avloppet tar slut precis där alla går på en stig.. skiter kommunen i det så låt pressen skriva om det så blir det nog mer pinsamt och till slut tröttnar nån och sparkar in nåt som passar thight i röret och skjuter in det en bra bit i röret så ska vi se att ägaren snart inte tycker är lika "roligt" att skrämma folk. inte när man får stopp i röret pga man provocerar folk på det sättet..
Gör man lite hål i röret sista metrarna innan det tar slut så minskar ju trycket rejält och det sprids över en större yta och det blir toligen inte lika plötsligt ljud när vattnet kommer.
 
  • Gilla
wihlke
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
Om ingen vill eller vågar prata med grannen som släpper ut vattnet och varken kommunen eller markägaren bryr sig om tilltaget så blir det nog svårt om man heller inte kan tänka sig slänga dit några stenar eller en skottkärra med sten över så det inte sprutar ut på det viset. Så ska man lösa problemet så lär man ju göra nåt åt det, vill man inte det så blir det ju jäkligt svårt och då låter det mest som att man vill klaga lite men vill inte ens göra en anonym anmälan att grannen pumpar ut vatten utanför sin tomt "jag tror det är nåt slags avlopp" så kommer ju liksom inget att förändras.
Skulle det visa sig att det är lovligt utsläpp så är det ju ändå mindre lämpligt att avloppet tar slut precis där alla går på en stig.. skiter kommunen i det så låt pressen skriva om det så blir det nog mer pinsamt och till slut tröttnar nån och sparkar in nåt som passar thight i röret och skjuter in det en bra bit i röret så ska vi se att ägaren snart inte tycker är lika "roligt" att skrämma folk. inte när man får stopp i röret pga man provocerar folk på det sättet..
Gör man lite hål i röret sista metrarna innan det tar slut så minskar ju trycket rejält och det sprids över en större yta och det blir toligen inte lika plötsligt ljud när vattnet kommer.
Fast att ge sig in på privatägd mark och börja mecka med andras rör är inte rätt väg att gå. Det är något mellan markägaren och han som pumpar ut vattnet.

Gå en annan väg så att stigen flyttas några meter från skrämselplatsen.
 
  • Gilla
Tbr53
  • Laddar…
Sätt upp en varningsskylt på stigen :=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.