Nu till den stora frågan; vem fan är Lundberg?
 
  • Gilla
  • Haha
lundensaren och 61 till
  • Laddar…
F
K knipo skrev:
Lägga sten kan man ju göra, men då kan ju grannen göra det själv. Men har man ockuperat annans mark som det beskrivs så är det nog dags för en åtgärd.
Jag hade börjat med att gå in o prata. Funkar inte det så får man ju gå via myndigheterna. O är han är ärkerøv så kan man toppa med fogskummet.
Om inte innan så fattar grannen kanske vinken då.
HAR ägare av den ockuperade marken klagar så du har hört det eller är det bara att det rycker i din jante-gen?
 
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Ja så kan man tycka när man inte ser det själv, det är likssom inte samma människor som går förbi varje dag vid samma tidpunkter, här flanerar olika människor från dag till dag, få var dag som bor i området men de hoppar ändå högt för de går inte och tänker att nu ska jag vara beredd, man har väll annat man tänker på 24/7. Det fisrinner ju knappast heller itan av vattentrycket forsar det ut och låter som fasiken, klart de hoppar högt.
Jo men jag gör samma sak själv. Dräneringsvatten (mest regn men också badvatten som runnit över kanten) som jag inte kan ta hand om själv på tomten pumpar jag ut på trottoaren så det rinner ner i dagvattensystemet. Inte har någon blivit skraj av det ännu.....så det hela låter lite överdrivet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Svar på frågan: Nej man får inte pumpa vatten till annans fastighet eller allmän platsmark.
Pumpas vattnet till ett dagvattendike och grannen har "dagvattenabonemang" så är det troligen ok.
Dock vore det bra om grannen inte skämmer folk med vattnen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
  • Gilla
nyss ny husägare
  • Laddar…
Vill bara tillägga, även om det är sannolikt att det är en dräneringspump som sannolikt är boven i dramat och inte poolvattnet som sådant, att om man tömmer en pool på vatten vill kommunen _inte_ ha detta i avloppet utan rekommenderar antingen infiltrering på egen mark eller i dagvattnet.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Villa vista Villa vista skrev:
Svar på frågan: Nej man får inte pumpa vatten till annans fastighet eller allmän platsmark.
Pumpas vattnet till ett dagvattendike och grannen har "dagvattenabonemang" så är det troligen ok.
Dock vore det bra om grannen inte skämmer folk med vattnen.
Normalt ska dagvatten för en fastighet anslutas vid anslutningspunkten som man tilldelats av VA-huvudmannen. Det kan förvisso i teorin vara ett öppet dike men det vanligaste är ett rörsystem.
 
Claes Sörmland Helt rätt och mycket bra beskrivet dock finns diken mer än i teorin. :)
 
H
Troligen pumpgrop som pumpas ut.
Annars skulle han ju tömma poolen med de intervallerna, eller få fylla vatten ofta.

så här skriver min kommun angående tömning av pool

När du ska tömma din pool
När sommarsäsongen är över ska poolen tömmas igen. Här är lite tips om hur man bör gå tillväga.

  • Använd inte poolkemikalier dagarna före tömning. Låt poolen ligga öppen i solen några dagar, så förbrukas kloren.
  • Bästa sättet att tömma poolvattnet är att infiltrera det i din egen gräsmatta ifall det kan ske utan att det ställer till problem för dig eller grannarna. Töm lite i taget så att vattnet hinner rinna undan och kontrollera att det inte rinner mot grannarnas eller ditt eget hus.
  • Var uppmärksam så att det inte finns några privata dricksvattenbrunnar i området. Töm ditt poolvatten så långt bort från dessa som möjligt!
  • Dagvattenledningen kan vara ett alternativ om du inte kan tömma ut poolvattnet på din egen gräsmatta. Tömning kan endast ske efter det att poolens klor är helt förbrukad. Låt i så fall vattnet rinna till en rännstensbrunn i gatan eller till din egen dagvattenbrunn på tomten, om du har en sådan. Töm lite i taget så det hinner rinna undan.
  • Töm inte poolvattnet till avloppsvattnet via en golvbrunn eller vask. Då blir vattenflödet bara en onödig belastning för reningsverket
 
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Villa vista Villa vista skrev:
Claes Sörmland Helt rätt och mycket bra beskrivet dock finns diken mer än i teorin. :)
Teori kanske inte var rätt ordval. Men öppna diken som anslutningspunkt till ett kommunalt dagvatten är nog ändå undantaget i småhussammanhang. Jag har aldrig kommit i kontakt med det.

Men ute på landet där dagvattenhanteringen ofta är helt privat är det nog den dominerande formen av bortledningsmetod för dagvatten.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Då skall jag informera om ett projekt som hade krossdiken som dagvattensystem i DP-område. :)
 
  • Gilla
Skorpans matte
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jo men jag gör samma sak själv. Dräneringsvatten (mest regn men också badvatten som runnit över kanten) som jag inte kan ta hand om själv på tomten pumpar jag ut på trottoaren så det rinner ner i dagvattensystemet. Inte har någon blivit skraj av det ännu.....så det hela låter lite överdrivet.
Tycker du att det låter överdrivet, såklart du tycker, du har ju varken sett folket här eller hört vad de säger, sedan beror det på hur man vill ta till sig lagar och regler, du verkar lik vår grannes sätt att ta till dig dem, de andra grannarna har inte lagt det i dräneringen, kan ju bero på ngt, hehehe! Det är klart du vill påstå mitt inlägg är överdrivet, hehehe!!
 
  • Gilla
soundfox
  • Laddar…
K knipo skrev:
Stämmer allt detta du skriver att han gjort så är det ju illa. Om man försökt prata med grannen men inget händer så är han ju en røv.
O då kan han ju behandlas som en sådan med. Så då kan jag ju tycka att punkt 4 i Tgr _se:s inlägg passar bra. [länk]

En flaska fogskum kostar inte många kronor.
Skulle aldrig göra ngt sådant, jag lider ju inte av det då vi hör det dag ut å dag in men mitt inlägg säger allt.
 
Tror det är bättre att du tar upp detta i ring P1!
:D
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
F
J JockeHX skrev:
Vill bara tillägga, även om det är sannolikt att det är en dräneringspump som sannolikt är boven i dramat och inte poolvattnet som sådant, att om man tömmer en pool på vatten vill kommunen _inte_ ha detta i avloppet utan rekommenderar antingen infiltrering på egen mark eller i dagvattnet.
man har all rätt att dumpa detta i avloppet förutsatt att det håller låga eller inga klorhalter (vilket det inte kommer att göra när det når reningsverket då det snabbt blandar sig med BAJS) på vägen) och att man har tappat det från kran. Då har man redan betalat för att släppa det till avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.