Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl rimligen mellan poolägaren och ägaren av grannmarken hur han drar sina bevattningsslangar.

Annars låter det rent tekniskt som ett enskilt avlopp och är i så fall anmälningspliktigt till kommunen före installation. Det är avloppsenheten som hanterar tillsynen.
Finns ingen granntomt mot det hållet mot STIGEN utan har har typ snott 4 m av Lundbergs mark där han satt häck och friggebod på och grävt rör för poolen som sedan i smyg låter detta ske.
 
  • Haha
R.Wallin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter mystiskt att dom pumpar ut så mycket och ofta. Så fungerar inte en pool. Han kanske höll på att serva eller fixa något just den perioden. Var tar vattnet vägen efter att det rinner ut?
Det kommer från pool. Nej! Det är inget som fixas. Hållit på sedan förra året när bassängen var klar och sattes igång. Ner i dräneringen
 
Claes Sörmland
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Finns ingen granntomt mot det hållet mot STIGEN utan har har typ snott 4 m av Lundbergs mark där han satt häck och friggebod på och grävt rör för poolen som sedan i smyg låter detta ske.
Det händer och det är en civilrättslig sak mellan poolägaren och markägaren.
 
  • Gilla
Missmorris
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Jag är tveksam till att det är poolvatten som pumpas ut.
En backspolning av sandfiltret tar nånstans mellan 200 och 500 liter vatten beroende på pump och filter.
Oavsett poolstorlek skulle de tömma poolen på ett par timmar om det sker var 3:e till 5:e minut.
Jag tror snarare att det är en pumpgrop som sänker grundvattennivån. Den kan gå så ofta om de har högt grundvatten.
Pumpar även på vintern skall tillägas. Kommer från poolen, ur vilket hopuspokussystem/sätt har jag ingen aning om
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låt då Lundbergs välja om de ser detta som ett problem eller inte.

Inget som hela byn måste gå och reta sig på.
Reta sig på?
så skrev jag väl inte?
Ta inte ord/ meningar ur texten som inte finns, ingen retar sig????
Läs gärna texten igen hehehe
 
Låter som om det är Lundbergs du ska tipsa...
 
  • Gilla
R.Wallin och 5 till
  • Laddar…
F
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Det kommer från pool. Nej! Det är inget som fixas. Hållit på sedan förra året när bassängen var klar och sattes igång. Ner i dräneringen
Men det finns inte en chans att det är poolvatten, det är som flera andra skrivit redan naturligtvis grundvatten som han pumpar för att hålla poolen fri från utvändigt vatten. Läs inläggen och förstå. Och gör det inte till ett så jävla stort problem. Smyg dit och banka sönder,skär sönder röret uppe i tomtgräns istället så försvinner mycket tryck där.
 
  • Gilla
Nirre och 10 till
  • Laddar…
F
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Pumpar även på vintern skall tillägas. Kommer från poolen, ur vilket hopuspokussystem/sätt har jag ingen aning om
Nä, nån aning har du verkligen inte, läs på eller acceptera att det inte är poolvatten utan helt vanligt grundvatten.
 
  • Gilla
Nasstromi och 3 till
  • Laddar…
Bild eller video tänker jag mig är en bra början
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Problemet är att han har tomtgränsen långt ifrån, ca 4m, marken ägs av Lundbergs den biten, han bryr sig inte då han både satt häck och friggebod, röret på icke ägd mark. Tror inte grannarna är lättskrämda hehe, vi aktar oss för honom helt enkelt, ingen man vill försöka ha dialog med då han inte kan ha en och vi vill inte ha konflikter med honom.
Stämmer allt detta du skriver att han gjort så är det ju illa. Om man försökt prata med grannen men inget händer så är han ju en røv.
O då kan han ju behandlas som en sådan med. Så då kan jag ju tycka att punkt 4 i Tgr _se:s inlägg passar bra. https://www.byggahus.se/forum/threads/grannen-pumpar-ut-poolvatten-var-3-5-min-i-draeneringen-folk-som-gar-foerbi-blir-dels-skitraedda.426218/#post-4348461

En flaska fogskum kostar inte många kronor.
 
  • Gilla
Premolar och 3 till
  • Laddar…
F
K knipo skrev:
Stämmer allt detta du skriver att han gjort så är det ju illa. Om man försökt prata med grannen men inget händer så är han ju en røv.
O då kan han ju behandlas som en sådan med. Så då kan jag ju tycka att punkt 4 i Tgr _se:s inlägg passar bra. [länk]
En flaska fogskum kostar inte många kronor.
man skulle ju också kunna tänka sig att man bygger en liten hög med sten över mynningen på röret eller slänger på en skottkärra makadam så pyser nog vattnet ut bättre men det känns som nåt rörägaren skall göra.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F fsn skrev:
man skulle ju också kunna tänka sig att man bygger en liten hög med sten över mynningen på röret eller slänger på en skottkärra makadam så pyser nog vattnet ut bättre men det känns som nåt rörägaren skall göra. Och är han ett sånt jävla ärke-arsle så känns det väl roligare att jävlas med. Borde kanske nyckla hans bil med när man ändå är igång? Man vill ju liksom att budskapet når fram.
Lägga sten kan man ju göra, men då kan ju grannen göra det själv. Men har man ockuperat annans mark som det beskrivs så är det nog dags för en åtgärd.
Jag hade börjat med att gå in o prata. Funkar inte det så får man ju gå via myndigheterna. O är han är ärkerøv så kan man toppa med fogskummet.
Om inte innan så fattar grannen kanske vinken då.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Är problemet att han pumpar ut grundvatten på någon annans mark, att han byggt bod på den marken eller att han är en förmögen läkare med stora forskningsanslag som satt sin luftvärmepump tolv meter från TS uteplats? Jag tror att TS först får bestämma vilken fajt hon vill ta och sedan välja angreppssätt.
 
  • Gilla
Nirre och 5 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Är problemet att han pumpar ut grundvatten på någon annans mark, att han byggt bod på den marken eller att han är en förmögen läkare med stora forskningsanslag som satt sin luftvärmepump tolv meter från TS uteplats? Jag tror att TS först får bestämma vilken fajt hon vill ta och sedan välja angreppssätt.
Om det är grundvatten är det ju bara bra att det pumpas ut nära, så att inte grundvattennivåerna försämras. Kanske borde det vara något längre bort än det är, det är kanske samma vatten som rinner tillbaka, så en lite längre slang kanske skulle göra att pumpen gick mer sällan.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
F
Anna_H Anna_H skrev:
Om det är grundvatten är det ju bara bra att det pumpas ut nära, så att inte grundvattennivåerna försämras. Kanske borde det vara något längre bort än det är, det är kanske samma vatten som rinner tillbaka, så en lite längre slang kanske skulle göra att pumpen gick mer sällan.
Kanske men troligtvis inte faktiskt, det är ofta annat som som gör att poolgropen fylls på. Oftast är det för att den är byggd på ett ställe med sådana markförhållande att det inte borde ha grävts ner en pool så djupt öht.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.