Unikt namn
F fsn skrev:
man har all rätt att dumpa detta i avloppet förutsatt att det håller låga eller inga klorhalter (vilket det inte kommer att göra när det når reningsverket då det snabbt blandar sig med BAJS) på vägen) och att man har tappat det från kran. Då har man redan betalat för att släppa det till avlopp.
Men hur snabbt kommer avloppet svälja 30kbm vatten på en gång?
Finns det inte risk att det kommer upp på fel ställe, därav rekommendationen.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men hur snabbt kommer avloppet svälja 30kbm vatten på en gång?
Finns det inte risk att det kommer upp på fel ställe, därav rekommendationen.
Vad spelar det för roll? Man betalar ungefär dubbla priset för rätten att dumpa vattnet i kommunalt avlopp.
 
  • Gilla
Enerhogen59
  • Laddar…
H
F fsn skrev:
Vad spelar det för roll? Man betalar ungefär dubbla priset för rätten att dumpa vattnet i kommunalt avlopp.
desto mer vatten i avloppet och det till tider blir för mycket får dom släppa ut orenat vatten rakt ut.
Skedde väl på västkusten när det blev tok regn nyss.
Blir det mycket vatten måste kommunen investera i större anläggning och då blir det dyrare vatten.
Så kan man ha nytta av vattnet i egen trädgård så är det mest bäst för miljön och blommorna. Och barna kan bada i sjön utan bajs utsläpp
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Hej Kamratposten. Jag har en finne i rumpan. Är det lagligt? Får man klämma den? Kan det bli cancer? :rofl::rofl::rofl:

•• obs skoj•••
 
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Nu till den stora frågan; vem fan är Lundberg?
Det är uppenbarligen grannen
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Teori kanske inte var rätt ordval. Men öppna diken som anslutningspunkt till ett kommunalt dagvatten är nog ändå undantaget i småhussammanhang. Jag har aldrig kommit i kontakt med det.

Men ute på landet där dagvattenhanteringen ofta är helt privat är det nog den dominerande formen av bortledningsmetod för dagvatten.
Jag tror en stor del av Österlen saknar dagvattenanslutning. Vi kör kistor eller markdränering. Mest sand så vi har snarare problem att det blir för torrt. Däremot varierar grundvattennivån en hel del så dräneringspump till poolen är ett måste.
 
Sjukt om du hade gjort ”nummer 2” där.

T tgr_se skrev:
Jag kan tänka mig 4 olika lösningar.
1. Prata med grannen
2. Ring kommunen och ”anmäl”
3. Lägg lite Sten över röret så det inte sprutar
4. Töm en flaska fogskum i röret.

Jag hade nog försökt med nr 1, funka inte det kanske jag skulle smugit dit och kört nr 3.
 
  • Gilla
  • Haha
wihlke och 2 till
  • Laddar…
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Vår granne lade bassäng förra året, nu pumpar bassängvattnet ut var 3-5 min i dräneringen utanför hans tomtgräns vid grusstigen med ett jädrans tryck så folk som promenerar där blir skiträdda och hoppar högt, så där som när ngn hoppar fram och skrämmer dig. Han har inte gjort som övriga grannar, byggt ner det i brunnen, nädå! röret ligger smygandes och gömt under hans häck. Alla pratar om det, mötte bl.a ett par i 70 årsåldern och kvinnan vart så himla rädd så hon hoppa mot sin man som tog emot henne när hon tappade fotfästet helt så hon hängde halvt som halvt runt hans midja ( det är inget skämt ) tonåringar som är så tuffa nu för tiden hoppar en halvmeter, hundar blir livrädda och katterna ska vi inte prata om som äger stolt denna stig. Får man verkligen lägga ett sådant bassängrör ut i naturen hur som helst?
Brukar inte vara tillåtet att låta poolvattnet gå ut i kommunens dagvattenrör../brunnar.
Därför tömning kan vara intressant..

Men så vitt jag sett verkar ingen lyda iaf.. sett hur många slangar som helst ligga ut på gatan i stan där folk tömmer sina pooler direkt ut på gatan..

Nu vet jag inte riktigt vad denne persons vatten tar vägen.. men om det är kommunalt, hade jag kollat upp reglerna för kommunen ifråga och sedan tagit det därifrån.

Att folk är lättskrämda är ju inget att säga om, alla är så olika och man kan inte alltid göra rätt mot alla.
 
F
H Hallerudsbo skrev:
desto mer vatten i avloppet och det till tider blir för mycket får dom släppa ut orenat vatten rakt ut.
Skedde väl på västkusten när det blev tok regn nyss.
Blir det mycket vatten måste kommunen investera i större anläggning och då blir det dyrare vatten.
Så kan man ha nytta av vattnet i egen trädgård så är det mest bäst för miljön och blommorna. Och barna kan bada i sjön utan bajs utsläpp
Det är ett annat problem att avloppsledningar är så otäta att regnvatten letar sig in. Dagvatten rinner som bekant inte till reningsverket.

Tror du en halv pooltömmning på 15kbm för en vinterstängning gör en skillnad jämfört med hällregn och läckande avlopp?

Vi har extremt läckade avlopp i gatan där grundvattentrycket formligen forsar in i avloppet. Jag har lyft locken och kollat flera gånger, det är kubikmeter/minut och detta är påtalat för kommunen säkert 10ggr då jag i olika sammanhang har med kommunen att göra. Dom är dock obeskrivligt ointresserade av att lösa problemet. Så ursäkta om jag inte ser nåt problem alls att dumpa 15 kubik poolvatten i avloppet under 3-4 dagar.

Problemet med att tömma på gräsmattan eller i mina egna gigantiska stenkistor i November är att marken redan är mättad och grundvattnet står 15cm ner i grannens gräsmatta, är det mindre vatten så släpper jag allt eller delar av vattnet i trädgården
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Pumpar även på vintern skall tillägas. Kommer från poolen, ur vilket hopuspokussystem/sätt har jag ingen aning om
Kanske är det en klor allergiker som byggt poolen? Istället för klor byts vattnet ut 2ggr/ dygn.
Någon annan förklaring finns inte!

”Pumpar även på vintern skall tillägas.”
Slipper alltså tömma poolen vintertid. Ingen frysrisk där inte.
 
F
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kanske är det en klor allergiker som byggt poolen? Istället för klor byts vattnet ut 2ggr/ dygn.
Någon annan förklaring finns inte!

”Pumpar även på vintern skall tillägas.”
Slipper alltså tömma poolen vintertid. Ingen frysrisk där inte.
Skall man vara seriös så kan man väl dock säga att om poolen inte helt töms under vintern så kan man ju tillåta en något högre grundvattennivå när värmen är avslagen.
 
Unikt namn
F fsn skrev:
Vad spelar det för roll? Man betalar ungefär dubbla priset för rätten att dumpa vattnet i kommunalt avlopp.
Jag tänker att om man tömmer för snabbt så kanske överskottet bubblar upp i källaren?
Har ingen uppfattning om hur snabbt man vanligen tömmer en pol, därav frågan.
 
H
Eller att hundra tömmer poolen samtidigt men det va tydligen bara en pool som skulle tömmas i avloppet, man tänker ju bara på sig själv.
Egoist Sverige
Bara jag som lever i bubblan.

Själv tömmer jag aldrig poolen utan har kvar vattnet över vintern
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
F fsn skrev:
man har all rätt att dumpa detta i avloppet förutsatt att det håller låga eller inga klorhalter (vilket det inte kommer att göra när det når reningsverket då det snabbt blandar sig med BAJS) på vägen) och att man har tappat det från kran. Då har man redan betalat för att släppa det till avlopp.
Det har inte med kloret att göra, det är reningsverket som belastas i onödan. Därav kommunernas rekommendation att antingen använda sin gräsmatta eller dagvattnet…
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Känns inte som något brott mot mänskligheten…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.