A
E Eva_j skrev:
Det har vi gjort, vi satte upp ett nätstaket 80cm högt och 20m långt för att markera vart tomtgräns går innan vi åkte iväg, det har grannen dragit upp och lagt på vår tomt.
OK. Men då är det ju en helt annan sak. Ren skadegörelse. Detta ska polisanmälas precis som andra skrivit. Du måste göra det.

• Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Skriv ett avtal, som tydligt säger - du äger marken, OCH thujorna.
Plus att han får han betala för din onödiga spalje som du då isf tar bort.

Detta under förutsättning att tujorna är vettiga, och under alla andra förutsättningar hade varit ett ok alternativ....
*end-of-story* liksom....?

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så om din granne vill ha insynsskydd mot dig är det okej att hen sätter en thujahäck på din tomt?
"Hen":rofl: Ja, i det här fallet skulle det med största sannolikhet vara ok. Titta på bilderna ts postat.

• Arg
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
KristinaRT
Robert63 Robert63 skrev:
Vad ska du ha marken bakom spaljén till? Du får en värdelös remsa som du måste sköta. Låna ut marken till grannen? Den kan aldrig någonsin bli hans ändå.
TS har ju medvetet satt spaljén ca 80 cm in på sin tomt för att underhålla den (vilket är helt rätt tänkt), alltså är denna remsa inte värdelös utan av stort värde för TS.

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
hsd
K Kortling skrev:
Har ett gäng Thujor över, kan jag plantera dom i din trädgård?
Javisst , ska jag pm:a adressen

Robert63 Robert63 skrev:
"Hen":rofl: Ja, i det här fallet skulle det med största sannolikhet vara ok. Titta på bilderna ts postat.
Ja, jag har tittat på bilderna. Hur har du tänkt att TS ska komma åt att göra det underhåll hen tänkt göra på sin spalje nu när grannen deponerat en häck där? Om jag vill ha 80 cm gräsmatta utanför mitt staket/spalje/instynsskydd/palnk måste jag få ha det, utan att nån annan anser att det går bra att sätta en fet häck där!

Visserligen är murgröna oerhört tåligt, och kan dessutom kväva träd, men thujahäcken står tillräckligt långt ifrån för att thujan istället ska både dölja och förstöra murgrönan.

• Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
B
Buford Buford skrev:
Men du får fortfarande inte ta död på grannens växter? Även om några här på forumet påstår motsatsen så har jag fått det beskedet av en jurist via villaägarna, som jag tror har bättre koll på det juridiska, som inte alltid har med sunt förnuft att göra.
Av jordabalken lyder att jag får ta bort växter som tränger in på min fastighet.
Om grannen inte självmant tar bort får jag ta bort inträngade växter även om det medför skada för denne granne.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Av jordabalken lyder att jag får ta bort växter som tränger in på min fastighet.
Om grannen inte självmant tar bort får jag ta bort inträngade växter även om det medför skada för denne granne.
Bara såpass mycket att de inte dör. Är svaret jag fått. Kan någon visa upp något annat, typ rättsfall så tar jag gladeligen emot detta i pm-form då jag har en stor björk som lutar över tomten och skymmer min utsikt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Nej, det stämmer inte, hur många gånger det än upprepas i tråden. Två problem med det i detta fall:
1: De är inte inträngande, de är i sin helhet nyplanterade på TS tomt.
2: Man får INTE ta bort så mycket så att växten får en allvarlig skada.

TS har redan gått rätt väg och har dialog med rätt myndigheter, men deras kvarnar mal långsamt.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Buford Buford skrev:
Bara såpass mycket att de inte dör. Är svaret jag fått. Kan någon visa upp något annat, typ rättsfall så tar jag gladeligen emot detta i pm-form då jag har en stor björk som lutar över tomten och skymmer min utsikt.
När det gäller björk är det bättre att erbjuda grannen att man köper dem en ny hyfsat stor björk som då förhoppningsvis kommer att växa rakt.

Ser att en planta med 12-14 cm stamomkrets kostar 3000 på Granngården.

B
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det stämmer inte, hur många gånger det än upprepas i tråden. Två problem med det i detta fall:
1: De är inte inträngande, de är i sin helhet nyplanterade på TS tomt.
2: Man får INTE ta bort så mycket så att växten får en allvarlig skada.

TS har redan gått rätt väg och har dialog med rätt myndigheter, men deras kvarnar mal långsamt.
1. De är i sin helhet inträngande, vilket medger att den skadelidande kan ta bort hela växten.
2. Det är grannens problem om hen inte själv tar bort växter som hen planterar på andras fastigheter.
Självklar har fastighetsägaren rätt att freda sin egendom och ta bort hela plantor som växer in. Grannen lider ingen skada eftersom denne aldrig haft eller har rättigheter att plantor får föröka sig på grannens fastighet eller plantera på annans mark

Om grannen har maskrosor på sin tomt och dessa förökar sig till TS fastighet får TS givetvis ta bort hela maskrosen som nu växer på TS fastighet.
Finns inget rättsfall som säger att man inte får ta bort maskrosor eller andra växter som förökar sig in på tomten?
Polisen ägnar ej tid och kraft om grannen polisanmäler TS för att denne ta bort maskrosor eller andra växter som förökar sig hos TS

Redigerat:
Jag blir allt lite sugen på att plantera en thuja precis utanför ytterdörren hemma hos justiteministern bara för att se vad som händer. :rofl:

• Gilla
  • Haha
Långfarare och 9 till
  • Laddar…
B
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag blir allt lite sugen på att plantera en thuja precis utanför ytterdörren hemma hos justiteministern bara för att se vad som händer. :rofl:
Det skulle vara bra att få en laga kraft rättskraftig dom som förtydligar för de som saknar sunt förnuft.

• Gilla
Långfarare
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Om grannen har maskrosor på sin tomt och dessa förökar sig till TS fastighet får TS givetvis ta bort hela maskrosen som växer.
Finns inget rättsfall som säger att man inte får ta bort maskrosor eller andra växter som förökar sig in på tomten?
Polisen ägnar ej tid och kraft om grannen polisanmäler TS för att denne ta bort maskrosor eller andra växter som förökar sig hos TS
Exemplen blir mer och mer absurda. Nej, jag får självklart INTE ta bort maskrosor i grannens trädgård. Nej, jag kan självklart INTE polisanmäla en granne som har maskrosor i sin trädgård. Maskrosor är inte på något sätt olagligt, invasivt eller annat.

Och nej, thujorna är inte "i sin helhet inträngande". Inträngande betyder att de står på granntomten men att rötter eller grenar med åren sträckt sig in (trängt in) över TS tomtgräns.

• Gilla
term och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, jag har tittat på bilderna. Hur har du tänkt att TS ska komma åt att göra det underhåll hen tänkt göra på sin spalje nu när grannen deponerat en häck där?
Det är förstås en poäng. Ts är en hon, inte en "hen".

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.