Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Oavsett hur faktiskt gränserna för uteplatsen går för de 2 nyupplåtna bostadsrätterna går så är det rimligt att anta att föreningen inte skall behöva gå genom en bostadsrättsinnehavarnas hem för att kunna utföra underhåll på garagets bakvägg. Med all rimlighet så skall det finns minst en väg in bakom och gränsen borde sluta en så pass bit innan att föreningen utan att beträda bostadsrätternas uteplatsyta för att kunna utföra underhåll på garageväggen.

Så med denna argumentation kan man kontakta föreningen och fråga hur det är tänkt att föreningen skall utföra underhåll av garageväggen.
Föreningen har tillgång till hela fastigheten inklusive upplåtna lägenheter för underhåll. Men jag håller med, det rimliga är att de markplättar som disponeras av bostadsrättshavarna slutar före diket/slänten som ligger vid garageväggen.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Tänker när jag läser sån här, hur lyckligt lottad jag är.
Vi är 7 st BR (2 parhus, ett trippelhus) som har en o samma gräsmatta helt utan staket, häckar eller annat avgänsande.
Vi får sätta upp staket, men ingen av oss vill ha det.

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tänker när jag läser sån här, hur lyckligt lottad jag är.
Vi är 7 st BR (2 parhus, ett trippelhus) som har en o samma gräsmatta helt utan staket, häckar eller annat avgänsande.
Vi får sätta upp staket, men ingen av oss vill ha det.
Bara hoppas ingen flyttar in/ut före dig då 😭

Om jag vore du skulle jag ( med tanke på den lilla gräsplätten och den mängd avfall den producerar) välja att fylla en sopsäck 2 ggr per år och bära ut genom bostaden.
Och återgå till en harmonisk gransämja och ett fridfullt sinne.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Föreningen har tillgång till hela fastigheten inklusive upplåtna lägenheter för underhåll. Men jag håller med, det rimliga är att de markplättar som disponeras av bostadsrättshavarna slutar före diket/slänten som ligger vid garageväggen.
Som du sagt tidigare så lär det inte finnas något skrivet och ingen kvar som minns exakt vad som beslutades. Och ja föreningen har en absolut rätt till tillgång till de upplåtna bostadsrätterna men där tycker jag man kan åberopa likabehandlingsprincipen. Varför ska en bostadsrättsägare bli störd i sitt hem när föreningen ska underhålla garageväggen när ingen annan behöver det? Varför ska det vara speciellt i just detta fall?

Så flytta problemet till föreningen så att den blir part i detta och låt styrelsen få diskutera och ta beslut. Om man lägger fram det som att det är något som föreningen behöver istället för den boende behöver så tycker jag att även en normalbegåvad styrelse borde kunna ta ett korrekt beslut. Om man vill hjälpa styrelsen på traven så kan man ju föreslå att den skall anmoda grannen att själv ordna med möjlighet till passage med tidsfrist och om så inte sker kommer det ske i föreningens regi (kanske på den boendes kostnad tom). En vettig person även hur skrikig den må vara kommer nog till slut inse att det nog blir bättre för denne att ordna det än att någon hantverkare från föreningen kommer in och kör sitt eget race. Det kan ju faktiskt vara så att den där byggnaden inte riktigt är placerad rätt eller har ett korrekt bygglov. Om man har tagit lite genvägar så vill man nog inte ha en massa personer som kommer och tittar igenom alla detaljer.

• Gilla
Emmmeliee och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Som du sagt tidigare så lär det inte finnas något skrivet och ingen kvar som minns exakt vad som beslutades. Och ja föreningen har en absolut rätt till tillgång till de upplåtna bostadsrätterna men där tycker jag man kan åberopa likabehandlingsprincipen. Varför ska en bostadsrättsägare bli störd i sitt hem när föreningen ska underhålla garageväggen när ingen annan behöver det? Varför ska det vara speciellt i just detta fall?
Blir lite märkligt tänkt kring likabehandlingsprincipen. Om den mark man nyttjar som bostadsrättshavare ligger nära något som behöver som behöver underhåll är det knappast att bryta mot likabehandlingsprincipen om föreningen behöver tillgång till den delen. Det har inget med likabehandling att göra att lägenheter och mark inte är identiska sinsemellan.

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det har inget med likabehandling att göra att lägenheter och mark inte är identiska sinsemellan.
Nej, det stämmer för visso. Men om föreningen skall besluta något nytt kan man ju ta hänsyn till detta för att kunna hantera alla i en grupp på samma sätt.

Det är mer för bostadsrättsinnehavaren att rusta med argument för sin sak. Om det faktiskt håller beror ju på. Men om absolut inget skriftligt finns kan man ju hävda att föreningen tagit ett sådant beslut eftersom allt annat vore orimligt.

M Mizan2be skrev:
Så otroligt många dumma svar, ni har valt att flytta till en Brf med grannar och gemensamt ägande och önskar direkt bli ovän med grannen, styrelsen och förmodligen halva grannskapet…, Varför köpte ni inte villa med tomträtt, bygglov osv… så många som inte bör bo i ett kollektiv!!! Att ta in kommunen för svartbygge kontroll kommer ju garanterat göra er populära bland övriga i ert samägande:))) Sälj och köp en friköpt radhus, äg inte ihop med andra om ni inte är bra grannar, Brf:er och styrelser behöver verkligen inte boende som ni. Styrelsen jobbar för ett litet arvode och förmodligen är inte ens hälften av dom boende beredda att engagera sej i styrelsen pga av alla oändliga löjliga konflikter mellan grannar. Vuxna människor som behöver lära sej vad grannsämja är, men fokuserar istället på sina ”rättigheter” som sällan ens är rätt…
Man skulle nästan kunna tro att du är TS granne när man läser ditt inlägg.

• Gilla
Emmmeliee och 1 till
  • Laddar…
M Mizan2be skrev:
Så otroligt många dumma svar, ni har valt att flytta till en Brf med grannar och gemensamt ägande och önskar direkt bli ovän med grannen, styrelsen och förmodligen halva grannskapet…, Varför köpte ni inte villa med tomträtt, bygglov osv… så många som inte bör bo i ett kollektiv!!! Att ta in kommunen för svartbygge kontroll kommer ju garanterat göra er populära bland övriga i ert samägande:))) Sälj och köp en friköpt radhus, äg inte ihop med andra om ni inte är bra grannar, Brf:er och styrelser behöver verkligen inte boende som ni. Styrelsen jobbar för ett litet arvode och förmodligen är inte ens hälften av dom boende beredda att engagera sej i styrelsen pga av alla oändliga löjliga konflikter mellan grannar. Vuxna människor som behöver lära sej vad grannsämja är, men fokuserar istället på sina ”rättigheter” som sällan ens är rätt…
Du va ju en härlig person du! alla vill nog ha dig som granne😄 omöjlig helt och hållet dig kan man inte säga till om rätt och fel för du kör ditt eget race. Bra egenskap kan du kanske tycka men det gör nog inte dom runt dig. Lycka till och allt gott till dig vännen👍

• Gilla
Mizan2be och 2 till
  • Laddar…
E Emmmeliee skrev:
Du va ju en härlig person du! alla vill nog ha dig som granne😄 omöjlig helt och hållet dig kan man inte säga till om rätt och fel för du kör ditt eget race. Bra egenskap kan du kanske tycka men det gör nog inte dom runt dig. Lycka till och allt gott till dig vännen👍Som sagt. K
E Emmmeliee skrev:
Du va ju en härlig person du! alla vill nog ha dig som granne😄 omöjlig helt och hållet dig kan man inte säga till om rätt och fel för du kör ditt eget race. Bra egenskap kan du kanske tycka men det gör nog inte dom runt dig. Lycka till och allt gott till dig vännen👍
Som sagt. Kanske är det trådskaparens granne i egen hög person som dyker upp i tråden. 🤔

Go gubbe som anser att en person kan sno åt sig av det gemensamma och sedan gnälla på de som blir bestulna.

Bättre att flytta till ett tält i skogen. 🤣

N nissebrun skrev:
Som sagt. Kanske är det trådskaparens granne i egen hög person som dyker upp i tråden. 🤔
Han är mer än välkommen i tråden kan va lärorikt för honom med kanske😃😄

G gaidin skrev:
Go gubbe som anser att en person kan sno åt sig av det gemensamma och sedan gnälla på de som blir bestulna.

Bättre att flytta till ett tält i skogen. 🤣
Ja eller hur…välkomna till hör och häpna.. Medvindsvägen 🙈😂

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
G Gilbert Lövenstad skrev:
Om jag vore du skulle jag ( med tanke på den lilla gräsplätten och den mängd avfall den producerar) välja att fylla en sopsäck 2 ggr per år och bära ut genom bostaden.
Och återgå till en harmonisk gransämja och ett fridfullt sinne.
Det är ju mer mark än det som syns på bild och en sopsäck 2 ggr per år är ju en kul uppskattning, sen då när vi ska bygga om våran trall på 30 kvadratmeter så tvivlar jag på att en sopsäck räcker. Men jag tackar för tipset 👍

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni kontrollerat att det finns bygglov för grannens garage? Vad vill ni göra, flytta staket, buske?
E Emmmeliee skrev:
Hej jag är helt ny här så vet inte vilket forum jag ska lägga detta i men jag behöver verkligen hjälp!
Vi köpte en bostadsrätt radhus med nyttjanderätt på mark ansluten till huset.
Vi fick inga tomtanvisningar av brf. Vi som ni ser har en garagevägg längst med hela baksidan och grannen har byggt in oss! Vi har försökt lösa detta med grannen men han fick ett raseriutbrott och skrek att vi inte kunde komma och ta av hans tomt för att komma ut, mm. Ska lägga till att det vita planket som ni ser på bilden står om man går efter planket som står mellan våra altaner på våran sida och sattes upp av förra ägare snett för som fick inte röra busken längst bort enligt grannen trots att rötterna då är på våran sida.. vi har haft en från styrelsen här och kollat och han anser att vi får göra vad vi vill med plank och buske för det står på ”våran” sida. Trots detta fick vi absolut inte röra det enligt våran granne innan styrelsen gett honom direktiv hur vi ska göra mellan tomterna.
Han har flera byggnader på sin del och säger att han har papper på dessa och bygglov, problemet är bara att det har varit ett dagis i våra två delar som nu splittrats och brf har då missat att dela tomten så att säga. Hur får han bygglov då på sin mark och dessutom så nära oss? Alla andra i föreningen har så dom kommer ut från sin trädgård men då inte vi, vi har som sagt ett garage som då sköts av brf som tomtgräns vilket jag har svårt att tro då dom iaf måste gå genom vårat hus för att genomföra underhåll på detta.. det är så märkligt alltihopa då det finns allmänning för alla andra men inte för oss. Vänder ut och in på oss och vi vill verkligen inte gå med trädgårdsavfall genom huset. Måste även bygga om trallen då den lutar in mot huset ska vi då behöva gå med allt detta genom huset? Som det ser ut så idag så är hans tomt då våran och våran hans då ingen avdelning gjorts av brf men vi blev nerstampade i skorna av denna charmiga granne. Det står som sakt inte i köpeavtalet eller i mäklarbrochyren att det är en inhägnad trädgård. Har pratat med styrelsen sedan 15 juni men dom gör inget mer än att säger att vi ska komma överens med grannen hur vi ska göra?
Ursäkta för ett väldigt rörigt inlägg det är mer till denna soppa så vet inte hur jag ska hitta rätt hjälp.
Helt Olagligt bygge! Vad säger brandkåren när/om de skall ha tillträde exempelvis.
Om inte föreningen har kraft att agera så hör med byggnadsnämnden.
Rösta också fram en annan styrelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.