B Bengt Numelin skrev:
Som jag förstår det så har BRF-en låtit bygga garaget åt den huslänga som är bortanför garaget.
Då står ju frågan om de har sålt av marken eller om garaget står på föreningens mark?

T Tovan skrev:
Det saknas så mycket fakta från TS i den här tråden. Den garagebyggnad som syns på hens bild, står den på föreningens mark eller tillhör den en helt annan fastighet. Jag gissar på det senare. När föreningen bildades borde föreningen då i sina upplåtelseavtal inte inkluderat sista metern utan låtit den vara allmänning inom föreningen och inte tillåtit att staket fick byggas hela vägen.
Om jag förstått rätt tillhör den föreningen och är för en bostadslänga som är bortom garagen

V Vattenteam skrev:
Då står ju frågan om de har sålt av marken eller om garaget står på föreningens mark?
Den huslängan ingår i BRF-en enligt vad TS skrev i ett inlägg och BRF-en äger alltså garagen och all mark omkring.

V Vattenteam skrev:
Om det är fallet, så finns väl en kompromisslösning, att
B Bengt Numelin skrev:
Den huslängan ingår i BRF-en enligt vad TS skrev i ett inlägg och BRF-en äger alltså garagen och all mark omkring.
Då kanske finns en kompromisslösning, att TS får en garageplats där och det byggs en dörr i baksidan av garaget, där TS har sin plats.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I grund och botten är ju detta en fråga mellan styrelsen och grannen. Det är där det finns ett upplåtelseavtal och det är där det eventuellt finns ett avtal om exklusiv nyttjanderätt för viss av föreningens mark för en viss bostadsrättshavare. Styrelsen måste kliva in och redogöra för hur dessa avtal ser ut.
HittaDorisk HittaDorisk skrev:
När det gäller tomtgränser och frågor om nyttjanderätt så är det lantmäteriet du ska kontakta.
Även i BRF?? det är ju inte enskild fastighet. Jag hade ringt kommunen och bett dem komma och titta.

Be styrelsen om skriftligt till er båda att planket ska rivas. Be sedan styrelsen komma och markera var er gräns går.

Sen kan ni eller er trevliga granne bygga ett staket på sin tomt. Staket ska vara indraget så att skötsel kan ske på utsidan utan att man inkräktar på grannens tomt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.