Jo, men du skrev att en kamera inte ska kunna filma utanför tomten. alla kameror kan väl filma utanför tomten om man riktar dom åt fel håll?
Med ditt resonemang är alla kameror förbjudna eftersom man kan rikta som åt fel håll.

P
Har oxå en granne som filmar hejvilt, 5-6 olika kameror runt huset..
Ingen skylt eller nånting att dom har videobevakning.

Dom har även en åtel bakom huset, ifjol tex så hade dom filmat en björn som åt på ett älgkadaver dom lagt dit! Behöver man inte tillstånd för sånt tro?

R reza666 skrev:
Så resonerade juristen. En fast kamera ser vad den ser. Medan en roterande kamera fångar mer så som den är installerad och det finns ingen skälig anledning att sätta upp ett sådant kamera, speciellt om det finns risk att det kan fånga utanför tomten.
Det är någonting helt annat. Det var ju juristens personliga åsikt, vilket också tygligt framgår.

useless useless skrev:
Jo, men du skrev att en kamera inte ska kunna filma utanför tomten. alla kameror kan väl filma utanför tomten om man riktar dom åt fel håll?
Med ditt resonemang är alla kameror förbjudna eftersom man kan rikta som åt fel håll.
En fast kamera filmar endast åt den riktning du installerar det ellerhur?
Det är helt enkelt frågan om placering och riktning och kamerans förmåga. Finns ingen skälig anledning att sätta en PTZ kamera på ett ställe där du kan filma utanför tomten.
Jag förstår självklart vad andra menar men eftersom en PTZ har en större upptagningsområde så är det inte fel att begära en omplacering.
Det är säkert inte så lätt att stämma någon och det är massa byråkrati men enligt juristen är det helt korrekt att man kan känna sig bevakad när kameran kan se dig i den position den är installerad.

Som annan ex, du kan installera 10 kameror som pekar rakt mot grannen. Visst du kan maska i appen att det ska bara filma din tomt MEN vem tror ni vinner i en domstol? är det skäligt att ha det installerad på det sättet?
Det KAN filma men det gör det inte genom inställning. Jag vet vem jag sätter pengarna på ;)

C C.Lundin skrev:
Det är någonting helt annat. Det var ju juristens personliga åsikt, vilket också tygligt framgår.
Hon förklarade lagen och hur det tolkas i verkligheten.
Och om ett fall kommer upp i en domstol hur tror du det kommer att hanteras tro? Det är i slutändan människor som ska hantera ärendet.

P pleqtiz skrev:
Har oxå en granne som filmar hejvilt, 5-6 olika kameror runt huset..
Ingen skylt eller nånting att dom har videobevakning.

Dom har även en åtel bakom huset, ifjol tex så hade dom filmat en björn som åt på ett älgkadaver dom lagt dit! Behöver man inte tillstånd för sånt tro?
Så länge han filmar egna tomten så är det helt ok. Men det finns gråzoner som du har märkt :)
Hotel (om det är vad du menar) är verksamhet så det är inte dataskyddsreglerna som gäller då. Det krävs tillstånd vad jag vet.

G gaidin skrev:
Om man automatiskt byter riktning på kameran regelbundet och varje gång tar vägen över grannens trädgård skulle jag nog säga att det är stadigvarande (dock intermittent). Motsatsen är om man själv sitter och styr om den vid något tillfälle och den enstaka gången råkar få med lite av grannens trädgård.
Ja, så tolkar jag det också.

R reza666 skrev:
Hon förklarade lagen och hur det tolkas i verkligheten.
Och om ett fall kommer upp i en domstol hur tror du det kommer att hanteras tro? Det är i slutändan människor som ska hantera ärendet.
Ja, inte tar man hänsyn till en persons personliga åsikter i varje fall.

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
R reza666 skrev:
Jag förstår självklart vad andra menar men eftersom en PTZ har en större upptagningsområde så är det inte fel att begära en omplacering.
Så länge det krävs en manuell insats för att ändra riktning så spelar det ingen roll om man trycker på några knappar i en app eller lossar en skruv från en stege. Det är den riktning kameran har vid det ögonblick den tar en bild som är det intressanta.

Kameror som automatisk panorerar fram och tillbaks över hela grannskapet är en annan sak, men det är inte det som diskuteras

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
R reza666 skrev:
Jag pratade också med deras Jurist idag.
Det som Många här inte vill förstå är
""En privatperson som har en kamera som enbart fångar det egna hemmet eller den egna tomten omfattas av det så kallade privatundantaget, vilket gör att man i en sådan situation inte behöver tillämpa reglerna i kamerabevakningslagen eller dataskyddsförordningen (GDPR). Kameran ska vara riktad så att ingen som befinner sig utanför tomtgränsen vid något tillfälle riskerar att hamna inom kamerans upptagningsområde."
Med upptagningsområde avses det som syns på skärmen. Det blir klart när man läser lagtexten. Eller om man inte vill missförstå det som skrivs.

R reza666 skrev:
Juristen menade att om kameran kan filma utanför tomten så är det rimlig att grannen ska flytta på kameran
Ja det håller alla med om.

R reza666 skrev:
Dessutom sa hon att det finns ingen anledning att installera en sådan kamera som filma utanför ens egen tomt om man nu installerar på så sätt att kameran KAN filma utanför.
Detta är bara tyckande från juristens sida och har inget att göra med vad som är tillåtet och inte. Jag kan LÄTT motivera varför man vill ha en rörlig kamera på det viset men bara med avsikt att filma på egen fastighet.

R reza666 skrev:
Hon sa det bästa är att man pratar med varandra vilket vi alla håller med om men om det går vidare så tyckte hon det är inte korrekt att ha roterande kamera som filmar utanför tomten.
Inte tycker att det är korrekt? Hon tyckte inte att det behövdes, men det vet hon ju ingenting om, tydligen.
R reza666 skrev:
Sen sa hon det har inte haft en prövning om olika typer av kameror och lagen är inte specifikt om kamera typer (idag).
Just det. Lagen tittar bara på var du faktiskt filmar. Det som fastnar på bild är det som räknas.

Har du tagit dig tid att läsa lagtexten nu, det skulle underlägga diskussionen en smula. Du fortsätter att bygga din argumentation på dina språkliga tolkningar av ordval när folk förklarar lagtexten på svenson-svenska. Det duger inte.

R reza666 skrev:
Finns ingen skälig anledning att sätta en PTZ kamera på ett ställe där du kan filma utanför tomten.
Visst gör det det. Om jag sätter en PTZ kamera på min antennstolpe så ser jag nästan utan avbrott runt hela mitt hus. Jag skulle mycket väl kunna zooma in så att inget annat än min fastighet fastnar på bild. Mycket användbart om man inte är hemma och vill får en överblick. De fasta kamerorna är sedan ett utmärkt komplement för ansiktsbilder etc vid dörrar osv.

Denna PZT kamera kommer dock kunna filma utanför tomten. Ja, tillochmed i nästa kvarter, eller läsa av klockan på väggen hos mina föräldrar två hus bort i nästa kvarter.

Så, jag får sätta upp en kamera men jag får inte stadigvarande filma andras fastigheter eller allmän mark. Även om juristen du pratat med inte ser poängen med kameran.

• Gilla
timmelstad och 1 till
  • Laddar…
R reza666 skrev:
Dessutom sa hon att det finns ingen anledning att installera en sådan kamera som filma utanför ens egen tomt om man nu installerar på så sätt att kameran KAN filma utanför.
Det finns många anledningar till att installera en PTZ-kamera utomhus på sin fastighet.

En kan vara att man normalt har den utzoomad (och maskar det som är utanför tomten), för att tex när man får rörelselarm kunna zooma in och rikta om kameran till den punkt som larmar.

Eller om man har en högupplöst kamera tex på hörnet på huset så kan man rikta om kameran för att kunna se på två olika sidor av huset.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja, så tolkar jag det också.
Kan hålla med lite. Men hur vet man om han "sitter och styr?
C C.Lundin skrev:
Ja, inte tar man hänsyn till en persons personliga åsikter i varje fall.
Och inte läser man heller lagen ordagrant eller fyrkantigt.
useless useless skrev:
Så länge det krävs en manuell insats för att ändra riktning så spelar det ingen roll om man trycker på några knappar i en app eller lossar en skruv från en stege. Det är den riktning kameran har vid det ögonblick den tar en bild som är det intressanta.

Kameror som automatisk panorerar fram och tillbaks över hela grannskapet är en annan sak, men det är inte det som diskuteras
Hur vet jag på andra sidan det? Och varför är det så svårt att flytta det så man inte ska riskera filma andra?

MathiasS MathiasS skrev:
Just det. Lagen tittar bara på var du faktiskt filmar. Det som fastnar på bild är det som räknas.

Har du tagit dig tid att läsa lagtexten nu, det skulle underlägga diskussionen en smula. Du fortsätter att bygga din argumentation på dina språkliga tolkningar av ordval när folk förklarar lagtexten på svenson-svenska. Det duger inte.
Lagen kommer att diskuteras och resoneras på Svensson-svenska i en domstol :)

Ska jag vara ärlig så kan jag tolka det på ditt sätt också (om kan vara så att du har rätt om du nu vill höra det). Men jag läser mellan raderna också.

Jag kan också påstå att din PTZ kamera filmar vårt hem hela tiden eftersom jag har ingen möjlighet att veta det såsom det är installerad och du behöver inte göra något annat än att i smyg fjärrstyra det.

R reza666 skrev:
Det vet man inte. Jobbigt kanske, men så enkelt är det faktiskt.

R reza666 skrev:
Hur vet jag på andra sidan det? Och varför är det så svårt att flytta det så man inte ska riskera filma andra?
Detta är en helt annan fråga än vad som är tillåtet och inte.

R reza666 skrev:
Ska jag vara ärlig så kan jag tolka det på ditt sätt också (om kan vara så att du har rätt om du nu vill höra det). Men jag läser mellan raderna också.
Ja jag vet att du kan tolka det på "mitt" sätt också, för jag håller mig bara till det som står i lagtexten utan att omvärdera några ord på andra ställen. Jag tror att läsningen mellan raderna inte hjälper här...:)

R reza666 skrev:
ag kan också påstå att din PTZ kamera filmar vårt hem hela tiden eftersom jag har ingen möjlighet att veta det såsom det är installerad och du behöver inte göra något annat än att i smyg fjärrstyra det.
Så är det, du kan göra en anmälan, DI kommer hit och tittar på var kameran är riktad (på min tomt givetvis, i viloläge) och ev också på mina inspelningar. Om man i inspelningarna ser att jag stadigvarande spelat in dig i tanga-fillingarna så kommer jag få en uppmaning att inte göra det och antagligen böta lite också gissar jag (påföljderna för brott mot kamerabevakningslagen är ärligt talat inte helt klara för mig) men eftersom man inte kommer hitta några sådana inspelningar så slutar det med att ärendet förpassas till runda arkivet.

När jag vill använda kameran som kikare så antar jag att jag är listig nog att inte spela in något. Och när jag förstår att det är du, min granne, som anmält mig kommer jag säkert bli lite sur och börja rikta kameran åt ditt håll lite då och då, bara för att ge tillbaka lite och sedan är cirkusen igång och grannfriden ett minne blott. Låter det som en rimlig förutsägelse av framtiden? :)

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
R reza666 skrev:

Det vet man inte. Det är därför brottet begås när man filmar grannens tomt, inte när man monterar en kamera som eventuellt kan filma grannens tomt.
På samma sätt som att det är tillåtet att sälja bilar trots att man inte vet om köparen kommer att köra för fort. Brottet begås inte när man har en bil som kan gå 200 km/t, brottet begås när man kör 200 km/t.

• Gilla
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
R reza666 skrev:

Lagen kommer att diskuteras och resoneras på Svensson-svenska i en domstol :)

Jag kan också påstå att din PTZ kamera filmar vårt hem hela tiden eftersom jag har ingen möjlighet att veta det såsom det är installerad och du behöver inte göra något annat än att i smyg fjärrstyra det.
Nu vet du nog att du kört i diket. Men kan inte med att erkänna det. För likt denne man, hade det varit bäst att gett sig direkt.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw3g-8DW_OdOWiQyXoH6Wf_q&cshid=1591882012149

Staffan

• Gilla
  • Haha
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.