jag måste hålla med om att du är väldigt lättstött för någon som utrycker sig som du gör i första inlägget.

Dessutom sån undrade jag redan av ditt första inlägg hur du kommit fram till att askhögen som du skriver om verkligen bestod av tryckimpregnerat virke.

• Gilla
  • Arg
  • Älska
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
MrZero skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Förbjudet att elda tryckimpregnerat virke

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
ja gifter är absolut dåligt men sen måste man om man ska leva ett lyckligt liv inse att en del gifter kommer du få i dig under din livstid vare sig du bor granne med nån som eldar nåt olämpligt 1 gång vart 10 år eller inte.. Det jag försöker mana till är lite sunt förnuft och ett verklighetsanpassad nivå av försiktighet mot gifter.. Folk har kollat på nån katastrof film om där jordens befolkning stendör av nåt som smitit ut från ett labb och är helt säkra på att det är den nivån att bo granne med nån som eldat några brädor som kanske var tryckimpregnerat..

Risken att grannen får frispel och skjuter en om man skickar miljöinspektionen på honom är nog nära på högre än att skadas av dom utsläpp grannen ev släppt ut, så länge man lät bli att grilla kvällsmaten på brasan eller åt upp askan... eller ens odlar nåt i marken brevid som man äter upp. ja menar odlar man jordgubbar där och äter dom sen så lär det knappt vara mätbara nivåer och risken att dom polska jordgubbarna som är här på sidoimport har högra giftiga halter än dom man själv odlat är nog också överhängande..

jag vet att du inte är ts men var enklast att skriva i jag och du form för att försöka förklara vad jag menar även om inlägget är mer riktat i debatten än mot dig. :)

Sen för dom som anser att allt alltid ska anmälas så kan man ju fråga sig vad dom tror ska hända av det.. när saker väl brunnit upp så lär det bli en ord mot ord med vem som har rätt om brädorna faktiskt var impregnerade eller inte och allt blir nedlagd i brist på bevis.. Och man man har just troligen skaffat sig en ovän för lång tid framåt. Det här med att man alltid ska lägga sig i vad folk runt en gör och helst på olika sätt försöka "vinna" genom att skicka polis eller miljöinspektörer på nån leder sällan till att folk börjar göra som man vill . utan det blir oftast mer problem framöver. Det funkar inte bra att försöka uppfostra alla till ens egna värderingar överallt hela tiden , utan det biter en oftast i röven i slutändan..
Märkligt resonemang!
Det du säger är att alla ska strunta i lagstiftningens krav. Det blir ju bra med ren anarki i trafiken. Då behövs inget rättsväsende.

Undrar just hur länge du tror att den modellen fungerar? Jag menar innan hela samhället brakar ihop?

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
R
Det är INTE tillåtet att elda upp impregnerat virke: https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/mars/miljobrottsgruppen-tank-pa-vad-du-eldar/
Fråga grannen om han vet om att det inte är tillåtet, om han inte slutar så anmäler du det till polisen samt kommunens miljökontor. Komplettera anmälan gärna med bilder på grannen som eldar.

MrZero skrev:
Hej!

• Haha
  • Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Ibland känns det som de är dom som flyttat in på det här forumet..
Jag föreslår att du flyttar, helt till skogen så ingen annan får med dig att göra. Undvik gärna mitt område också. Även om man har problem kan man ha respektfull ton, både gentemot den man har problem med utan att kalla denne idiot utan att ha pratat med personen, men sedan också utan att förolämpa de personer man ber om hjälp från. Din giftighet är nog farligare än röken för dina barn.

• Gilla
  • Älska
Appendix och 10 till
  • Laddar…
BDH BDH skrev:
Tryckimpregnerat tillverkat före 2004 innehåller CCA-medel (blandning av koppar, krom och arsenik). Röken och även askan är giftig, i större mängd rent dödlig.

Detta får man inte elda och, askan som blir kvar är inte bra... Anmäls detta så kan han råka ut för att få sanera jorden.

Dagens träskydd för tryckimpregnerat dvs trä efter 2004 är bara kopparsalter, såpass lite som max 4g per löpmeter. Går. Både att elda och sortera bland övrigt trä. Fråga honom eller via bygglov hos kommunen när altanen byggdes. Enkelt, före 2004 inte bra.. Efter helt lugnt, då kan du odla med gott samvete utan att oroa dig.
Största problemet när man eldar behandlat trä oavsett vad det är behandlat med är ju inte den lilla mängden metaller som är i utan de giftiga gaserna som bildas vid förbränning. För övrigt så är kraven på NTR AB minst 18kg/m3 splintved. NTR A 30kg/m3 splintved NTR M 60kg/m3 splintved, hur kom du fram till max 4g per löpmeter?

MrZero skrev:
Får förtydliga: Jag eftersöker någon undersökning eller liknande på vad som händer när man eldar tryckimpregnerat. Tänker att det måste finnas när man ändå säljer tryckimpregnerat? Det måste väl ändå finnas med i beräkningen att folk skiter i allt och eldar det ändå fast det är olagligt eftersom det är så folk tyvärr är? Jag eftersöker alltså inte några personliga åsikter om hur man själv ställer sig till om det är farligt eller inte. Folk brukar strunta i asbest också eftersom dom intalar sig själva att det inte är farligt och tror det blir en sanning då.
Du är som en forskare som letar fel, då kommer du hitta fel.
Mitt förslag är att du frågar dig hur ofarligt det är att elda kopparsaltsimpregnerat virke i den lilla mängd det är frågan om.
Hur lite blev nedfallet från röken, och hur fort du kan börja odla bredvid.
Leta rätt, tänk rätt och du kommer bli glad.

• Gilla
  • Älska
  • Arg
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
Gör en anonym anmälan om miljöbrott och bifoga bilder.
Elda tryckt virke är inte tillåtet alls, varken inomhus eller utomhus.
Elda vid tomtgränsen är inte heller ok om rök eller annat når över till dig.

• MrZero skrev:
    Hej!
MrZero skrev:

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
OlssonX OlssonX skrev:
Och efter att du har gjort anmälan, sälj den obebyggda tomten. Efter den starten med grannen vill du ändå inte bo där och investera miljoner i att bygga ett nytt hus.

Försök skapa funktionella relationer istället för att fundera på att anmäla grannskapet för ditten och datten. Vem vill att det dyker upp en orosanmälan från grannarna varje gång ens barn har fått en att höja rösten? Jag tror få vill leva så.

• Gilla
  • Älska
Appendix och 10 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Miljöbrott? varken en miljöavdelning eller polis skulle lägga en minut på ett "eldarärende" som sker enstaka gånger per år. Sen är det en något komplicerad bevisbörda om någon råkade kasta in en bräda tryckimpregnerat i brasan. Betvivlar att det skulle ske någon form av dyrbar provtagning.
Så låt oss som eldar göra det i fred.

• Gilla
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Hej!

Du kommer garanterat att dö. Precis som dom fartdårar som kör försiktigt och hindra trafiken

• Gilla
  • Älska
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Oklart hur mycket / länge. Han har bytt en altan runt ett attefallshus och vet ej hur stor den var från början. Dvs om den var lika stor som den nya eller mindre. Han har en till hög med nya spillbitar som jag inte vet om han kommer elda eller köra bort eller spara. Dom ligger lite för mycket huller om buller för att sparas.

Inte farligt längre? Men det räknas väl inte när man eldar upp det? Går kopparen rakt ner i marken eller sprids den för vinden ner på min tomt..

Säg att den gamla var från 2003 året innan det blev förbjudet. Skulle alla gifter har försvunnit på 20år då? Svårt att tro det va? Och samma sak då, svårt att tro att gifterna går rakt ner i marken där det eldas bara? Det måste väl ha blivit spridning med vinden?
Det bästa är att sälja det du har. Marken är förstörd i minst tusen är. Bättre att flyta in till stan. Där är det rent och fint. Finns inga gifter eller avgaser

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 6 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Får förtydliga: Jag eftersöker någon undersökning eller liknande på vad som händer när man eldar tryckimpregnerat. Tänker att det måste finnas när man ändå säljer tryckimpregnerat? Det måste väl ändå finnas med i beräkningen att folk skiter i allt och eldar det ändå fast det är olagligt eftersom det är så folk tyvärr är? Jag eftersöker alltså inte några personliga åsikter om hur man själv ställer sig till om det är farligt eller inte. Folk brukar strunta i asbest också eftersom dom intalar sig själva att det inte är farligt och tror det blir en sanning då.
Det som händer. Det brinner upp. Det gör det i min kanin. Säg till grannen att det är dumt att elda det ute när det är bättre å varma huset med det. Få tänka på miljön. Som miljöpartiets. Stänga kärnkraftverk. Så vi kan bygga nya. Det är det bästa för miljön.

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
O
Z Zezoz skrev:
Nu är det stor skillnad mellan icke organiskt koppar och organisk kopplar.
Koppar är ett metalliskt grundämne och ingenting annat. Inom kemi gör man ibland en uppdelning mellan organisk och icke-organisk kemi. Om jag minns rätt kretsar definition av organisk kemi runt kolväten. Finns säkert en och annan giftig kolväteförening som innehåller koppar, men det ändrar inte det faktum att bara finns en sorts koppar och det ett metalliskt grundämne.

• Gilla
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
Hej
Vi pratar inte koppar.
Vi pratar eventuell arsenik
Det är en väsentlig skillnad på klass 1 o klass 2- medel

• Haha
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.