MrZero skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Kan det inte vara så att grannen och de som ägde ditt hus tidigare hade en gemensam eldningsplats där? Så det är därför den ligger vid tomtgräns. Och så tycker jag att det bästa måste vara att prata med grannen och tala om att du är orolig för det han eldar. Det är väl inget man kan förstöra grannsämjan med?
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
A
R Richard Bygg skrev:
Det uppskattar vi!
Men som sagt, ta kontakt med din granne men var beredd på att det kan skapa en dålig stämning er emellan!

Allt väl och lycka till med livet!
Tack för kanon-tips!
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Ja visst undrar man!
Du fortsätter fylla på med kanon-inlägg ser jag.
 
  • Haha
  • Älska
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Du fortsätter fylla på med kanon-inlägg ser jag.
Tack! :love:
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Rätten att elda har funnits sedan urminnes tider och det ska inget ändra på...! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Mellan 1950 ca. och 1979 tillverkades träskyddsmedel med klorfenoler som pentaklorfenol. Medlet kontaminerades under tillverkningen med furaner och dioxiner. Dioxiner bildas/frigörs bla vid eldning. Denna typ av virke ska inlämnas till kommunalt anvisad anläggning. Det får inte eldas. Det fanns tidigare och samtida även träskyddsmedel med kreosot, vilket inte heller får eldas. Det som kallas CCA - koppar krom arsenik ska inte heller eldas upp. Miljöförvaltningen i kommunen kan svara på vad som gäller. Vi har här att göra med några av världens mest potenta av människan framställda gifter.
 
  • Gilla
Incitament och 4 till
  • Laddar…
A
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Mellan 1950 ca. och 1979 tillverkades träskyddsmedel med klorfenoler som pentaklorfenol. Medlet kontaminerades under tillverkningen med furaner och dioxiner. Dioxiner bildas/frigörs bla vid eldning. Denna typ av virke ska inlämnas till kommunalt anvisad anläggning. Det får inte eldas. Det fanns tidigare och samtida även träskyddsmedel med kreosot, vilket inte heller får eldas. Det som kallas CCA - koppar krom arsenik ska inte heller eldas upp. Miljöförvaltningen i kommunen kan svara på vad som gäller. Vi har här att göra med några av världens mest potenta av människan framställda gifter.
Tack för svar! Modigt att skriva det i den här tråden efter alla påhopp jag fått för att jag inte bara rycker på axlarna när grannen eldar några av världens med potenta gifter precis vid min tomtgräns och brunn istället för vid hans egna brunn på andra sidan hans tomt.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Läste att du eftersökte forskning. Här är ganska tidig sådan. Det finns mer detaljerad från senare år om du vill att jag länkar?

https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/93748.pdf
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Läste att du eftersökte forskning. Här är ganska tidig sådan. Det finns mer detaljerad från senare år om du vill att jag länkar?

[länk]
Stort tack! Det var exakt såna här inlägg jag eftersökte och hoppades på. Ja länka väldigt gärna det.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Frågan är varför han eldar? Har ni långt till återvinningen?
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Tack för svar! Modigt att skriva det i den här tråden efter alla påhopp jag fått för att jag inte bara rycker på axlarna när grannen eldar några av världens med potenta gifter precis vid min tomtgräns och brunn istället för vid hans egna brunn på andra sidan hans tomt.
Notera att Naturvårdsverket i sina undersökningar i områden kring gamla sågverk, som använt nu förbjudna träskyddsmedel, i somliga fall gått ut med information om att barn inte ska vistas där. Se länk nedan.

Kan inte framlägga mer än av den kunskap som inhämtats genom forskningen om fuktskador i hus, och därtill relaterat. Detta område med toxiska ämnen är lite av tabu att forska kring och skriva om. Många universitetsanknutna samt politiker vill att det tystas så gott det går. Se tex Teckomatorpsskandalen.

https://www.naturvardsverket.se/glo...-sanering/riskbedomning/978-91-620-5859-3.pdf
 
  • Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fel.
Citat:
"Arsenik finns naturligt i berggrunden och tas upp av riset via jorden eller bevattningsvattnet".

[länk]
Vågar påstå att livsmedelsverket har fel i detta fallet.
Gör ett eget test för att skicka in så inser du detta också.
 
MrZero skrev:
Tack för svar! Modigt att skriva det i den här tråden efter alla påhopp jag fått för att jag inte bara rycker på axlarna när grannen eldar några av världens med potenta gifter precis vid min tomtgräns och brunn istället för vid hans egna brunn på andra sidan hans tomt.
Detta gäller ifråga bygg- och rivningsavfall.
https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/avfall/bygg--och-rivningsavfall/
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
lagen är ju absolut tydlig med vad som gäller men i verkligheten så har tryckt virke eldats på många hål i årtionden. visst det saknas troligen exakt statistik på hur många som dött av det och inte andra saker.. Så exakt hur många dödsfall som beror på eldning av tryckt virke som faktiskt innehåller dom värre gifterna är ju såklart okänt..

men

Å andra sidan så eldas järnvägsslipers och telefonstolp efter det körts i moderna kvarnar läs flistugg eller stenkross liknande kvarnar och eldas i värmeverk som är godkänd för sådan förbränning visserligen innehåller dessa anläggningar såklart modern avgasrening men om det vore så satans farligt som ts med flera påstår så skulle ju varenda människa vara stendöd.. för att inte tala om att det regnar i dessa flishögar och det rinner rakt ut i större vattendrag...

Så slutsats:
Odla vad vi vill men undvik att göra det på grannens tomt... du kommer inte dö av det
Undvik att använda askan som kanske innehåller koncentrat av skit men efter en regnskur så är nog merparten av det borta..
Kanske olämpligt att röka eller grilla mat och att suga i sig röken precis när grannen eldar virke som kanske är tryckt eller var för xx antal år sen..


Det finns även platser för gamla sågverk och liknande där sån här verksamhet där man badade trä i sånt skit som impregnerar järnvägsslipers och telefonstolpar förr som ju innehåller mångdubbelt högre förr än idag..
vissa såna platser står det idag bostadshus på då alla glömt vad som hänt där och det var attraktiv tomtmark med sjötomt..
men dom odlar då grejer i sina trädgårdar och lever ännu iaf.. :)

Så hur stora mängder gift det finns kvar i trä som legat ute sen det fanns värre saker än koppar måste ändå vara ganska urlakade idag och så länge man inte äter askan eller lagar mat på det grannen eldar så är det nog högst sannolikt att andra saker än förgiftning av dessa ämnen kommer vara ens dödsorsak..

Det är inte radioaktivt avfall vi talar om och det mesta av det är inte ens så farligt som folk här ibland vill tro att det är för att nån eldar 3 kvadratmeter tryckt trätrall.. och tror att hela kvarteret kommer vara stendöda innan veckan är slut

Det är inte kemiska stridsmedel som man stendör av 3 sekunder som i nån katastrof film på tv..
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.