72 064 läst · 238 svar
72k läst
238 svar
Grannen eldat/eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgräns - hur farligt?
Tackar! Detta är inte en klubb med rosa sockervadd där vi leker och gullar med varandra. Vi opererar med fakta och logik, ibland dyker det upp frågor som har sladdat lite i diket om du förstår?D David_.._ skrev:
Du förutsätter att din granne vet att det är farligt och kallar honom för idiot, men du vet inte själv om det är farligt - trots att du googlat i en timme?MrZero skrev:
Njau jag tror det är vidare spritt efter senare års kommentarer när man eldat.jocke4u skrev:
I år gjorde jag det så sent som möjligt för att slippa kommentarer om eldandet. (stugområde)
Bad Byggahus.se radera tråden eftersom den spårat fullständigt och där det inte ens handlar om rubriken och min fråga. Istället väljer dom att skicka ut den i mail-utskick och elda på tråden ännu mer. Men först radera lite inlägg så inte nya läsare kan följa diskussionen fullt ut när man försökt försvara sig mot rena påhopp. Så jobbar Byggahus.se för den som undrar.Marlen Eskilsson skrev:
Dricksvatten innehåller normalt lite koppar eftersom rören vanligtvis är av koppar.blackarrow skrev:Impregnerat virke innehåller numera bara kopparsalter.
Multivitaminer (tex Mittval) innehåller metaller som zink, koppar mm.
Koppar finns i
Alla livsmedel innehåller koppar men de högsta halterna finns i nötlever, skaldjur, nötter, frön och kakao (omkring 10 mg/kg). Mer måttliga källor är kött, fisk, svamp och ärtor.
I impregnerat virke och bottenfärger är koncentration högre.
Jag skulle undvika röken och inte använda askan som jordförbättring.
Är det nya plaströr får du i dig andra mer komplexa föreningar...
Livet är jättefarligt.
Nu är det stor skillnad mellan icke organiskt koppar och organisk kopplar.
Det ena är giftigt och det andra är livsviktigt för människor.
Det ena göder patogener och det andra dödar patogener.
Det ena göder cancer och det andra begränsar cancer.
Mvh
Det ena är giftigt och det andra är livsviktigt för människor.
Det ena göder patogener och det andra dödar patogener.
Det ena göder cancer och det andra begränsar cancer.
Mvh
blackarrow skrev:Impregnerat virke innehåller numera bara kopparsalter.
Multivitaminer (tex Mittval) innehåller metaller som zink, koppar mm.
Koppar finns i
Alla livsmedel innehåller koppar men de högsta halterna finns i nötlever, skaldjur, nötter, frön och kakao (omkring 10 mg/kg). Mer måttliga källor är kött, fisk, svamp och ärtor.
I impregnerat virke och bottenfärger är koncentration högre.
Jag skulle undvika röken och inte använda askan som jordförbättring.
Kärnavfallet är farligt i 100 000 år, men det vill alla ha. På landet eldas det, så har det alltid varit.MrZero skrev:Hej!
Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.
Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?
Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?
Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
MrZero skrev:Hej!
Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.
Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?
Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?
Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
. HejMrZero skrev:Hej!
Det finns tre olika impregnerat virkestyper, creosot (telefonstolpar o syllar) förr i tiden, CCA- impat (för i mark o vatten) och så ”det lättaste” kopparmedlen (ovan mark o vatten)
Det förstämda brunt o luktar olja, består av ca 120 olika kemikalier används inte idag men kan finnas lite överallt.
Det andra består av koppar, krom o arseik o får endast användas i mark o vatten.
Det sista är det ”lindrigaste” miljömässigt. Giftet här är Cu = koppar
I dom två senare är ”giftet” arsenik o koppar ganska hårt bundet i träcellerna medans creosote kan läcka inte e so är ju impregnerade för länge sedan så risken är liten.
För samtliga gäller att dessa inte får brännas, dom ska deponeras (och det kostar en del)
Om dom har eldats upp bör man sanera platsen (ta bort jord) ju större mängder ju mer jord….
Be din granne att sanera annars prata med din kommun.
Risken är, som jag bedömer det, ganska liten att det kan hända ngt obehagligt men jorden kan ha kontaminerats med något eller några gifter. Har det gått något eller några år har säkert gifterna penetrerats ner i jorden och kanske också nått grundvattnet
Lycka till
Till alla: Tråden har spårat sedan länge. Ni behöver inte svara mig mer här för inlägg har rederats så nya läsare kan inte ens läsa hela tråden. Jag har bett om att tråden skulle raderats men Byggahus.se pumpade ut den på mail istället och nu fortsätter den bara i samma anda. Ni kan diskutera väder och vind här inne om ni känner för det men ni behöver inte svara på frågan i början i alla fall eller skriva er åsikt om det eftersom det inte längre är en sammanhängande diskussion. Folk verkar inte ens läsa hela tråden som finns heller för den delen.
Ta reda på fakta först, rätdet farligt eller ej. Det finns impregnering som destrueras vid förbränning om det sker korrekt. Tala med rätt tjänsteman på kommunen eller något oberoende analys-laboratorium hur provtagning och analys skall göras. För att det skall vara rättsligt hållbart skall göras av ackrediterad personal. Anses det ofarligt får du ensam ta hela kostnaden.MrZero skrev:Hej!