Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle bekymra mig över vilken typ av inrättning som skulle komma att "erbjuda" mig långtida helpension i "säkert" boende om jag började använda gasmask till motorsågen. :worried:
Vi har inte råd att förvara dig för att du vill bära gasmask till motorsågen, du får bära både gasmask skyddsglasögon och hjälm om grannen eldar på tomten och skulle motorsågen vara nått du oroar dej speciellt över kan du använda bågsåg eller köpa färdig ved. Sammhället har mer angelägna behov att lösa nu när det eldas olja och gas både här och i våra grannländer för att den fosilfria elproduktionen är otillräcklig pga nedläggning av svensk och tyskt planerbar baskraft.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
bygglov och 5 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Ja du behöver ju inte oroa dig för att skriva skit på forum när livet seglar förbi utanför fönstret för dig i alla fall.
Det där fattade jag inte.

MrZero skrev:
Varför blir det alltid såna här människor som svarar?
Vilka "såna här människor" då? De som tillhör den övervägande majoriteten som tycker att det är extremt överdrivet att använda gasmask vid arbete med småmaskiner som exempelvis motorsåg utomhus?

MrZero skrev:
Hur ser era liv ut om ni inte har något bättre för er?
Tackar som frågar! Rätt bra skulle jag säga!

Du verkar övertygad om att grannen eldar när dig för att det är farligt. Jag är övertygad att han eldar nära dig för att resultatet är en ful och förstörd gräsmatta som han helst inte vill se. Varför tror du att din gissning är bättre än min?

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 17 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vi har inte råd att förvara dig för att du vill bära gasmask till motorsågen
Jag ger mig tusan på att grannar och släkt skulle gå ihop i någon form av crowdfundingkampanj. :worried:

• Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ger mig tusan på att grannar och släkt skulle gå ihop i någon form av crowdfundingkampanj. :worried:
Möjligt, sammhället har inte råd iaf;)

Claes Sörmland
MrZero skrev:
Varför blir det alltid såna här människor som svarar? Hur ser era liv ut om ni inte har något bättre för er?
I all välmening, läs din trådstart så har du svaret. I trådstart så moraliserar du och klandrar du en annan människas ganska vanliga agerande. Den hårda lagstiftningen i den här frågan saknar troligen delvis folklig förankring, många provoceras av den. En liten del i kulturkriget skulle jag våga säga.

Naturligtvis leder din trådstart till att du väcker känslor hos en och annan skribent, särskilt om du tar något på stort allvar som många (de flesta här?) ser som ett formfel.

Så du petade i elden med pinnen, om det skedde medvetet eller aningslöst vet du bäst själv.

(Du väckte alltså inga större känslor hos mig med din trådstart men jag är inte mer asocial än att jag förstod vart tråden skulle löpa.)

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Älska
Patrik V. och 32 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Vi har inte råd att förvara dig för att du vill bära gasmask till motorsågen, du får bära både gasmask skyddsglasögon och hjälm om grannen eldar på tomten och skulle motorsågen vara nått du oroar dej speciellt över kan du använda bågsåg eller köpa färdig ved. Sammhället har mer angelägna behov att lösa nu när det eldas olja och gas både här och i våra grannländer för att den fosilfria elproduktionen är otillräcklig pga nedläggning av svensk och tyskt planerbar baskraft.
Ja fattar inte vad du yrar om? Du tycker det är fel att ha gasmask när man röjer skog med röjsåg flera veckor om året - och med det vill du säga vad?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Ja fattar inte vad du yrar om? Du tycker det är fel att ha gasmask när man röjer skog med röjsåg flera veckor om året - och med det vill du säga vad?
Nä det har jag inte påstått, du tolkar tydligen skriven text ganska fritt och fantasifullt.

Lösningsförslag på det tryckta virket: Ställ upp en kontainer på din tomt och erbjud grannen att slänga sina brädor hos dig, det bör minska risken för framtida eldningar och du får själv möjlighet att ombesörja borttransport och vidare hantering av det mtrl du oroar dig för.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
M
Att grannen eldar grejer precis vid tomtgräns kan jag förstå är jävligt störigt.
Men att det skulle påverka er hälsa fruktansvärt negativt, njaaa.

• Gilla
AndersMarklund och 8 till
  • Laddar…
Davidbagare
MrZero skrev:
Vad är det med folk..

Tror du det är ett miljöbrott för att det är kul eller?

Har jag varit hos grannen och klagat eller är det precis det jag försöker undvika?
Jag tror att det är just att du kallar det att klaga som gör att du har svårt att påpeka eldandet och dess konsekvenser för grannen. Byt inställning och se det som att du gör grannen en tjänst som upplyser honom om olämpligheten med att elda tryckt virke. För hans skull med.

MrZero skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Hur farligt det är beror helt vilket innehåll och mängder det impregnerade virket hade. Om du är orolig för gifter i marken så finns det växter du kan odla som renar bly, arsenik, krom etc. https://www.extrakt.se/vaxterna-som-kan-rena-giftig-mark/

Inte för att skrämma dig men du kan ju aldrig veta vilka potentiellt giftiga ämnen som tidigare spridits och som finns i marken på din tomt. Är det väldigt viktigt för dig så kan man göra jordanalyser. Annars kan du gräva ur lite där du vill odla och fylla ny ekologisk jord.

• Gilla
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
A
Ingen här vet om du har fått något i din mark.

Så ring miljö och be de skicka ut en snubbe som tar prover på din mark mot ersättning så får du veta att dina barn kan leka på din tomt. Förutsatt att de inte äter jord.

• Gilla
  • Älska
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Herr nolla @MrZero är inte en han enl profilen så mitt tidigare råd att stå för sin oro som en man var kanske fel och ogenomtänkt.
Tur att männen just nu är i majoritet i landet. Annars hade det väl varit kulturell appropriering att kalla sig Mr.

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Har du inte möjlighet att börja med (innan ev. anmälan) strosa förbi grannen och ödmjukt fråga om han eldar tryckt virke? Beroende på svaret, så nämner du din dåliga erfarenheter av eldning av denna typ av virke och är orolig för dig själv och dina barns hälsa.

Säga nått liknande -"det finns ju en anledning att det är förbjudet, skulle vara tacksam om du inte eldar tryckt virke alternativt gör det så långt borta som möjligt från min tomt"

Om det inte fallar i god jord (!), så får du ta nästa steg med anmälan.

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Hej!
1 att du kallat din granne idiot stör inte mig. :)

2 Askan efter eldandet kan väl innehålla diverse tungmetaller precis så som Clas skrev ovan. Men om du häller en känna vatten eller två över den så kommer den inte virvla in över din tomt.

3 Att andas in röken när grannen håller på kanske inte är så lämpligt, men om grannen gör detta vid nåt enstaka tillfälle så håll dig därifrån just då. Röken lär ju knappast orsaka bestående skada på din tomt!

4 Kan förstå att detta kanske var en trist start på detta huset och denna tomten. Men antingen prata med grannen eller försök släppa det. Tyvärr kommer inte folket på byggahus kunna lösa detta åt dig ;)

• Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.