Claes Sörmland
MrZero skrev:
Inte farligt längre? Men det räknas väl inte när man eldar upp det? Går kopparen rakt ner i marken eller sprids den för vinden ner på min tomt..

Säg att den gamla var från 2003 året innan det blev förbjudet. Skulle alla gifter har försvunnit på 20år då? Svårt att tro det va? Och samma sak då, svårt att tro att gifterna går rakt ner i marken där det eldas bara? Det måste väl ha blivit spridning med vinden?
Tungmetallerna som har använts för impregnering av trallvirke är arsenik, koppar och krom. Sedan 2007 är det bara koppar och koppar användes dominerande för trall sedan 90-talet. Det troliga är således att det är koppar som det handlar om men är det mycket gammalt trä så är arsenik och krom möjliga förorenare.

Koppar är bara ett problem om koncentrationen blir för hög på en plats så t ex den koppar som sprids med flygaska och sotpartiklar har en närmast gynnsam effekt för växtligheten på din tomt, det är ett viktigt spårämne. Kopparhalterna vid elden kan vara för höga så askan borde tas hand om.

Krom och arsenik är inte bra substanser generellt. Särskilt arsenik är bara ett elände. Men samtidigt ska man vara medveten om att vi får i oss en hel del arsenik via maten eftersom växter tar upp den naturliga arseniken i jordar. Gillar man som jag ris och inte minst basmati så får man redan regelbundna doser av arsenik som inte är bra för en. Troligen på en nivå som är betydligt mer skadlig än grannens eld.

Hur mycket av dessa tungmetaller som har lakats ur lokalt av regnet från trallen under åren, hur mycket som därmed finns kvar och vad som hamnar i askhögen respektive i flygaskan kan man bara spekulera om. Det har gjorts många vetenskapliga studier på tungmetaller och vedaska och vad de visar är att resultaten varierar något enormt. Man kan helt enkelt inte veta i det enskilda fallet.

• Gilla
claesborjesson och 47 till
  • Laddar…
Prata då med miljökontoret i din kommun så får du säkert veta mera.:cool:

• Gilla
liran och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MrZero skrev:
Får förtydliga: Jag eftersöker någon undersökning eller liknande på vad som händer när man eldar tryckimpregnerat.
Här kan du läsa en vetenskaplig översiktsartikel, 232 citeringar:

https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01632395/file/the-fate-of-heavy-metals.pdf

(CCA wood är den tekniska termen för tryckat av den gamla sorten innan enbart koppar blev det vanliga.)

• Gilla
claesborjesson och 7 till
  • Laddar…
A
lunnabo lunnabo skrev:
[länk]
Ja det väl ingen idiot som bryter mot lagen.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tungmetallerna som har använts för impregnering av trallvirke är arsenik, koppar och krom. Sedan 2007 är det bara koppar och koppar användes dominerande för trall sedan 90-talet. Det troliga är således att det är koppar som det handlar om men är det mycket gammalt trä så är arsenik och krom möjliga förorenare.

Koppar är bara ett problem om koncentrationen blir för hög på en plats så t ex den koppar som sprids med flygaska och sotpartiklar har en närmast gynnsam effekt för växtligheten på din tomt, det är ett viktigt spårämne. Kopparhalterna vid elden kan vara för höga så askan borde tas hand om.

Krom och arsenik är inte bra substanser generellt. Särskilt arsenik är bara ett elände. Men samtidigt ska man vara medveten om att vi får i oss en hel del arsenik via maten eftersom växter tar upp den naturliga arseniken i jordar. Gillar man som jag ris och inte minst basmati så får man redan regelbundna doser av arsenik som inte är bra för en. Troligen på en nivå som är betydligt mer skadlig än grannens eld.

Hur mycket av dessa tungmetaller som har lakats ur lokalt av regnet från trallen under åren, hur mycket som därmed finns kvar och vad som hamnar i askhögen respektive i flygaskan kan man bara spekulera om. Det har gjorts många vetenskapliga studier på tungmetaller och vedaska och vad de visar är att resultaten varierar något enormt. Man kan helt enkelt inte veta i det enskilda fallet.
Tack för svar! Mer denna typ av inlägg tillsammans med länken jag eftersökte. Tack!

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Grannen kanske inte vet att det är dumt att elda tryckt virke. Så istället för att komma med pekpinnar så kan du ju vända på det och ta upp det med honom som att du är omtänksam kring hans hälsa. Han kanske blir supertacksam för att du upplyste honom kring detta.

edit: Jag har själv haft grannar som eldat trall, och han hade ingen aning om att detta var nåt man inte skulle. Han bjöd på grillad korv som tack ;)

• Gilla
  • Haha
Peter4321 och 29 till
  • Laddar…
A
Davidbagare Davidbagare skrev:
Grannen kanske inte vet att det är dumt att elda tryckt virke. Så istället för att komma med pekpinnar så kan du ju vända på det och ta upp det med honom som att du är omtänksam kring hans hälsa. Han kanske blir supertacksam för att du upplyste honom kring detta.

edit: Jag har själv haft grannar som eldat trall, och han hade ingen aning om att detta var nåt man inte skulle. Han bjöd på grillad korv som tack ;)
Jo tanken har slagit mig men placeringen av elden tycker jag i det här fallet säger att han vet att det är farligt och vill ha så långt ifrån sig själv och sin egen brunn som det bara är möjligt. Dvs det är en konstig placering om han bara eldat löv. Där det blir jag som får eventuella gifter i min närhet och inte han. Sen gör det tyvärr de lite svårare att det är sommarhusområde där varken han eller jag är där hela tiden.

• Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
A
Är uppväxt i en håla där alla gubbar trodde allt som farbror staten hade godkänt var så pass ofarligt att man kunde svara "om det var så farligt skulle det inte få säljas" på allt och där ansiktsmask och likande skyddsutrusning "bara är för kärringar". Där eldades det gladeligen tryckimpregnerat och andra sopor på löpande band bland annat. Idag har dessa kol, cancer, psoriasis och andra sjukdomar på löpande band istället. Ibland känns det som de är dom som flyttat in på det här forumet..

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Patrik V. och 22 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Är uppväxt i en håla där alla gubbar trodde allt som farbror staten hade godkänt var så pass ofarligt att man kunde svara "om det var så farligt skulle det inte få säljas" på allt och där ansiktsmask och likande skyddsutrusning "bara är för kärringar". Där eldades det gladeligen tryckimpregnerat och andra sopor på löpande band bland annat. Idag har dessa kol, cancer, psoriasis och andra sjukdomar på löpande band istället. Ibland känns det som de är dom som flyttat in på det här forumet..
Jag tror att lägstanivån bland medlemmarna här är rätt mycket högre än så...

• Gilla
Bengt Larsson och 11 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Förmodligen inte kanon för grannsämjan att säga till tyvärr. Komma som den nya tomtägaren brevid hus som vart där i 50-60år och säga till. Tyvärr. Hade gärna gjort det om alla tomter var nya och alla höll på att bygga nytt.
Men om varken du eller grannen vet att det är farligt bör du väl ta reda på fakta?
Mitt råd kvarstår, kommunicera, stå för din oro och låt kommunen avgöra om det är farligt om eldning av behandlat/målat mtrl skulle upprepas.
Att som du spekulera i hur gamla bräder grannen eldat gör inget bättre och minskar på inget sätt eventuella farligheter på din mark.

Om du vill ha ett hus i ett nybyggt område föreslår jag att du skaffar det istället för att oroa dej för vad som skett på grantomten de senaste 50 åren.

Det är farligt att leva, alla kommer dö. Sannolikt dör man tidigare om man bär på en ständig oro för nått man inte vet om det är farligt jämfört om man står upp som en man och åtgärdar det man har möjlighet att påverka och släpper det man ändå inte kan påverka.

• Gilla
Bästerortarn och 16 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
men placeringen av elden tycker jag i det här fallet säger att han vet att det är farligt och vill ha så långt ifrån sig själv och sin egen brunn som det bara är möjligt.
Eller så tycker han bara att svartbränd före detta gräsmatta är skitfult och vill ha det så långt bort från huset som möjligt. Själv kan jag elda stora "majbrasor" på en åker i utkanten av fastigheten, något som jag aldrig skulle göra nära huset på den "fina" gräsmattan. Sen kan ju brandrisken med att elda nära huset även spela in.

• Gilla
AndersMarklund och 23 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror att lägstanivån bland medlemmarna här är rätt mycket högre än så...
Inte minst eftersom ett textbaserat forum kräver viss skrivförmåga. Där ryker ju den delen av populationen som inte har lyckats tillgodogöra sig den kompetensen.

• Gilla
  • Haha
guggen och 13 till
  • Laddar…
Om du vill kan du kanske sopa upp askan efter grannens eldning om han inte gör det själv

• Gilla
AndersMarklund och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
MrZero skrev:
Jo tanken har slagit mig men placeringen av elden tycker jag i det här fallet säger att han vet att det är farligt och vill ha så långt ifrån sig själv och sin egen brunn som det bara är möjligt. Dvs det är en konstig placering om han bara eldat löv. Där det blir jag som får eventuella gifter i min närhet och inte han. Sen gör det tyvärr de lite svårare att det är sommarhusområde där varken han eller jag är där hela tiden.
Måste allt vara så laddat i en konversation då? Kan du inte säga att du skulle uppskatta om han inte eldade tryckt virke så nära din tomt bara, just pga att du har många i din bekantskapskrets som drabbats av diverse lungsjukdomar pga dålig rök.
Tror många svenskar låter tankar ta över för mycket och länge, så när man väl säger ifrån så gör man det som värsta surgubben och får då reaktionen man förtjänar därefter.
Säg som det är bara utan att låta som du ska komma med pekpinnar.

• Gilla
Peter4321 och 25 till
  • Laddar…
MrZero skrev:

Klart att det kan vara farligt att elda.
Det kan ju börja brinna i byggnader om man är för nära.
Du har inga byggnader på din tomt.
Grannen har hus på sin tomt.

Kanske, kanske är det pga att han vill minska risken för att elden sprider sig till trädäcket och huset som han eldar nära tomtgränsen?
Har kanske inte alls med några eventuella gifter att göra?

• Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.