L Larsgöte skrev:
Polisens miljöbrottsgrupp utreder varje år många fall av otillåten eldning, det vill säga brott mot miljöbalkens 29 kap 1§.

– Då vi utreder dessa brott tar vi prov på askan från eldningshögarna.

Proven från askan skickas för analys, och ett vanligt analysresultat efter en brasa där det exempelvis eldats hushållsavfall, impregnerat eller målat virke, isolering, plast eller annat emballage-material kan innehålla ämnen som dioxin, PCB och tungmetaller som exempelvis arsenik, koppar, krom, bly med mera.
Visst man hittar platsen där någon med största sannolikhet har eldat t.ex tryckat trä.
Men hur för man i bevis vem som eldade?
Eller man kanske kan gå på markägaren. Men om det är någon som eldat upp sin gamla altan så är nog mängden farliga ämnen relativt lågt Var på brottet betraktas som ringa. Jag tror inte det är så ofta man hoppar på någon som eldat lite gammalt tryckat trä.
Men att gripa någon för själva brottet? nästan omöjligt.
Det lär inte bli alltför dyrt att sanera ett sådant område gräva bort jorden runt i kring och någon meter ner. Där efter skicka jorden på deponi. Det är det dyraste.

vad jag vet finns det inga regler som förbjuder ntr ab i mark. Det är bara olämpligt eftersom den inte är gjord för det.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Anonymiserad 55101 skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Ja man måste nog tyvärr bo i skogen för att slippa idioter. Men tycker dock att du kan fråga på ett konstruktivt snällt sätt vad det är de eldar. Om det är tryckinpregnerat de svarar, så kan du föreslå att de eldar där ingen behöver andas in röken. Finns det inte plats, då ska trall/plank köras till tippen.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Du ska inte vara orolig för det lilla, dock om det ryker in på dig när han eldar kan du ju säga att det inte är speciellt trevligt att få tryckimpregnerat trärök in i huset och be honom elda när det blåser på annat håll. Om nått är mindre bra så är det röken, har inte hört att askan ska vara farlig, det finns garanterat i dig mer koppar från vattnet i kranen då vattenledningarna troligen är i koppar.

svar på fråga nr 2, ja i min värld är det helt otroligt att folk kan bo med grannar närmare än 1 kilometer. Det går bara inte.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
P
E Eo5 skrev:
NTR AB är inte godkänt för mark o vatten (bara koppar) däremot NTR A (arsenik)•
Kopparn är inte bundet så hårt till träcellerna o kan därför läcka ut i mark o vatten.
Arseniken däremot är hårt bunden genom kromen.
NTR A kan användas i kontakt med mark och SÖTvatten, ska man bygga något i kontakt med havsvatten ska man använda NTR M om man vill att det ska hålla.

M
Hej!

Jag skulle nog försökt sälja den tomten. Känns inte som att denna grannsämjan börjar så bra.
Gifterna som urlakas ur den koncentrerade askhögen är inget att leka med. Jag skulle aldrig våga odla något i närheten av det.

• Haha
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
Hej!

Är den här tråden på riktigt eller?
Undrar varför grannen gör så? Svar: Fråga grannen!
Alla olika spekulationer ideer här, kommer tyvärr inte svara eller göra något bättre för din oro eller lösa ditt problem.
1 fråga rätt person så får du rätt svar
I sämsta fall så har du gjort personen ifråga uppmärksam på att du inte gillar hans eldande, har du tur får du veta varför, det kan ju vara så att du/ grannen lär er något så enkelt som att konversera och förstå varandra skapa en normal relation istället för den här varianten som är totalt meningslöst på så många sätt.
Var gick de så fel att man hellre går runt grubblar, irriterar, spekulerar och pratar skit om någon som inte vet om att den gör något som irriterar och oroar dig?
Din granne kommer upprepa beteendet om och om igen, utan en aning om att du går och blir mer och mer irriterad för varje gång. Gör om o gör rätt så blir ditt liv lätt som en plätt din sprätt// Grannen till Grannen

• Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Den grannrelationen började ju bra ... :thinking:
som redan sagts, bäst att du säljer tomten och skaffar något där du slipper grannar, för det verkar ju inte fungera så värst bra med grannar som du garanterat alltid kommer att reta dig på. Kommer alltid att vara något som är fel :thinking:

• Gilla
  • Älska
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Det är inte tillåtet att elda tryckimpregnerat virke. Det ska lämnas in till kommunens återvinningscentral. Risken för den som befinner sig nära brasan torde dock vara ytterst liten. Om man, som någon påpekat, låter bli att andas in röken och inte lägger askan i potatislandet.

Dock borde det väl vara möjligt att vänligt påpeka för grannen att hans eldande är olagligt. Och kanske erbjuda dig att frakta bort spillvirket till återvinningscentralen.

• Haha
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Du får säkert mer koppar i dig från dina vattenledningar. Hälsa på grannen och hål friden. Kanske han kan älda lite längre bort för rökens skull.

Koppar används i dina rör för samma skäl. Bacterier växer in så gärna och så snabbt på koppar. Om du inte använde koppar i rören kan det bli stopp..

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Om man tänker på vad folk brukar slänga.på sina brasor så tror jag lite tryckat trä inte spelar någon större roll....

Det är skadligt och ett brott att elda annat än kvistar, ris och grenar- oavsett vad alla experter här i tråden säger eller tycker. Dessutom så är det förbud att elda under vissa månader i ALLA kommuner.
Säg till. Ha civilcourage. Du tänker ju inte bara på dig själv utan även på dina barns framtid. Eller anmäl grannen om han inte vill lyssna.
Så här säger polisen: https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/mars/miljobrottsgruppen-tank-pa-vad-du-eldar/
Miljöbalken om miljöbrott
Miljöbalkens 29 kapitel 1§

”För miljöbrott döms till böter eller fängelse i högst två år den som med uppsåt eller av oaktsamhet.

1. Orsakar att det i mark, vatten eller luft släpps ut ett ämne som typiskt sett eller i det enskilda fallet medför eller kan medföra

a. en förorening som är skadlig för människors hälsa, djur eller växter i en omfattning som inte har ringa betydelse, eller

b. någon annan betydande olägenhet i miljön.…”

I klartext kan man säga att det är okej att elda trädgårdsavfall som exempelvis kvistar, ris och grenar. Men det är inte tillåtet att elda annat avfall som till exempel hushållsavfall, plast, gummi, träpallar, målat eller impregnerat virke, spånskivor med mera. Eldar man sådant material riskerar man att bli misstänkt för miljöbrott, säger Monika Ivert, chef för regionala miljöbrottsgruppen i polisregion Väst.

Behandlade material, som inte förekommer naturligt i naturen, innehåller farliga ämnen som sprids ut i luften via röken från elden. Den överblivna askan går också ner i marken och sprids ut på en större yta genom vattenflöden under mark.

Polisens miljöbrottsgrupp utreder varje år många fall av otillåten eldning, det vill säga brott mot miljöbalkens 29 kap 1§.

• Haha
  • Gilla
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
Hej!

Vet många som börjat använt spillolja att droppa på veden i spisen. Inte så konstigt egentligen med dagens elpris. MEN vafaan. Skulle bli mer miljövänligt vart heeelt tvärtom.

Hej!

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/mars/miljobrottsgruppen-tank-pa-vad-du-eldar/
I klartext kan man säga att det är okej att elda trädgårdsavfall som exempelvis kvistar, ris och grenar. Men det är inte tillåtet att elda annat avfall som till exempel hushållsavfall, plast, gummi, träpallar, målat eller impregnerat virke, spånskivor med mera. Eldar man sådant material riskerar man att bli misstänkt för miljöbrott, säger Monika Ivert, chef för regionala miljöbrottsgruppen i polisregion Väst.

Behandlade material, som inte förekommer naturligt i naturen, innehåller farliga ämnen som sprids ut i luften via röken från elden. Den överblivna askan går också ner i marken och sprids ut på en större yta genom vattenflöden under mark.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
L Li Good skrev:
Det är skadligt och ett brott att elda annat än kvistar, ris och grenar- oavsett vad alla experter här i tråden säger eller tycker.
Så du menar att man inte får elda exempelvis fjolårsgräset, gammal ved eller hela träd? Vad har du fått det ifrån?
L Li Good skrev:
Dessutom så är det förbud att elda under vissa månader i ALLA kommuner.
Så du menar att varje kommun någon gång under året har en period med eldningsförbud? Verkar helt orimligt. Har du en källa som styrker ditt påstående?

Välkommen till forumet!

• Gilla
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.