72 068 läst · 238 svar
72k läst
238 svar
Grannen eldat/eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgräns - hur farligt?
Om du läste hela inlägget så borde du sett länken från polisen och japp varje kommun har eldningsförbud någon gång under året- speciellt då under sommaren när det är torrt med risk för större bränder. Jag sade :"– I klartext kan man säga att det är okej att elda trädgårdsavfall som exempelvis kvistar, ris och grenar. Men det är inte tillåtet att elda annat avfall som till exempel hushållsavfall, plast, gummi, träpallar, målat eller impregnerat virke, spånskivor med mera. Eldar man sådant material riskerar man att bli misstänkt för miljöbrott, säger Monika Ivert, chef för regionala miljöbrottsgruppen i polisregion Väst."(https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/mars/miljobrottsgruppen-tank-pa-vad-du-eldar/Alfredo skrev:
"Information om eldningsförbud finns på kommunens, länsstyrelsens eller räddningstjänstens webbplatser."Alfredo skrev:
Min fråga till dig är: Tar du verkligen reda på om du får elda eller inte? Eller skiter du i det?
Det finns en massa regler kring eldning (men ibland behövs det också eldas i landskap för att minimera skogsbränder och de görs med kontrollerad bränning och en informerar räddningstjänsten)
Du har ansvar att förstå brandrisken där du bor. Det gör du med SMHI:s brandriskprognos eller appen Brandrisk Ute.
Det kan vara eldningsförbud men avstå gärna även om brandrisken bara är förhöjd. Undvik också att elda i mörker och när det blåser.
Är du osäker, kontakta räddningstjänsten och fråga.
Då måste jag passa på och inflika att läs- och skrivsvårigheter är en funktionsnedsättning som inte har något samband med intelligens. Det finns högintelligenta personer med dyslexi. På samma sätt som personer med extremt låg IQ kan vara fullt kapabla att skriva på det här forumet.Claes Sörmland skrev:
Nu är jag helt övertygad om att "eldarna" som finns här i forumet noga väljer tillfället när eldningen ska ske.L Li Good skrev:"Information om eldningsförbud finns på kommunens, länsstyrelsens eller räddningstjänstens webbplatser."
Min fråga till dig är: Tar du verkligen reda på om du får elda eller inte? Eller skiter du i det?
Det finns en massa regler kring eldning (men ibland behövs det också eldas i landskap för att minimera skogsbränder och de görs med kontrollerad bränning och en informerar räddningstjänsten)
Du har ansvar att förstå brandrisken där du bor. Det gör du med SMHI:s brandriskprognos eller appen Brandrisk Ute.
Det kan vara eldningsförbud men avstå gärna även om brandrisken bara är förhöjd. Undvik också att elda i mörker och när det blåser.
Är du osäker, kontakta räddningstjänsten och fråga.
Sen ser jag inte det som något större hot att jag skulle få miljöpolisen efter mig inkl att jag eldar i Norrland.
ta inte upp det med grannen, utan följ de bra råd du fått här. tagga ner å gå inte i taket innan du vet fakta.Anonymiserad 55101 skrev:Hej!
Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.
Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?
Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?
Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Anonymiserad 55101 skrev:
Anonymiserad 55101 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 103 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 103 inlägg
Inte för att vara sådan men du tror inte att det kommer mycket mera av dessa "vansinnigt farliga" gifter i luften genom sågspånet när han byggde sin altan? Fast såga upp sitt tryckade virke i sågspån, eller fräsa, hyvla eller vad man nu väljer att göra är helt ok utan någon form av tillstånd eller annat så lite sunt förnuft tycker jag visar rätt tydligt att inte ens myndigheterna anser det spec farligt?
Fast möjligen är det så att alla familjer där man byggt en altan och sågspånen blåst runt på tomten står på gravens rand nu? Jag har inga bevis för varken det ena eller andra så väljer att se det med lite sunt förnuft och känner mig tämligen avslappnad...
Fast möjligen är det så att alla familjer där man byggt en altan och sågspånen blåst runt på tomten står på gravens rand nu? Jag har inga bevis för varken det ena eller andra så väljer att se det med lite sunt förnuft och känner mig tämligen avslappnad...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 942 inlägg
Jaja. Man använder ofta förkortningar av typen "organiskt kvicksilver" eller "organiskt koppar" när man menar just organiska föreningar som innehåller metallen ifråga.O Steamboy skrev:Koppar är ett metalliskt grundämne och ingenting annat. Inom kemi gör man ibland en uppdelning mellan organisk och icke-organisk kemi. Om jag minns rätt kretsar definition av organisk kemi runt kolväten. Finns säkert en och annan giftig kolväteförening som innehåller koppar, men det ändrar inte det faktum att bara finns en sorts koppar och det ett metalliskt grundämne.
Att det bara finns ett grundämne som heter koppar, eller kvicksilver för den delen, är både sant, trivialt, och ointressant i sammanhanget. Eftersom våra biokemiska processer (och resten av djur och växtlivets dito) till allra största delen är just organokemiska processer, så är organiska föreningar ofta mycket, mycket mera aktiva och intressanta när vi t ex bedömer toxicitet.
Metalliskt kvicksilver är t ex inte farligare än att det användes som behandling för syfilis när det begav sig. (Nej, det fungerar inte. Och ja, man lyckas tungmetallförgifta sig, men man tål förhållandevis mycket.) Men metylkvicksilver, eller ännu värre, dimetylkvicksilver är så extremt giftigt att en droppe spilld på en labhandske kan (och har) lett till döden. Vi talar här om ett av de mest giftiga ämnen som människan känner. Allt bara för att man stoppat en H3C-grupp på båda sidor om kvicksilveratomen.
Vad gäller koppar som används för tryckimpregnering så är det främst azoler som används. Dessa är också organiska föreningar. Man anser inte att de är särskilt giftiga för människa. Men de är helt klart mycket giftigare än metallisk koppar, som är ett livsnödvändigt spårämne.
Efter att ha läst dina inlägg i tråden och sett den tråkiga inställningen du har till din granne, samt att du ignorerar alla de i tråden som förklarat att detta inte är något problem så undrar jag lite på vilken sida tomtegränsen tomten bor…Anonymiserad 55101 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 103 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 103 inlägg
Bara så att förtydliga så ingen missförstår. Man blandar alltså ett kopparsalt som i lösning ger vanliga kopparjoner med en organisk biocid som slår mot svamp för effektivare impregnering. Det ändrar inte på kopparjonen, den blir inte organiskt länkad eller så.lars_stefan_axelsson skrev:
Kvicksilver är ju ett annorlunda scenario och kan genom mikrobers aktivitet bilda en kovalent bindning med en organisk metylgrupp och blir då på riktigt organometallisk i form av stabila metylkvicksilver.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 942 inlägg