O
MrZero skrev:
Men det resonemanget bygger på rena gissningar
Lite som hela din utgångspunkt.
Du gissar att grannen eldar tryckimpregnerat.
Du gissar att det är farligt.
Du gissar att jorden blir förgiftad
Du gissar det påverkar dig.
Osv, osv...
Sen frågar du om någon kan hjälpa dig underbygga dina gissningar med fakta, och när du inte får det blir du arg och angriper både skribenter, moderatorer och Marlene som driver forumet.
MrZero skrev:
Samt att det här forumet inte är för mig.
Du syftar på ett forum där människor med fakta och rationellt tänkande kritisk granskar och ifrågasätter det som skrivs?

Det finns ett tydligt mönster i sådana här trådan. Någon har ett problem eller en åsikt. De är redan innan de skriver inlägget övertygade om att de har rätt i sin åsikt, eller har redan en lösning på sitt problem. Syftet med inlägget är omedvetet ett sätt att få bekräftelse. De vill höra "Ja, gud vad klok du är som tänker så", "Oj vad duktig du är som uppmärksammar något så här viktigt", eller för den delen "Självklart är det så, stå på dig du har rätt!, "Dom har gjort fel och du har rätten på din sida!", osv, osv.

Sen visar det sig att andra inte alls håller med, påpekar sakfel eller det orimliga i problembeskrivning eller den önskade lösninge. Den lilla klappen på axeln uteblir och allt urartar till en pajkastning där det är fel på de som svarar, det är fel på forumet, osv, osv.

Så du har nog helt rätt i att det här forumet inte är något för dig. Skall man skriva i ett öppet forum måste man vara beredd på att lyssna, reflektera och ompröva det man tror, känner och tycker.

E Eo5 skrev:
Hej
Vi pratar inte koppar.
Vi pratar eventuell arsenik
Det är en väsentlig skillnad på klass 1 o klass 2- medel
Vad du DU pratar om och med VEM vet jag inte. JAG däremot citerade ett inlägg med ett påstående om koppar och min kommentar handlade enbart om det och inget annat.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Patrik V. och 14 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Lite som hela din utgångspunkt.
Du gissar att grannen eldar tryckimpregnerat.
Du gissar att det är farligt.
Du gissar att jorden blir förgiftad
Du gissar det påverkar dig.
Osv, osv...
Sen frågar du om någon kan hjälpa dig underbygga dina gissningar med fakta, och när du inte får det blir du arg och angriper både skribenter, moderatorer och Marlene som driver forumet.

Du syftar på ett forum där människor med fakta och rationellt tänkande kritisk granskar och ifrågasätter det som skrivs?

Det finns ett tydligt mönster i sådana här trådan. Någon har ett problem eller en åsikt. De är redan innan de skriver inlägget övertygade om att de har rätt i sin åsikt, eller har redan en lösning på sitt problem. Syftet med inlägget är omedvetet ett sätt att få bekräftelse. De vill höra "Ja, gud vad klok du är som tänker så", "Oj vad duktig du är som uppmärksammar något så här viktigt", eller för den delen "Självklart är det så, stå på dig du har rätt!, "Dom har gjort fel och du har rätten på din sida!", osv, osv.

Sen visar det sig att andra inte alls håller med, påpekar sakfel eller det orimliga i problembeskrivning eller den önskade lösninge. Den lilla klappen på axeln uteblir och allt urartar till en pajkastning där det är fel på de som svarar, det är fel på forumet, osv, osv.

Så du har nog helt rätt i att det här forumet inte är något för dig. Skall man skriva i ett öppet forum måste man vara beredd på att lyssna, reflektera och ompröva det man tror, känner och tycker.

Vad du DU pratar om och med VEM vet jag inte. JAG däremot citerade ett inlägg med ett påstående om koppar och min kommentar handlade enbart om det och inget annat.
Polisens miljöbrottsgrupp utreder varje år många fall av otillåten eldning, det vill säga brott mot miljöbalkens 29 kap 1§.

– Då vi utreder dessa brott tar vi prov på askan från eldningshögarna.

Proven från askan skickas för analys, och ett vanligt analysresultat efter en brasa där det exempelvis eldats hushållsavfall, impregnerat eller målat virke, isolering, plast eller annat emballage-material kan innehålla ämnen som dioxin, PCB och tungmetaller som exempelvis arsenik, koppar, krom, bly med mera.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
MrZero skrev:
Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?
I era vener? Ska du skjuta dina hemodlade potatis i armvecket?:surprised:

• Haha
  • Gilla
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
P
MrZero skrev:
Det är sånt här Byggahus.se vill bidra till istället för att radera tråden. Folk kommer in och gissar hej vild och kommer med påhopp efter påhopp.

Klar som fan man ska få begå miljöbrott om man vill! Annars är man ju "snöflinge generationen" och går på "mängde mer antidepressiva läkemedel." Det är ju jävla skit att man inte får elda sopor på tomtgränsen nu också! Vart är Sverige påväg?

Jag kommer inte fortsätta på det här forumet efter den här tråden och så du kan vara lugn. Kommer missa allt fullständigt relevant du skriver.
Lite magstarkt att flagga sitt egna inlägg som "Bästa svaret" :thinking:

• Haha
  • Gilla
Patrik V. och 12 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Det du säger är att alla ska strunta i lagstiftningens krav. Det blir ju bra med ren anarki i trafiken. Då behövs inget rättsväsende.
Men vad du hittar på! Det finns inget i @polaris78 's inlägg som ens antyder något i närheten av "att alla ska strunta i lagstiftningens krav" och hur kom "trafiken" in i bilden? Nog för att det kan vara kul att debattera men du hittar ju bara på helt irrelevanta saker som inte stämmer.

• Gilla
  • Älska
Patrik V. och 6 till
  • Laddar…
L Larsgöte skrev:
Polisens miljöbrottsgrupp utreder varje år många fall av otillåten eldning, det vill säga brott mot miljöbalkens 29 kap 1§.

– Då vi utreder dessa brott tar vi prov på askan från eldningshögarna.

Proven från askan skickas för analys, och ett vanligt analysresultat efter en brasa där det exempelvis eldats hushållsavfall, impregnerat eller målat virke, isolering, plast eller annat emballage-material kan innehålla ämnen som dioxin, PCB och tungmetaller som exempelvis arsenik, koppar, krom, bly med mera.
Vad är "många fall"?
Jag kan tänka mig att det här hamnar mycket långt ner på en priolista över misstänkta brott.
Att sedan få en bevisföring som håller i en domstol lär vara ännu svårare.

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
H
MrZero skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Ring Miljökontoret i din kommun och fråga om det är farligt, om det är tillåtet att elda upp det, ta reda på fakta först.
Impregnerade brädor ska förmodligen hanteras på återvinningen och inte eldas upp. Men du måste kontrollera vad som gäller i din kommun. Bjud sedan över grannen alt. ta med en påse bullar och fråga grannen om ni kan sätta er ner och prata. Säg att du är orolig för din mark och hälsa osv. och att du har pga detta har du pratat med kommunen vilka risker och vad som gäller, viktigt att du poängterar din egen oro och att det inte är för att ”sätta dit grannen”. Det är ju fullt möjligt att inte din blivande granne inte heller har en aning om ev. hälsorisker eller markrisker. Grannen kanske har svårt att få brädorna bortforslade, du kanske kan erbjuda grannen hjälp att forsla bort brädorna? En lugnt samtal är den bästa vägen att gå där ni gemensamt kommer överens hur det ska skötas. Skulle grannen sätta sig på tvären så kan du agera eller inte agera beroende vilken information som kommunen ger dig och vilka regler som gäller i din kommun.

MrZero skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Många dumma kommentarer här i tråden. Slipers, trallvirke och trä impregnerat med CCA (krom, koppar eller arsenik) klassas som miljöfarligt avfall och ska återlämnas på tippen för destruktion i där för avsedd förbränningsanläggning. Slutar han inte tar du kontakt med Hälsa och miljö i din kommun.

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Fundering, NTR AB är tryckt virke tillåtet för mark och vatten, hur många har t.ex. sådana bryggor. Visserligen är exemplet inte eldning men bara en reflektion utifrån farlighet och även dess kontakt med vatten. Även vanligt i olika former av stolpar, kanske för staket i tomtgräns.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H
A AndersS skrev:
Fundering, NTR AB är tryckt virke tillåtet för mark och vatten, hur många har t.ex. sådana bryggor. Visserligen är exemplet inte eldning men bara en reflektion utifrån farlighet och även dess kontakt med vatten. Även vanligt i olika former av stolpar, kanske för staket i tomtgräns.
Vanligt tryckt virke år inte ha markkontakt. Många bryggor byggs numera med virke som är behandlat med ättika.
Ett par intressanta websidor
https://www.nyteknik.se/industri/attika-ger-battre-tra-6474804
https://ekobyggportalen.se/ytskikt-mm/traskydd/

NTR AB är inte godkänt för mark o vatten (bara koppar) däremot NTR A (arsenik)•
Kopparn är inte bundet så hårt till träcellerna o kan därför läcka ut i mark o vatten.
Arseniken däremot är hårt bunden genom kromen.

Det är skillnad på olika. Idag kallar man allt möjligt för avfall oavsett vad det innehåller. Avfall får inte eldas hur som helst. Det är de reglerna vi har. Sen spelar det ingen roll att tryckt virke används i vattendrag där det sannolikt urlakar lika mycket farligt men de reglerna har ingen skrivit än. Det kommer nog........
Idag är allting så ihåligt utformat så det blir bara korkat......baserat på reglernas utformning så tolkar men det som att allt som ryms i det är farligt och konsekvenserna blir därefter. En uppeldad tryckt bräda sprider såklart cancerframkallande ämnen omkring sig och folk blir oroliga. Förståeligt men skulle man syna just den händelsen så skulle nog påverkan på människan på just den plasten inte bli större än vad man får i sig helt naturligt ändå..........Proportionerna blir helt fel. Finns liksom ingen plats alls på denna planet där man inte får i sig en daglig dos av massa jox överhuvudtaget. Ingenstans. Inte ens om människan aldrig funnits. Även då hade allt funnits i mätbara nivåer.

• Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
E Eo5 skrev:
NTR A som säljs idag innehåller inte arsenik. Arsenik är förbjudet sedan länge.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
E Eo5 skrev:
Kopparn är inte bundet så hårt till träcellerna o kan därför läcka ut i mark o vatten.
Arseniken däremot är hårt bunden genom kromen.
Helt felaktigt påstående.
Dagens NTR A är avsedd för mark och vatten.
Dagens NTR AB är avsedd ovan mark. Men får också användas i mark och vatten.

Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Vanligt tryckt virke år inte ha markkontakt. Många bryggor byggs numera med virke som är behandlat med ättika.
Ett par intressanta websidor
[länk]
[länk]
Nja, jag och många med mig bygger säkert bryggor med delar i vatten av NTR A och sedan trallen i NTR AB.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.