M Mitthem skrev:
Jag vet, vi har försökt skita i provokationer länge men känner att snart är gränsen nådd.
Kontakta kommunen!
 
  • Gilla
steask
  • Laddar…
M Mitthem skrev:
Vi har en granne som vi har ett minst sagt dålig förhållande med. Det har pågått i flera år.
Vi försöker hålla oss på vår kant för att inte eskalera, men det hjälper inte. Nu har grannen börjat stapla allehanda bråte och nedklippta grenar och trädgårdsavfall, byggavfall och pallbockar mm precis utanför vårt staket ca 5-6 meter från vår uteplats. Dessutom är grannens tomt helt övervuxen av sly och halvvuxna träd.Det ser alltså hemskt ut. Vår utsikt från uteplatsen är helt förstörd, men vi får försöka ignorera detta.
Det värsta nu är att grannen står och vattnar sly och trädgårdsavfall 30-40 minuter varje kväll. Det innebär en invasion av mördarsniglar till vår tomt.
Kan vi göra något? Det är inte roligt.
Ni kan göra en anmälan till kommunens miljönämnd att grannens tomt är ovårdad och att han staplar det ni säger mot er tomt. Det går bra att anmäla anonymt. Man är skyldig att hålla sin tomt i gott skick.
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
V Vindens skrev:
När grannen vattnar ställer du dig på din sida och hjälper till med vattnandet och aktivt söker kontakt med grannen med småprat och verka överdrivet trevlig. Hen kommer förmodligen tröttna om det sker konsekvent
Det här tror jag på! Ut med vattenslangen bara!
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
M Mitthem skrev:
Vi har en granne som vi har ett minst sagt dålig förhållande med. Det har pågått i flera år.
Vi försöker hålla oss på vår kant för att inte eskalera, men det hjälper inte. Nu har grannen börjat stapla allehanda bråte och nedklippta grenar och trädgårdsavfall, byggavfall och pallbockar mm precis utanför vårt staket ca 5-6 meter från vår uteplats. Dessutom är grannens tomt helt övervuxen av sly och halvvuxna träd.Det ser alltså hemskt ut. Vår utsikt från uteplatsen är helt förstörd, men vi får försöka ignorera detta.
Det värsta nu är att grannen står och vattnar sly och trädgårdsavfall 30-40 minuter varje kväll. Det innebär en invasion av mördarsniglar till vår tomt.
Kan vi göra något? Det är inte roligt.
Varför är han så ilsken? Har något, allra minsta, hänt?
Beter sig hen så här mot andra grannar?
Jag vill förstå orsaken för att sedan kanske kunna bidra till med att lösa eländet.
 
K Kirre2 skrev:
Det här tror jag på! Ut med vattenslangen bara!
Verkligen! Visa att din är större än grannens. Sen är saken klar!
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P Pyssebatman skrev:
Man är skyldig att hålla sin tomt i gott skick.
Nej det är man inte. Man får dock inte ha tomten i så dåligt skick att det medför "betydande olägenheter för omgivningen" och det ska rätt mycket till innan det är aktuellt.
 
  • Gilla
långtjock och 8 till
  • Laddar…
Tycker der verkar som om han anlägger en stor kompost, de måste anmälas till kommun och betalas avgift. Kommunen har säkert åsikter om placeringen med.
 
M Magnus Wassborg skrev:
de måste anmälas till kommun
Det gäller väl enbart om man avser att "kompostera eller på annat sätt behandla avfall som inte är trädgårdsavfall", eller?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pyssebatman skrev:
Ni kan göra en anmälan till kommunens miljönämnd att grannens tomt är ovårdad och att han staplar det ni säger mot er tomt. Det går bra att anmäla anonymt. Man är skyldig att hålla sin tomt i gott skick.
Naj miljöbalken reglerar inte om tomten är vårdad eller inte. Men den reglerar nedskräpning.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
Bjud över grannen på fika,.
Där kom den.
 
  • Gilla
  • Haha
a.o.f och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det gäller väl enbart om man avser att "kompostera eller på annat sätt behandla avfall som inte är trädgårdsavfall", eller?
En kompost kan bestå av bara trädgårdsavfall, ungefär vad grannen håller på med, han till och med vattnar den vilket är bra för komposter.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det gäller väl enbart om man avser att "kompostera eller på annat sätt behandla avfall som inte är trädgårdsavfall", eller?
Det är tom ny lagstiftning ffån 2024 angående trädgårdsavfall. Denna text från Uposala kommun:

Återvinning av trädgårdsavfall​

Bioavfall ska sorteras ut och återvinnas eller komposteras. Trädgårdsavfall ingår i begreppet bioavfall. Till trädgårdsavfall räknas till exempel kvistar, löv, grenar och julgranar. Brädor och annat avfall från ett projekt på ditt hus ingår alltså inte som trädgårdsavfall.

Sedan 1 januari 2024 finns det en ny lagstiftning. Trädgårdsavfall ska komposteras där det uppkommer eller transporteras till en återvinningscentral. Du ska ta hand om sitt avfall på något av följande sätt:

  • Kompostera avfallet på din egen tomt
  • Lämna det till en återvinningscentral
  • Beställa hämtning av trädgårdsavfallet
 
  • Gilla
Skarby och 1 till
  • Laddar…
M Mitthem skrev:
Vi har en granne som vi har ett minst sagt dålig förhållande med. Det har pågått i flera år.
Vi försöker hålla oss på vår kant för att inte eskalera, men det hjälper inte. Nu har grannen börjat stapla allehanda bråte och nedklippta grenar och trädgårdsavfall, byggavfall och pallbockar mm precis utanför vårt staket ca 5-6 meter från vår uteplats. Dessutom är grannens tomt helt övervuxen av sly och halvvuxna träd.Det ser alltså hemskt ut. Vår utsikt från uteplatsen är helt förstörd, men vi får försöka ignorera detta.
Det värsta nu är att grannen står och vattnar sly och trädgårdsavfall 30-40 minuter varje kväll. Det innebär en invasion av mördarsniglar till vår tomt.
Kan vi göra något? Det är inte roligt.
Detta är inte första gången som människor beter sig som ”svin”.
Jag har en granne som
1 skulle aldrig varit given att äga en fastighet
2 bara för de inte kunde köpa ett sommarhus i STHLM får vi grannar lita av en misskött fastighet där blommor är buskar: buskar är häckar modell större och häckar är träd och träd har blivit hus.
Kommunen har ett miljö- ansvar och det är deras skyldighet att kontrollera att fastigheten sköts.
Det finns klara riktlinjer för kommunen att agera utifrån. Hit har jag kommit men Skurups kommun har ännu inte vaknat.
Hit kommer också frågan - sanitära olägenheter som också kommunen har ansvar för att agera.
Skurups kommun har inte ”vågat” att agera.
Jag är nu på väg till Vatten och Miljö domstolen i Växjö och det är mitt tips.
Det finns som jag sa tidigare skrivna regler och att köpa en fastighet som man bevistar 30 dagar om året( semester) bara för man är bosatt i 08, skiter i att sköta sin tomt är och måste kommunen ta ansvar för och i Ert fall likaså.
Det kan inte vara 08-regeln att bosatta måste flytta från sitt boende pga att denna pest ska ha ett sommarhus de inte sköter.
Men kommunerna är fega i dessa fall.
Så tipset är Vatten och Miljö domstolen i Växjö dit jag nu vänt mig fast det är i kommunal lagen inskrivet dessa frågor som du tar upp.
 
S Skarby skrev:
Detta är inte första gången som människor beter sig som ”svin”.
Jag har en granne som
1 skulle aldrig varit given att äga en fastighet
2 bara för de inte kunde köpa ett sommarhus i STHLM får vi grannar lita av en misskött fastighet där blommor är buskar: buskar är häckar modell större och häckar är träd och träd har blivit hus.
Kommunen har ett miljö- ansvar och det är deras skyldighet att kontrollera att fastigheten sköts.
Det finns klara riktlinjer för kommunen att agera utifrån. Hit har jag kommit men Skurups kommun har ännu inte vaknat.
Hit kommer också frågan - sanitära olägenheter som också kommunen har ansvar för att agera.
Skurups kommun har inte ”vågat” att agera.
Jag är nu på väg till Vatten och Miljö domstolen i Växjö och det är mitt tips.
Det finns som jag sa tidigare skrivna regler och att köpa en fastighet som man bevistar 30 dagar om året( semester) bara för man är bosatt i 08, skiter i att sköta sin tomt är och måste kommunen ta ansvar för och i Ert fall likaså.
Det kan inte vara 08-regeln att bosatta måste flytta från sitt boende pga att denna pest ska ha ett sommarhus de inte sköter.
Men kommunerna är fega i dessa fall.
Så tipset är Vatten och Miljö domstolen i Växjö dit jag nu vänt mig fast det är i kommunal lagen inskrivet dessa frågor som du tar upp.
Stora buskar, träd och blommor är INTE sanitär olägenhet. Att anmäla någon för det och driva ärendet ända till mark- och miljödomstolen skulle jag säga är slöseri med skattepengar.
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017 och 8 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Bara för att du tycker att sly är skräp så behöver inte grannen tycka det? Han kanske försöker odla en skog för att slippa se sin grannes uteplats?
Här söker personen efter ett konstruktivt svar och naturligtvis kommer det nån som du som bara vill bråka...är du grannen månne ?🤔
 
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.