Totte_S Totte_S skrev:
Snälla människor som drabbas av ”speciella” grannar kommer aldrig vinna en strid. Snälla människor kan helt enkelt inte sänka sig till den nivån. Försök lösa era besvär på egen tomt, undvik att ge grannen energi till mer bråk. Kriga sniglarna och låt grannen vara tills det att denne gör övertramp som skall polisanmälas. Förmodligen hjälper inte ens det.
Såg en video om självförsvar där det sades att "if you are not a violent person, you will never understand violence". Tycker det ligger mycket i det.
 
  • Gilla
  • Haha
Skrutten18 och 6 till
  • Laddar…
M Mitthem skrev:
Möjligt men jag tror det inte.
Dessutom är det inte slyt i sig jag stör mig på. Det döljer bra byggavfall som tippas där. Vi har levt med detta i flera år utan större problem.
Det är att senaste månaden läggs det trädgårdsavfall/nedsågade grenar etc vid staketet och om vi går ut på uteplatsen startar ett vattnande med riktad stråle från vattenslang. Mördarsniglarna kryllar över till vår tomt, vilket vi tror är anledningen till agerandet. Tilläggas kan att grannen inte ser vår uteplats eftersom hans uthus står ivägen.
När grannen vattnar ställer du dig på din sida och hjälper till med vattnandet och aktivt söker kontakt med grannen med småprat och verka överdrivet trevlig. Hen kommer förmodligen tröttna om det sker konsekvent
 
  • Gilla
  • Haha
jliljeha och 38 till
  • Laddar…
Lastpallar och sly. Låter inte speciellt dramatiskt. Har du frågat varför han lägger ner tid och pengar på att vattna pallar? Kanske finns något ni inte ser eller länner till? Att ni tycker grannens tomt är ovårdad, är ert problem. Inte grannens.
 
  • Gilla
hiaokk och 1 till
  • Laddar…
Din granne har valt att med den korta tid han har på jorden stå och vattna sly som en "provokation"?

Tror inte du behöver göra något. Han har med alla mått mätt redan förlorat.
 
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 58 till
  • Laddar…
Nissens
M Mitthem skrev:
Plantera häck (hög Avenbok) har vi funderat länge på.
Kanske färdigfunderat nu då?

Vad gäller sniglarna så funkar detta:
 
  • Förpackning av Neudorff Ferramol Snigel Effekt, ett medel mot sniglar i trädgården, skonsamt för husdjur och igelkottar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ryzen och 6 till
  • Laddar…
Varför tror du grannen är som hen är mot er? Blir nyfiken 🧐
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C calle12_3 skrev:
Du borde absolut påpeka olägenheten med sniglar som blir av att han vattnar där.
Vad skulle nyttan med det vara om TS antagande nedan stämmer?
M Mitthem skrev:
Mördarsniglarna kryllar över till vår tomt, vilket vi tror är anledningen till agerandet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad skulle nyttan med det vara om TS antagande nedan stämmer?
Man kan vattna trädgårdsavfall för att få igång komposteringen.
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Man kan vattna trädgårdsavfall för att få igång komposteringen.
Jag syftade med nyttan av att "påpeka olägenheten med sniglar" för grannen om man tror att han är fullt medveten om den och vattnar i syfte att orsaka denna olägenhet.
 
  • Gilla
LenaV och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag syftade med nyttan av att "påpeka olägenheten med sniglar" för grannen om man tror att han är fullt medveten om den och vattnar i syfte att orsaka denna olägenhet.
Jag insinuerade att den ena grannen kan ha dragit förhastade slutsatser om varför den andra grannen vattnar trädgårdsavfall, då att vattna trädgårdsavfall är en rimlig grej att göra.

Så nyttan skulle ju kunna vara att förstå att grannen kanske inte gör det för att jävlas, utan för att han har hört att man ska göra så och om vi tar "30 - 40 minuter varje kväll" bokstavligt kanske missförstått hur mycket vatten som behövs på en kompost.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Ställ dig bredvid staketet med frugan ikväll och diskutera onödigt högt om hur ni skall lösa den tråkiga utsikten som grannens trädgård utgör. Diskutera möjligheten att plantera något snabbväxande som kan dölja det hela, nämn sedan ännu högre att Parkslidé vore en bra permanent lösning.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Kentelvis19 och 16 till
  • Laddar…
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nja, säger jag om denna....har använt den i år, i flera omgångar. Fullkomligt kryllar av sniglar på gräsmattan
[länk]
Märkligt, det fungerar bra här. När de käkat detta slemmar de mängder och drar sig tillbaka och dör någonstans. Det man ser efteråt är slemspåren.
 
Grannfejder vinner man inte, det är bara plantera en hög häck, sätta elstängsel och hälsa trevligt varje gång ni ses.

Desto trevligare man är, desto mer absurt framstår grannens beteende och det är nog det bästa sättet att "ge igen", eftersom det inte eskalerar grannens beteende.

Sen finns det vissa regler för kompostering och avfall på tomten, blir det råttor eller gifter i marken kan kommunen lägga sig i, men det ska mycket till.
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017 och 2 till
  • Laddar…
Flytta eller lev med det.
 
  • Gilla
  • Arg
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.