54 728 läst · 126 svar
55k läst
126 svar
Granne staplar trädgårdsavfall vid vårt staket
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 838 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 838 inlägg
Jag tror du läser lagtexten lite tokigt när du inte läser hela meningen.Staffan_V skrev:Eftersom PBL bara pratar om att en tomt "ska hållas i vårdat skick" finns det mycket utrymme till tolkningar. Tydligen tolkade Mariestads kommun det som att det var gräsklippning minst varannan vecka som gällde för att tomten inte skulle ses som ovårdad.
Det är naturligtvis mycket möjligt att kommunen inte skulle fått rätt om man dragit det till domstol men jag ville inte chansa.
Syftet med regleringen är att olycksfall ska begränsas samt att betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer. Detta ska ske genom att tomter ska skötas och hållas i vårdat skick. D v s lagen träffar enbart tomter som har skötts så illa och är så ovårdade att det finns risk för olycksfall därav eller att tomtens tillstånd ger betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken. Detta utesluter gräsklippning.
Ändå är det flera kommuner som använder sig av det eftersom de tydligen anser att en oklippt gräsmatta är en "betydande olägenhet för omgivningen".Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 838 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 838 inlägg
Kommunala tjänstemän med mindervärdighetskomplex och för lite att göra kan ställa till det, men en oklippt gräsmatta borde inte kunna betraktas som en BETYDANDE olägenhet. Jag har svårt att tänka mig en mindre olägenhet. Ja. Faktiskt ingen olägenhet alls, till skillnad mot gräsmattefacisterna som sprider ut allehanda kemikalier samt stör med sina förbannade kanttrimmrar och övriga maskiner.Staffan_V skrev: