Claes Sörmland
Staffan_V Staffan_V skrev:
Eftersom PBL bara pratar om att en tomt "ska hållas i vårdat skick" finns det mycket utrymme till tolkningar. Tydligen tolkade Mariestads kommun det som att det var gräsklippning minst varannan vecka som gällde för att tomten inte skulle ses som ovårdad.
Det är naturligtvis mycket möjligt att kommunen inte skulle fått rätt om man dragit det till domstol men jag ville inte chansa.
Jag tror du läser lagtexten lite tokigt när du inte läser hela meningen.

Syftet med regleringen är att olycksfall ska begränsas samt att betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer. Detta ska ske genom att tomter ska skötas och hållas i vårdat skick. D v s lagen träffar enbart tomter som har skötts så illa och är så ovårdade att det finns risk för olycksfall därav eller att tomtens tillstånd ger betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken. Detta utesluter gräsklippning.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror du läser lagtexten lite tokigt när du inte läser hela meningen.

Syftet med regleringen är att olycksfall ska begränsas samt att betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.
Ändå är det flera kommuner som använder sig av det eftersom de tydligen anser att en oklippt gräsmatta är en "betydande olägenhet för omgivningen".

Claes Sörmland
Ändå är det flera kommuner som använder sig av det eftersom de tydligen anser att en oklippt gräsmatta är en "betydande olägenhet för omgivningen".
Om du säger det så. Överklagar den som får ett sådant föreläggande förlorar en sån kommun.

Kommunala tjänstemän med mindervärdighetskomplex och för lite att göra kan ställa till det, men en oklippt gräsmatta borde inte kunna betraktas som en BETYDANDE olägenhet. Jag har svårt att tänka mig en mindre olägenhet. Ja. Faktiskt ingen olägenhet alls, till skillnad mot gräsmattefacisterna som sprider ut allehanda kemikalier samt stör med sina förbannade kanttrimmrar och övriga maskiner.

• Gilla
Cecilia Möller
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fegis ;) Plantera bambu eller en häck så slipper du se eländet.
En jättespegel är mitt tips! Finns det något vackrare?

• Haha
gaidin och 1 till
  • Laddar…
P Primusemma skrev:
Granulerat järnsulfat mot sniglar
inte järnsulfat, utan järnfosfat mot sniglar - vet att många tar fel på det...

P
Intet Intet skrev:
Och vem bestämmer var den gränsen går för den estetiska störningen. Har några grannar som definitivt är estetiskt störande. Bort med dom! Är det hälsovårdsnämnden som är tillsyningsmyndighet eller ringer jag 112?
Det är väl Anticimex du bör ringa till i första hand?

• Haha
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.