G Guzzen1 skrev:
Tomt skall skötas så att risk för olycksfall minimeras, betydande olägenhet för omgivningen samt hinder för trafiken undviks.
Nej så står det inte. Det står:

Bild av lagtext paragraf 15 § som säger: "En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan tyckas vara en gnällig kommentar men enskilda ord kan ha en helt avgörande betydelse för lagtolkningen.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
M Mitthem skrev:
Nej jag vet det är därför jag undrar just i detta fall. Vattnandet är nu en provokation, man behöver inte vattna skräp/avfall
att vattna skräp/avfall gör man för att de ska förmultna fortare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag kommer att kräva att kommunen agerar. Det är ok med naturtomt men den måste skötas så att det inte blir en skog och stora träd ska inte stå så att dom kan skada grannarnas egendomar.
Nja, nu blandar du friskt in eget tyckande.
Varför skulle man inte få ha skog på sin fastighet?
Och enligt vilken lag får man inte ha träd som kan skada grannars egendomar om de skulle falla?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Betydande olägenhet är nyckelorden, att ha meterhögt gräs och vildvuxna buskar är inte det.

Längden på grannens gräs påverkar inte dig ett dugg om du inte väljer att titta på det.

Man kan väl med fog påstå att något som växer naturligt och håller sig inom den egna fastigheten inte kan anses ovårdat.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Det står i Plan & Bygglagen kapitel 8 paragraf 15 följande:
Tomt skall skötas så att risk för olycksfall minimeras, betydande olägenhet för omgivningen samt hinder för trafiken undviks.

Ta ut kommunens representant för park och miljö så får dom titra på eländet.
Det har jag gjort. Jag har ett liknande problem med en granne, brf, som har en del av sin tomt som naturtomt. Jag har två träd precis intill min tomtgräns, som skulle orsaka stora materiella skador på hus, växthus, staket och pool om dom blåser ner. Eftersom det nästan alltid blåser åt mitt håll så är risken stor.
Jag har pratat med föreningen, men intresset för att göra något var svalt, dessutom består brf av danskar mest som har lägenheterna som semesterboende. Jag körde upp lagtexten ovan i trynet på dom och då beslöt dom att ta ner träden. Jag gjorde även klart för dom att skadas min egendom av deras träd kan dom påräkna en skadeståndsprocess.
Kommunen ska titta på deras tomt som är en veritabel djungel, ser för jävlig ut med träd buskar och sly mitt i ett bostadsområde.
Jag kommer att kräva att kommunen agerar. Det är ok med naturtomt men den måste skötas så att det inte blir en skog och stora träd ska inte stå så att dom kan skada grannarnas egendomar.
Men det är hårfina gränser, vi hade stans största björk på vår tomt.. som orsakade löv hos alla grannar inom några kvarter.. och halva hängde över på ett dagis som vi hade som granne. Alla frågade om vi skulle ta ner det.. det fanns inte i min värld!

Och jag kan säga en sak.. löv och årsogräs och skit.. kommer från alla håll i naturen och så ska det vara! Mitt träd var en extra dusch av löv till folk på hösten.. men det är inte ett skäl till att ta ner ett träd - alla har ett eget ansvar att se över sina gårdar och ta bort det som skadar det. Löven från mitt träd går att kratta bort.. (precis som alla andra löv som kommer från omkringliggande mark/träd).. rensa hängrännor.. tvätta fasader.. sopa av trappen.. sånt ingår med att leva och bo i hus (oavsett stad eller land). Även tvätta bilen ibland.. ingår när man köper en bil! (skillnad om det hänger grenar som bokstavligen repar bilen.. men då hade jag ju som bilägare redan klippt bort grenen)

Vår trädgård där och då.. var pedantisk skött i övrigt.. bara att trädet fick ingen röra.. vi tog dit arborist några gånger för att ta bort ev grenar som barnen kunde göra illa sig på.. och för allmän hälsocheck på trädet (just för att ha koll).

Hade trädet rasat.. hade det krossat vårt hus om det blåst åt ett håll och dagiset om det blåst åt andra (men dagiset/kommunen hade dock inget att säga om trädet - det var snarare alla andra som hade nått emot trädet)

Vårt träd skadade inget, men grannarnas saker i trädgården skadade mycket.. studsmattor som blåste iväg och hade av andra grannars träd.. och gungställningar som vickat omkull och olyckligt slagit sönder ett fönster när en del lossnade.. pyntsaker och möbler som blivit hängande uppe i träd och över staket 😳

Trädet stod tappert och stadigt.

Kan säga att jag var lika benhård på min tujahäck.. grannarna ville ta ner (vi delade) den till "rimlig höjd" .. dvs stakethöjd ungefär.. jag sa att det funkade inte för mig.. men jag kompromissade lite och den gick från närmare 3 m hög till ungefär 2 meter hög..

Samma sak där.. vi skötte om den, klippte osv. Men den var det viktigaste skälet till att vi köpte huset... trots att det låg "mitt i smeten" (små tomter inte mycket till privat sfär.. häcken gjorde att vår baksida på tomten var lite privat.. och alla såg inte in i alla fönster.. som de gjorde på framsidan)

Vi prioriterar olika vad som är viktigt för oss.. och bara för att man inte tycker "lika" om saker och ting.. så är det inte misskött eller ovårdat iaf.. :)

Jag värnar om min trädgård och mina träd, men jag är en mycket hjälpsam/trevlig granne i övrigt :)

Snart kommer kommunerna att fatta att de måste få upp gamla stora träd igen, för denna nakna trend tar livet av det naturliga flödet (av insekter, värme/kyla/vind) och gör miljön ganska "död" - vissa skolor har iaf fattat det nu och börjar ge tillbaka lite natur till gårdarna 👍)

Men men.. nu ska vi inte hamna mer OT hehe.
Ha en trevlig helg!
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Staffan_V Staffan_V skrev:
Det beror på kommunen. I vissa kan man få det om man inte klipper gräsmattan minst varannan vecka.
Intressant!
I vilka kommuner gör man den bedömningen?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag syftade med nyttan av att "påpeka olägenheten med sniglar" för grannen om man tror att han är fullt medveten om den och vattnar i syfte att orsaka denna olägenhet.
Sniglar har ingen specifik adress, de går vart de vill och vattnandet har ingen som helst betydelse för att de plötsligt "rusar" iväg till er tomt, tvärtom, de gillar vatten
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Staffan_V Staffan_V skrev:
Det beror på kommunen. I vissa kan man få det om man inte klipper gräsmattan minst varannan vecka.
@Staffan_V

Jag undrar hur övervakningen sker, samt repressalier för kriminella villaägare?
Har kommunen speciellt utbildad kommandostyrka som gör slumpmässiga gryningsräder i villakvateren eller agerar den bara efter tips från grannar?
Kan dispens sökas vid sjukdom och semester?
Har kommunen en visselblåsartjänst för laglydydiga grannar?
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Dett finns inga sådana regler, detr bara påhitt och larv.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Staffan_V Staffan_V skrev:
Det beror på kommunen. I vissa kan man få det om man inte klipper gräsmattan minst varannan vecka.
Vilka?
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
I Intet skrev:
Har kommunen speciellt utbildad kommandostyrka som gör slumpmässiga gryningsräder i villakvateren
Ja!
I Intet skrev:
Kan dispens sökas vid sjukdom och semester?
Nej!
I Intet skrev:
Har kommunen en visselblåsartjänst för laglydydiga grannar?
Ja!

Drönare, både för övervakning och vedergällning, är en annan metod som numera används mycket flitigt!

Kan jag hjälpa dig med andra frågor är du varmt välkommen att återkomma!
 
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Men det är hårfina gränser, vi hade stans största björk på vår tomt.. som orsakade löv hos alla grannar inom några kvarter.. och halva hängde över på ett dagis som vi hade som granne. Alla frågade om vi skulle ta ner det.. det fanns inte i min värld!

Och jag kan säga en sak.. löv och årsogräs och skit.. kommer från alla håll i naturen och så ska det vara! Mitt träd var en extra dusch av löv till folk på hösten.. men det är inte ett skäl till att ta ner ett träd - alla har ett eget ansvar att se över sina gårdar och ta bort det som skadar det. Löven från mitt träd går att kratta bort.. (precis som alla andra löv som kommer från omkringliggande mark/träd).. rensa hängrännor.. tvätta fasader.. sopa av trappen.. sånt ingår med att leva och bo i hus (oavsett stad eller land). Även tvätta bilen ibland.. ingår när man köper en bil! (skillnad om det hänger grenar som bokstavligen repar bilen.. men då hade jag ju som bilägare redan klippt bort grenen)

Vår trädgård där och då.. var pedantisk skött i övrigt.. bara att trädet fick ingen röra.. vi tog dit arborist några gånger för att ta bort ev grenar som barnen kunde göra illa sig på.. och för allmän hälsocheck på trädet (just för att ha koll).

Hade trädet rasat.. hade det krossat vårt hus om det blåst åt ett håll och dagiset om det blåst åt andra (men dagiset/kommunen hade dock inget att säga om trädet - det var snarare alla andra som hade nått emot trädet)

Vårt träd skadade inget, men grannarnas saker i trädgården skadade mycket.. studsmattor som blåste iväg och hade av andra grannars träd.. och gungställningar som vickat omkull och olyckligt slagit sönder ett fönster när en del lossnade.. pyntsaker och möbler som blivit hängande uppe i träd och över staket 😳

Trädet stod tappert och stadigt.

Kan säga att jag var lika benhård på min tujahäck.. grannarna ville ta ner (vi delade) den till "rimlig höjd" .. dvs stakethöjd ungefär.. jag sa att det funkade inte för mig.. men jag kompromissade lite och den gick från närmare 3 m hög till ungefär 2 meter hög..

Samma sak där.. vi skötte om den, klippte osv. Men den var det viktigaste skälet till att vi köpte huset... trots att det låg "mitt i smeten" (små tomter inte mycket till privat sfär.. häcken gjorde att vår baksida på tomten var lite privat.. och alla såg inte in i alla fönster.. som de gjorde på framsidan)

Vi prioriterar olika vad som är viktigt för oss.. och bara för att man inte tycker "lika" om saker och ting.. så är det inte misskött eller ovårdat iaf.. :)

Jag värnar om min trädgård och mina träd, men jag är en mycket hjälpsam/trevlig granne i övrigt :)

Snart kommer kommunerna att fatta att de måste få upp gamla stora träd igen, för denna nakna trend tar livet av det naturliga flödet (av insekter, värme/kyla/vind) och gör miljön ganska "död" - vissa skolor har iaf fattat det nu och börjar ge tillbaka lite natur till gårdarna 👍)

Men men.. nu ska vi inte hamna mer OT hehe.
Ha en trevlig helg!
Grenar som hänger över tomtgränsen har grannen rätt att ta bort om inte du gör det.
I övrigt gäller plan och bygglagen.
Där står klart och tydligt hur tomt ska skötas.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, nu blandar du friskt in eget tyckande.
Varför skulle man inte få ha skog på sin fastighet?
Och enligt vilken lag får man inte ha träd som kan skada grannars egendomar om de skulle falla?
Läs plan och bygglagen. Kapitel 8 paragraf 15.
Du har inte rätt att ha skog på din tomt i ett villaområde om det finns risk för olycka, orsakar betydande olägenhet för omgivningen eller hindrar trafik.
Den som vill ha höga träd som kan falla ner på annans egendom och orsakar skada på denna ska givetvis vara ansvarig precis som om du orsakar en trafikolycka t.ex.
 
G Guzzen1 skrev:
I övrigt gäller plan och bygglagen.
Gäller den inte alltid? 🤔😉
 
G Guzzen1 skrev:
Den som vill ha höga träd som kan falla ner på annans egendom och orsakar skada på denna ska givetvis vara ansvarig precis som om du orsakar en trafikolycka t.ex.
Det får du naturligtvis tycka men så ser inte rättsläget ut.
 
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.