17 459 läst · 31 svar
17k läst
31 svar
Granne har problem med uppsökande "hantverkare"
Detta är tyvärr vanligt förekommande i byggbranschen. Mina erfarenheter är att konsumenter är lite förvirrade kring vad som egentligen gäller, för att inte ens börja nämna vissa entreprenörer. Men det behöver inte vara snurrigt och kännas otryggt.JustDoIt skrev:
Hej!
Jag skulle uppskatta råd ang. hur jag kan hjälpa min äldre granne, 80 år, som råkat i klorna på det vi skulle kalla för uppsökande "hantverkare". I detta fall en väldigt pratig och pushig kille som kom hem och övertygade grannen att det nu var dags att ta tag i att måla om huset. Vilket det var, men kanske inte just exakt nu och just med hjälp av denna kille. Utan att gå in på detaljer så är det precis den typen av "hantverkare" jag aldrig skulle släppa ens nära mitt hus.
Han fick grannen att gå med på jobbet för ca 150 000 inkl. byte av lite foder och sånt. Sedan dess kör han ibland dit fyra killar i sin bil och ser till att de jobbar. Jag själv tycker ju kanske inte att mars är den optimala månaden att måla, men efter tvätt verkar de nu vänta med målning tills det är plusgrader i alla fall, men tyvärr gör de annat än att vänta.
Så vad är problemet?
1. Inget riktigt avtal
Det finns ett väldigt enkelt avtal med en enskild firma. Det står kort vad som ska göras, inget om hur. Inget om ROT, inget material, inget om arbete. Fritt ur minnet: "Målning av hus, byte foder och panel takkupor. 150 000. Inte nöjd, inga pengar."
2. Han pressar grannen på pengar
"Inte nöjd, inga pengar" låter ju bra. Men han tjatade till sig 25 000 i förskott på en gång, som sattes in på hans konto. Ingen faktura, ingenting. Nu vill han ha ytterligare 75 000 med argumentet att han har två barn hemma. Grannen vill inte betala förrän han är nöjd med arbetet och jag har hjälpt honom med argument för detta och länkar till polisens information om oseriösa hantverkare. Killen är väldigt pushig och grannen har ont i magen och ångrar sig något enormt.
3. Killen blir otrevlig
Så fort grannen inte går med på det han säger, som att han vill ha pengar, så blir han rejält otrevlig och tycker att grannen är en hemsk kund.
4. Han tjatar till sig dyrt tilläggsarbete
Han fick grannen att gå med på att byta panel på halva gaveln. Det behövdes väl kanske, men han ska ha 100 000 till för detta, vilket är ett överpris utan dessa like. I 100 000 ingår den onödiga punkt nr. 4 nedan, men det är ändå ett rejält överpris. För mig låter de ursprungliga 150 000 som ett pris i överkant även inkluderat panelbytet. Men 250 000 är det uppe i totalt alltså.
5. Han gör onödiga jobb
På gaveln satt fullt hel och fin board med isolering under. Den hade de hål i när de tog loss panelen och hävdar att board och isolering också ska bytas ut "för att den är torr" och "annars kan de inte garantera jobbet". Jag var där med grannen och sa stopp och förklarade att det behöver inte alls bytas ut, och hantverkaren gav med sig och sa att han skulle lämna nytt pris på bara byte panel. Sedan lämnade jag gatan för dagen och när jag kommer hem har de rivit loss all board och isolering i alla fall. Grannen berättar att han hade tvingat honom till det för att "det måste göras" och "annars skulle inga överenskomna priser gälla". Så nu ska grannen betala överpris för att byta isolering och board som var i bra skick.
Även med allt detta så är allt grannen vill att få ett bra jobb gjort, även om det blir till överpris och inte blir något ROT-avdrag. Som jag skrev är det inga jag skulle släppa nära mitt hus, men hittills är det inget som tyder på att de kommer att göra ett direkt uselt arbete. Även om min känsla säger mig att det inte blir skitbra.
Några frågor
Grannen har ju pressats att säga muntligt ok till pris på tilläggsarbete, inkl. onödigt arbete, men går det att hävda att han ska betala skäligt pris för jobbet? Eller inte alls för onödiga arbeten? (han verkar få grannen att gå med på saker så länge inte jag är där)
Visst måste det bästa vara att hålla inne all betalning tills arbetet är slutfört?
Kan han kräva att få en ordentlig faktura med material och arbete specificerat?
Kan han till och med be om att få ROT? Eller det kanske inte går från en enskild firma?
Borde han kräva att få en arbetsbeskrivning, t.ex. att de ska följa färgtillverkarens anvisningar om att grundolja, grundmåla etc. när det är dags?
Tacksam för alla tips jag kan få från er som är allmänt kunniga eller har varit i en liknande situation!
Och nej, det är inte jag utan verkligen min granne som hamnat i detta 🙂
De finns nämligen olika standardavtal inom bygg- och anläggningsbranschen, de reglerar avtalsförhållanden mellan beställare och entreprenörer. Här är en kort beskrivning:
* Hantverkarformuläret 17:
* Detta formulär är avsett för avtal vid reparations- och ombyggnadsarbeten där beställaren är konsument och hantverkaren är näringsidkare.
* Det är anpassat för mindre projekt och konsumenttjänster.
* ABS 18 (Allmänna Bestämmelser för Småhusentreprenader):
* Detta är ett standardavtal som används vid nybyggnation av småhus till konsumenter.
* Det är framtaget i samarbete mellan Konsumentverket och byggbranschen för att ge ett balanserat skydd för både konsument och entreprenör.
Sedan finns det standardavtal för större entreprenader som inte är relevant här.
Smårenoveringar som detta, rekommenderas alltid att använda sig av Hantverkarformuläret 17.
Det faktum att ett ”hantverkarformulär 17” inte har använts ändrar inte det faktum att Konsumenttjänstlagen och Avtalslagen gäller. Konsumentjänstelagen är tvingande till konsumentens fördel och kan inte avtalas bort.
Konsumenttjänstlagen (KtjL)
* Eftersom det handlar om en tjänst som en näringsidkare utför åt en konsument, är konsumenttjänstlagen central. Denna lag skyddar konsumentens rättigheter och reglerar avtalsförhållandet mellan konsument och hantverkare.
* Några viktiga punkter i KtjL:
* Hantverkaren ska utföra tjänsten fackmässigt (4 § KtjL).
* Priset ska vara skäligt om inte ett fast pris har avtalats (36 § KtjL).
* Konsumenten har rätt att reklamera fel i tjänsten (17 § KtjL).
* Konsumenten kan hålla inne betalning om tjänsten är felaktig (19 § KtjL).
* Om det finns stor avvikelse på prislappen som inte överensstämmer med det avtalade priset kan konsumenten bestrida detta.
Avtalslagen
* Avtalslagen är mer allmän och reglerar avtal i allmänhet. Eftersom det finns ett avtal mellan grannen och hantverkaren, gäller även avtalslagen.
* Viktiga principer:
* Avtal ska hållas (pacta sunt servanda).
* Oklara avtalsvillkor tolkas ofta till nackdel för den som har formulerat dem.
* Om det skulle anses att avtalet är oskäligt kan avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan avseende. Enligt 36§ i avtalslagen.
Rekommendationer
* Skriftlig dokumentation: Det är mycket viktigt att få all kommunikation och alla överenskommelser skriftligt. Grannen bör begära detaljerade fakturor som specificerar utfört arbete, material och kostnader.
* Stoppa arbetet (tillfälligt): Att tillfälligt stoppa arbetet tills ett tydligare avtal upprättas är ett klokt drag. Ett tydligt avtal skyddar grannen bättre om framtida konflikter skulle uppstå.
* Reklamation: Grannen bör reklamera eventuella fel eller brister i arbetet skriftligt. Det är viktigt att spara kopior av all korrespondens.
* Oberoende besiktning: Om det finns tvivel om kvaliteten på arbetet, kan det vara värt att anlita en oberoende besiktningsman.
* Konsumentrådgivning: Rådet är att grannen kontaktar konsumentrådgivningen i sin kommun för att få ytterligare stöd och vägledning.
* Polisanmälan: Om grannen misstänker brottslig verksamhet, till exempel bedrägeri, bör en polisanmälan göras.
Du beskriver senare i tråden att beställaren(grannen) önskar att fortsätta jobbet då ni endå är nöjd men vill gärna få till tydligare fakturor.
Summering av mina rekommendationer:
* Nästa faktura ni får, se till att beställaren håller inne en del av summan(kontakta en annan seriös byggfirma och fråga vad som är rimligt mm. Har ni möjlighet så prata med 2-3 st byggfirmor. Ju mer desto mer belägg har ni ifall tvisten skulle bli rättssak) och begär skriftligen att ni vill upprätta ett tydligt kontrakt(hänvisa till Hantverkarformuläret 17). Och nämn även att ni vill ha specificerade fakturor och resterande det ni önskar.
Kom ihåg att det här är vanligt förekommande och med tanke på hur ni beskriver entreprenören så kan jag chansa på att han fått liknande krav på sig tidigare från beställare mm.
Och en sista sak, är man säker att man har rätt enligt lagar och regler, så ska man inte vara rädd för att driva de till domstol.
Fram med pungkulorna och sätt krav på entreprenören. Ni har fina lagar och regler bakom er som konsument. Känner ni att de endå funkar bra, driv kraven lite försiktigt, annars så kör över det där kukhuvudet och sluta gödsla han😆
Hoppas jag kunde bidra med något och jag önskar er lycka till så länge❤️
Tack för ett mycket bra och utförligt svar!
Det återstår att se om tjänsterna kommer att utföras fackmässigt och till skäligt pris. Nu har de ju redan kommit överens om fast pris tyvärr, men det kanske ändå kan bedömas som oskäligt.
Men - det viktigaste är ju att det blir bra gjort. Om det kostar lite mer än vad det borde är inte huvudsaken. Jag ska se till så att han håller inne betalning tills arbetet är slutfört och reklamerar eventuella felaktigheter innan betalning sker.
Jag har sagt åt grannen att endast betala mot specificerad faktura. Att stoppa arbetet nu när det är full fart med målning här känns inte riktigt aktuellt - han vill som sagt helst att de bara ska bli klara så att allt är avslutat.
Det återstår att se om tjänsterna kommer att utföras fackmässigt och till skäligt pris. Nu har de ju redan kommit överens om fast pris tyvärr, men det kanske ändå kan bedömas som oskäligt.
Men - det viktigaste är ju att det blir bra gjort. Om det kostar lite mer än vad det borde är inte huvudsaken. Jag ska se till så att han håller inne betalning tills arbetet är slutfört och reklamerar eventuella felaktigheter innan betalning sker.
Jag har sagt åt grannen att endast betala mot specificerad faktura. Att stoppa arbetet nu när det är full fart med målning här känns inte riktigt aktuellt - han vill som sagt helst att de bara ska bli klara så att allt är avslutat.
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Kräva deposition, nekat bygglov, ägarna tagit bort allt.
Juridik -
Preskriptionstid olovlig byggnad/ändring
Juridik -
Tidigare ägare har inte skaffat bygglov - men säger sig fått ok ?
Juridik -
Ansvar, träd skadat av hantverkare?
Juridik