17 258 läst · 31 svar
17k läst
31 svar
Granne har problem med uppsökande "hantverkare"
Absolut, betalning sker mot faktura sedan delmomentet godkänts. Sedan kanske det är klokare att istället meddela firman att du kommer att meddela skatteverket om de krånglar. Onödigt att eskalera innan det verkligen behövs. Rimligen får en firma i sin tur anlita någon för att göra ett jobb utan att denne är anställd. Så inte säkert att det slår just mot dem. Har erfarenheten att firmorna har full koll på hur de ska hantera skattemyndigheterna…wrobel.se skrev:
Be honom skriftligen om fakturan för de första 25 000 kr.
Anmäl sedan situationen till Skatteverket. Du kan även informera dem om att det kan finnas personer som arbetar utan att vara registrerade, särskilt om det handlar om en enskild firma.
Problemet löst.
Sen betalar man fakturan. Inga överföringar utan fakturan och godkänd arbete.
För vad ?L lundbergstefan skrev:
Alltså, det är uppenbart att hantverkaren är en ful fisk, men har han teknsikt sett gjort något som polisen hanterar ?
Dessutom är han säkert van vid att lura folk (troligen specifikt äldre) och vet exakt hur han ska balansera på rätt sida om linjen.
Såna där "byggare" skall man kasta ut ögonblickligen!
Går det inte att bara bryta entreprenaden?
Första skedet är väl att meddelar skatteverket om hans "anställda" så han får annat att tänka på och troligen försvinner.
Går det inte att bara bryta entreprenaden?
Första skedet är väl att meddelar skatteverket om hans "anställda" så han får annat att tänka på och troligen försvinner.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 926 inlägg
Driver plåtslageri i stockholmsområdet
Känner till dom flesta skojarföretagen som tyvärr förstör för alla hos andra , då vi får ibland åka och städa upp efter dom
Problemet är att dom driver bolaget i 1-2 år och sen lägger det i konkurs och sedan startar om igen som ingenting hänt.
Vill du , kan du dra ett PM om vad företaget heter kan jag kolla vilka skojarna är.
Så jävla värdelöst att ge sig på gamla
Känner till dom flesta skojarföretagen som tyvärr förstör för alla hos andra , då vi får ibland åka och städa upp efter dom
Problemet är att dom driver bolaget i 1-2 år och sen lägger det i konkurs och sedan startar om igen som ingenting hänt.
Vill du , kan du dra ett PM om vad företaget heter kan jag kolla vilka skojarna är.
Så jävla värdelöst att ge sig på gamla
POLISANMÄL!!! Bli av med idioten! Han kommer inte att göra några bra jobb, han är där för att mjölka pengar av den stackaren. Han har hittat ett bra offer för det. POLISANMÄL!!!JustDoIt skrev:
Låter som tattare är i farten!JustDoIt skrev:
Hej!
Jag skulle uppskatta råd ang. hur jag kan hjälpa min äldre granne, 80 år, som råkat i klorna på det vi skulle kalla för uppsökande "hantverkare". I detta fall en väldigt pratig och pushig kille som kom hem och övertygade grannen att det nu var dags att ta tag i att måla om huset. Vilket det var, men kanske inte just exakt nu och just med hjälp av denna kille. Utan att gå in på detaljer så är det precis den typen av "hantverkare" jag aldrig skulle släppa ens nära mitt hus.
Han fick grannen att gå med på jobbet för ca 150 000 inkl. byte av lite foder och sånt. Sedan dess kör han ibland dit fyra killar i sin bil och ser till att de jobbar. Jag själv tycker ju kanske inte att mars är den optimala månaden att måla, men efter tvätt verkar de nu vänta med målning tills det är plusgrader i alla fall, men tyvärr gör de annat än att vänta.
Så vad är problemet?
1. Inget riktigt avtal
Det finns ett väldigt enkelt avtal med en enskild firma. Det står kort vad som ska göras, inget om hur. Inget om ROT, inget material, inget om arbete. Fritt ur minnet: "Målning av hus, byte foder och panel takkupor. 150 000. Inte nöjd, inga pengar."
2. Han pressar grannen på pengar
"Inte nöjd, inga pengar" låter ju bra. Men han tjatade till sig 25 000 i förskott på en gång, som sattes in på hans konto. Ingen faktura, ingenting. Nu vill han ha ytterligare 75 000 med argumentet att han har två barn hemma. Grannen vill inte betala förrän han är nöjd med arbetet och jag har hjälpt honom med argument för detta och länkar till polisens information om oseriösa hantverkare. Killen är väldigt pushig och grannen har ont i magen och ångrar sig något enormt.
3. Killen blir otrevlig
Så fort grannen inte går med på det han säger, som att han vill ha pengar, så blir han rejält otrevlig och tycker att grannen är en hemsk kund.
4. Han tjatar till sig dyrt tilläggsarbete
Han fick grannen att gå med på att byta panel på halva gaveln. Det behövdes väl kanske, men han ska ha 100 000 till för detta, vilket är ett överpris utan dessa like. I 100 000 ingår den onödiga punkt nr. 4 nedan, men det är ändå ett rejält överpris. För mig låter de ursprungliga 150 000 som ett pris i överkant även inkluderat panelbytet. Men 250 000 är det uppe i totalt alltså.
5. Han gör onödiga jobb
På gaveln satt fullt hel och fin board med isolering under. Den hade de hål i när de tog loss panelen och hävdar att board och isolering också ska bytas ut "för att den är torr" och "annars kan de inte garantera jobbet". Jag var där med grannen och sa stopp och förklarade att det behöver inte alls bytas ut, och hantverkaren gav med sig och sa att han skulle lämna nytt pris på bara byte panel. Sedan lämnade jag gatan för dagen och när jag kommer hem har de rivit loss all board och isolering i alla fall. Grannen berättar att han hade tvingat honom till det för att "det måste göras" och "annars skulle inga överenskomna priser gälla". Så nu ska grannen betala överpris för att byta isolering och board som var i bra skick.
Även med allt detta så är allt grannen vill att få ett bra jobb gjort, även om det blir till överpris och inte blir något ROT-avdrag. Som jag skrev är det inga jag skulle släppa nära mitt hus, men hittills är det inget som tyder på att de kommer att göra ett direkt uselt arbete. Även om min känsla säger mig att det inte blir skitbra.
Några frågor
Grannen har ju pressats att säga muntligt ok till pris på tilläggsarbete, inkl. onödigt arbete, men går det att hävda att han ska betala skäligt pris för jobbet? Eller inte alls för onödiga arbeten? (han verkar få grannen att gå med på saker så länge inte jag är där)
Visst måste det bästa vara att hålla inne all betalning tills arbetet är slutfört?
Kan han kräva att få en ordentlig faktura med material och arbete specificerat?
Kan han till och med be om att få ROT? Eller det kanske inte går från en enskild firma?
Borde han kräva att få en arbetsbeskrivning, t.ex. att de ska följa färgtillverkarens anvisningar om att grundolja, grundmåla etc. när det är dags?
Tacksam för alla tips jag kan få från er som är allmänt kunniga eller har varit i en liknande situation!
Och nej, det är inte jag utan verkligen min granne som hamnat i detta 🙂
Ring polisen och avsluta allt arbete, dyker de upp igen så bara ring polisen,
Kollar du upp firman så garanterar jag personen har skulder upp över öronen,
.....rak och fin underkant....... Fråga! Skall inte underkanten vara snedsågad cirka 45 grader med den längre sidan av panelen utåt så regndropp lämnar ytan utan att sugas upp av en rätsågad yta?JustDoIt skrev:
Tack för alla olika förslag!
Hur vi går vidare beror lite på hur arbetet fortlöper, han vill ju gärna få det gjort nu när de har börjat. Just nu har de lagt två dagar på att sätta upp den nya panelen utanpå ny isolering och vindpapp. Den nya isoleringen och pappen var som sagt helt onödig, men jag har varit där och inspekterat och allt ser ok ut. Panelen ser riktigt prydligt monterad ut med rak och fin underkant.
@polaris78 Jag har kollat upp den enskilda firman och den har F-skatt men är inte registrerad som arbetsgivare. Jag har väl inga illusioner om att han tänker betala skatt för pengarna eller betala hantverkarna på riktigt sätt. Han kan ju inte ens skicka en faktura...
Jag kommer att ta med mig alla tips och tillsammans med grannen framförallt göra en plan för hur vi ska agera vid kommande kontakter för att undvika mer dumheter. Förhoppningen är ju att de fortsätter göra ett bra jobb, även gällande målning, och att det inte blir mer tjafs om pengar. Sedan återstår då att se hur mycket grannen ska betala. Hellre ett (för) dyrt jobb som blir bra gjort än ett billigt jobb som blir dåligt gjort tänker jag.
Panelen kan se rak och fin ut i änden även med sågad droppnäsa (max 15°), men den rekommendationen har man frångått nu. Bättre med ett vinkelrätt snitt som blir lättare att komma åt att behandla vid målningen än en skarp gering som blir svåråtkomlig.K kajper skrev:
Det finns olika åsikter om det där. Jag snedsågar all panel nedtill. Av det skälet att målfärgen på ändträet tycks flagna eller spricka i förtid. Sedan får det stå vad det vill i någon rekommendation. Där står det mycket trams och dalagubbar.ACME skrev:
Tack igen för alla tips - arbetet går långsamt framåt i kylan och det ser fortsatt bra ut. Panelen på gaveln är klar och de jobbar med takkupor och lite annat. Hoppas att de väntar några veckor till med att måla.
Planen nu är att hålla oss borta från polisanmälan, Skatteverket och konflikter så länge arbetet blir korrekt utfört och bra gjort. Varken jag eller grannen orkar elda upp mer konflikt i onödan så att säga, han är mest ute efter att ändå få jobbet gjort nu när de påbörjat allt och att jaga bort dem leder till tvister och att han måste få dit ny firma.
Men det vore ju trivsamt om han kunde få en riktig faktura till slut, det är ju bra att kunna bevisa vad han betalat för. Även om garantin denna enskilda firma lämnar kanske inte är värd mer än pappret fakturan är skriven på...
Planen nu är att hålla oss borta från polisanmälan, Skatteverket och konflikter så länge arbetet blir korrekt utfört och bra gjort. Varken jag eller grannen orkar elda upp mer konflikt i onödan så att säga, han är mest ute efter att ändå få jobbet gjort nu när de påbörjat allt och att jaga bort dem leder till tvister och att han måste få dit ny firma.
Men det vore ju trivsamt om han kunde få en riktig faktura till slut, det är ju bra att kunna bevisa vad han betalat för. Även om garantin denna enskilda firma lämnar kanske inte är värd mer än pappret fakturan är skriven på...
Det tror jag kommer vara ett dyrköpt alternativ i slutändan. Hur detta har hanterats så hade allt blivit bättre om ni kunnat få bort personerna nu.JustDoIt skrev:
Tack igen för alla tips - arbetet går långsamt framåt i kylan och det ser fortsatt bra ut. Panelen på gaveln är klar och de jobbar med takkupor och lite annat. Hoppas att de väntar några veckor till med att måla.
Problemet kommer inte försvinna bara för att det lugnat sig lite nu..
Denna väg verkar ju farlig, om inte grannen mirakulöst blir bättre på att säga ifrån. Låter ju som detta kan fortsätta tills hela huset är rivet och uppbyggt på nytt.JustDoIt skrev:
Om ni vill gå denna väg, känns det ju som att någon annan med liknande egenskaper som du, behöver hålla i all kontakt med hantverkarna. Frågan är hur det går att lösa i detta fall? Spånar lite nu. Kanske finns någon hemarbetande eller pensionär i grannens bekantskapskrets,, som kan tänka sig att bo gratis hos grannen tills detta är avslutat, och kan hålla i alla kontakter med hantverkarna?