34 606 läst · 336 svar
35k läst
336 svar
Grannar bråkar om kameraövervakning
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Du kan ju testa söka på "caught on camera" på google.S Stefan1972 skrev:
Försökt hitta namnet på tv serie som visade folk som hade fastnad på övervakningskameror nu var det utomlands så andra lagar och regler än vad vi har och nog anledningen inte finns så många svenska varianter.
Ja, kameraövervakning är kanske inte så dumt, tänk bara på Chris Watts när han fångades av grannens CCT-övervakning av sitt eget garage, men det fångade även när herr Watts bar ut sina två barn till sin bil för att dumpa dem på sin arbetsplats. Så ja, kan vara bra att ha koll på sina grannar.
Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 825 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 825 inlägg
Ok, jag har inte sett filmen, men om jag förstår det rätt så filmades inte mördarens tomt, så han lassade in sina offer i bilen på en allmän plats då?!
Sverige har dock andra regler och de tycker jag personligen är bra. Kan saker missbrukas så har de en tendens att göra det.
Sverige har dock andra regler och de tycker jag personligen är bra. Kan saker missbrukas så har de en tendens att göra det.
En stor andel brott, framförallt våldsbrott, sker i hemmet. Skall vi stävja den brottsligheten behövs kameror i hemmet som polisen kan få tillgång till vid en anmälan.
Så om vi skall ha övervakning för brott i stor utsträckning är det ju bra om det filmas där brotten begås.
Så om vi skall ha övervakning för brott i stor utsträckning är det ju bra om det filmas där brotten begås.
Ja, alltså Chris Watts granne hade videoövervakning över sitt eget garage, dock syntes bakom buskarna Chris Watts van och man kunde se att han gick fram och tillbaks till sin van tidigt på morgonen. Om man söker på youtube får man se inspelat material av polisen när de besöker Chris första gången och när grannen kommer in och säger att han har inspelat material. Mycket intressant filmmaterial.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 825 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 825 inlägg
Dvs han filmade inte bara sitt garagebutan antingen även grannens tomt eller ett publikt område. Det kanske är ok där, men inte hör. Visst kan man lätt hitta tillfällen då det varit bra, men jag tycker inte att det därmed generellt behöver vara rätt. Om min granne sätter upp en kamera för att filma sitt garage så vill jag att hen riktar kameran så den inte filmar min tomt. Det innebär inte att jag har för avsikt att bära ut lik till bilen på min tomt.
Det är ofta oundvikligt att inte få med en liten snutt av något annat än sitt eget med videoövervakning.
Här kommer en snutt av videoövervakningen. Man ser lite högst upp i vänstra hörnet, men det framgår ju helt klart och tydligt att grannen inte har något som helst annat syfte än att övervaka sin egen egendom.
Redigerat:
Ja, men det där har vi ju redan avhandlat. Då får man i så fall avstå övervakningen eller söka tillstånd om det skall vara lagligt. Att det inte är syftet med övervakningen att filma allmän plats spelar ingen roll.H Husbuset skrev:
Men det är ju alldeles utmärkt, måste ju vara en miljon människor som har blivit arbetslösa de senaste veckorna, bara att låta Datainspektionen anställa dessa.S Stefan1972 skrev:ja visst men dom som är oroliga och tror en massa är ju dom som känner sig övervakade och då räcker det ju med att kameran är riktad på ett visst sätt och ska man övervaka en uppfart så kan man ju inte gärna utesluta vägen framför. Blir liksom inte mycket till övervakning om privata kameror bara får riktas så de mer eller mindre bara täcker utrymmet framför sin egen dörr. Det blir liksom orimligt att kräva att kameror bara får monteras så andra ovillkorligen absolut inte kan bli filmade. Skulle datainspektionen kolla sånt också så skulle de ju behöva flera hundra tusen anställda........
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 825 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 825 inlägg
Inte alls, inte om man sätter kameran på rätt ställe och riktar in den rätt.H Husbuset skrev:
Man har väl två val:
1. Filma 100% av den egna egendomen och få med saker utanför
2. Filma en liten mindre del (90%?) av den egna egendomen och inget utanför.
Att alternativ 1 skulle vara den enda möjligheten köper jag inte.
Medlem
· Västernorrland
· 10 909 inlägg
Ja fast hur man än sätter den så riskerar man ju att en grannes fot kommer med och då är det ju olagligt enligt er då? Enda chansen är väl att rikta den rakt ner på backen vid dörren då och sen sätta upp skyltar att här får ej utomstående vara. Endast boende i huset. Är det så lagen ska tillämpas?Fairlane skrev:Inte alls, inte om man sätter kameran på rätt ställe och riktar in den rätt.
Man har väl två val:
1. Filma 100% av den egna egendomen och få med saker utanför
2. Filma en liten mindre del (90%?) av den egna egendomen och inget utanför.
Att alternativ 1 skulle vara den enda möjligheten köper jag inte.