720 läst · 8 svar
720 läst
8 svar
Grävmaskiner i Sverige, är ISO eller SAE vanligast?
Vad är det vanligaste kontrollmönstret för grävmaskiner i Sverige, ISO eller SAE? Ska hyra minigrävare (Bobcat E10) och vill veta vad som är det vanligaste de är inställda på
skulle säga att SAE är det vanligaste på grävmaskiner i Svergie.
Alla maskiner jag provat har varit ISO iaf, inkl. min egen lilla 7-tons CAT, men jag är också bara hobbygrävare så basera något på de 8-10 maskiner jag provat är kanske lite långsökt.
Om jag fick gissa baserat på vad jag provat och vad andra i bekantskapskretsen kör/kört så skulle jag säga att ISO är klart vanligast här.
Om jag fick gissa baserat på vad jag provat och vad andra i bekantskapskretsen kör/kört så skulle jag säga att ISO är klart vanligast här.
jag får nog dra tillbaka mitt utalande då jag inte har så stor erfarnehet. Utan istället säga att de jag kört vilket är några få har haft SAE
Tack för svar, ISO it is
Har ingen maskin hemma nu och kört för mycket för att veta vilken spak som är till vad men är nog ovanligt med omkopplare mellan SAE och ISO på moderna maskiner.
Ja, ska man byta så brukar det väl vara så att man helt sonika får kasta om slangarna mellan bom och sticka, förslagsvis pilotstyrningarna om i första hand. Men det är ju inget man gör på en hyrmaskin.
Men sen är det väl inte mkt att bry sig om heller, om man inte redan är invand på ett system? Har man inte kört innan, och inte planerar att köra väldigt mkt mer, så är det väl bara att man lär sig det systemet som maskinen man hyrt har. Bägge funkar ju utmärkt att gräva med. Stora trasslet är ju om man är ordentligt inkörd på ena systemet, då kan det bli lite uppförsbacke att jobba med det andra för det ena sitter redan i muskelminnet.
Men sen är det väl inte mkt att bry sig om heller, om man inte redan är invand på ett system? Har man inte kört innan, och inte planerar att köra väldigt mkt mer, så är det väl bara att man lär sig det systemet som maskinen man hyrt har. Bägge funkar ju utmärkt att gräva med. Stora trasslet är ju om man är ordentligt inkörd på ena systemet, då kan det bli lite uppförsbacke att jobba med det andra för det ena sitter redan i muskelminnet.
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Fel hjul
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Var hittar jag Ryobi sprängskisser och reservdelar
Verktyg, Maskiner & Fordon