52 522 läst · 112 svar
53k läst
112 svar
Gräva pool för hand
Tänkte uppdatera lite.
Nu har jag grävt upp ca 20 kubikmeter
Nere på rätt djup 1.6 meter i nästan hela.
Har ca 1x 5 x 1.6 kvar. Håller tidplan med att börja forma ocj gjuta platta iår.
Mycket arbete återstår.
Nu har jag grävt upp ca 20 kubikmeter
Nere på rätt djup 1.6 meter i nästan hela.
Har ca 1x 5 x 1.6 kvar. Håller tidplan med att börja forma ocj gjuta platta iår.
Mycket arbete återstår.
Otroligt imponerande. Skönt att du fått loss alla stenar i alla fall. Har själv grävt en liknande grop med 2-tons minigrävare, tog ca 12 fulla arbetsdagar, varav 3 av dessa med borrhammare, stenkilar och en förmiddag med en simplex-gubbe som fick smälla bort det värsta. Först var det ca 4 cm matjord, sen en halvmeter stenhård lera som en tandad skopa bara studsade på, man fick skrapa,, därefter nästan enbart sten, både naturliga stenar och sprängstenar. Många av dessa bumlingar var för stora för att lyfta upp med grävare, eller vinsh, så de fick spräckas med hydraulspräckare eller simplex. De mindre utskjutande stenarna tog jag med borrhammare och kilar. Din mark ser väldigt lättgrävd ut i jämförelse.
Marken här nere i Småland/Blekinge är hopplös. Den dränerar dock bra.
/S
/S
Jämfört med dig verkar jag ändå haft det ganska lätt. Dock är det mycket sten även i min del av Småland. Som tur var inga jättestenar. Utan fick upp alla med en vinsh och järnbalkar.S steve5432 skrev:Otroligt imponerande. Skönt att du fått loss alla stenar i alla fall. Har själv grävt en liknande grop med 2-tons minigrävare, tog ca 12 fulla arbetsdagar, varav 3 av dessa med borrhammare, stenkilar och en förmiddag med en simplex-gubbe som fick smälla bort det värsta. Först var det ca 4 cm matjord, sen en halvmeter stenhård lera som en tandad skopa bara studsade på, man fick skrapa,, därefter nästan enbart sten, både naturliga stenar och sprängstenar. Många av dessa bumlingar var för stora för att lyfta upp med grävare, eller vinsh, så de fick spräckas med hydraulspräckare eller simplex. De mindre utskjutande stenarna tog jag med borrhammare och kilar. Din mark ser väldigt lättgrävd ut i jämförelse.
/S
Med pooltak.
Kommer jag landa på ca 175000
Då gör jag alltid själv. Ska även svetsa liner själv..
Kommer jag landa på ca 175000
Då gör jag alltid själv. Ska även svetsa liner själv..
Kul att se.. imponerande att gräva för hand.
Själv kommer en minigrävare hit om nån vecka som jag ska ratta runt några dagar.
Ser att du bygger typ exakt likadant som jag tänkt mig också.
Kommer även svetsa liner själv, däremot svårt att hitta liner till "rimligt" pris tycker jag, vartifrån har du tänkt beställa?
Själv kommer en minigrävare hit om nån vecka som jag ska ratta runt några dagar.
Kommer även svetsa liner själv, däremot svårt att hitta liner till "rimligt" pris tycker jag, vartifrån har du tänkt beställa?
SopremaBowser skrev:Kul att se.. imponerande att gräva för hand.
Dom handlar bara mot företag. Om du kan lägga upp något företag som kunde. köpte mitt för ca 30.000