Myrstacken Myrstacken skrev:
Seriöst??? sådanahär videos är helt meningslösa...
2-3 år senare så har hela skiten ruttnat och ramlat ner......
Meningslösa för vem?

TS får bevis på att man kan gräva en pool för hand.
Folk får något underhållande att titta på.
Du får något att klaga på.
Och framförallt så tjänar mannen bakom youtubekanalen en massa pengar. Risken/chansen är stor att han tjänar mer än dubbelt så mycket som du gör endast tack vare de filmer han lagt upp på tuben.

Det här kanske kommer som en chock men man får faktiskt göra saker även om det inte kommer bli en släktklenod ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Släden funkar. Tyvärr kommer det snö och minusgrader. Pausar någon vecka
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jag får inte ihop matten....

Hur får en pool på 8*4,5 plats i ett hål som är 5*3?
Eller är det bara en extra fördjupning i botten?
Har redan ett hål som är 5 m i diameter. Behöver gräva bort 5x 3 för att få till en pool på 8 x4 meter
 
Q quick skrev:
Kunde man handgräva Göta Kanal för ca: 200 år sen så kan man väl gräven en pool utan maskin idag. Gäller bara att ha tålamod ;)
Du har så rätt tänk så många som skrivet här och säkert går på gym o pratar om div hjälpmedel skit i det börja gräv
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
B BJER skrev:
Du har så rätt tänk så många som skrivet här och säkert går på gym o pratar om div hjälpmedel skit i det börja gräv
Känslan när man gjort något tungt och svårt själv utan diverse maskiner hjälpmedel. och sitter där med en kall öl.. har redan bilden klar i huvudet..
 
  • Gilla
Pen och 7 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Staffans2000
T Tobbepetersson skrev:
Känslan när man gjort något tungt och svårt själv utan diverse maskiner hjälpmedel. och sitter där med en kall öl.. har redan bilden klar i huvudet..
Bra. Så kan du ta i som en karl och skåda dit verk, istället för att fjolla omkring på ett gym och sprida smitta.

Staffan
 
  • Gilla
David L och 2 till
  • Laddar…
T Tobbepetersson skrev:
Har redan ett hål som är 5 m i diameter. Behöver gräva bort 5x 3 för att få till en pool på 8 x4 meter
Då blev det mer logiskt :rofl:

Men då borde du kanske uttryckt dig som att du bara behövde gräva ut 5*3 "till" eller nåt..
 
T Tobbepetersson skrev:
Hej
Tänkte gräva ett hål 5 x 3 meter och 1 meter djupt.
Har idag en pool som är 4.5 m i diameter
Men vill ha en som har måtten 8 x 4.5
Vill ha lite åsikter av er som gjort något liknade. ( gräva ca 15-20 m³ för hand)
Får inte in en grävmaskin på tomten. Så det ända alternativet är skyffel och skottkärra.
Jag har grävt mycket själv i stugan ute i skärgården uppe i norr. Är sand blandat med sten från en rullstensås. Det är riktigt riktigt jobbigt och tar väldigt lång tid. Men jag tycker det är ganska kul.

Det funkar absolut men förbered dig på att det är ett rejält projekt som kommer ta veckor, inte dagar, på en man.

Här är ett litet skjul jag byggde till elverket (kan ju vara bra att ha om ryssen bombar stället om inte annat ;)):
Betongfundament med inslag av sten till ett skjul, omgivet av grus och större stenar grävda i skärgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Krävdes en hel del hävert för att få bort de större stenarna. Det är en sak å rulla stora stenar på land, men att få upp dem för ett hål är jkl tungt. Man kommer inte långt med bara spätt, å att elda å sedan hälla på för att spräcka stenen resulterar bara i att skärvor lossnar.
Grävplats med ett stort hål och en stor sten, en metallstång fastkedjad till stenen för bortflyttning, i skärgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ett hål jag grävde till en iskällare. Måste hållit på typ 3 veckor. Är lite djupare än det ser ut:
Ett område med grävd jord omgärdad av metallskivor som utgör grunden till ett litet skjul, med stenar och grus runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste också tillägga, när man gräver dagarna i ända fattar man varför folk drack förut på jobbet. Hjälper definitivt! ;)

Nästan så jag blir lite sugen å komma å hjälpa dig. :)

Edit: Haha, hittade den här bilden. Varför gräver man för hand när man kan göra X, Y eller Z? ;
En hand håller ölburk framför ett grävt hål i skogsmark med spade och stora stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Trunk och 2 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Du får gärna komma hem till mig och visa dom knepen.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
[media]
Härligt bygge! Hoppas grabben har sökt marklov för det där. Annars blir det smisk.
 
Tack för tipsen, fick bort det värsta innan tjälen.
Nu är det bara ”lättskottad” 16-32 makadam kvar
Grusgång med 16-32 makadam och grävd yta vid fasad under kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående grävarbete vid husfasad med delvis demonterad trädäck och makadam i en skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd grop vid hus med makadam och snö, spade, skottkärra och byggmaterial nära verandan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående byggprojekt vid hus med makadam, verktyg och en presenning på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Hur har det gått?
Nu är jag igång igen
Kört bort 5 släplass i helgen
Mycket sten i Småland.
Men är nere på rätt djup, ska bara resten bort.
Person gräver en stor grop i trädgården, en skottkärra med jord och flera stora stenar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En upphög med utgrävda stenar i en trädgård med gräsmattor och ett träd i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Pen och 10 till
  • Laddar…
T Tobbepetersson skrev:
Nu är jag igång igen
Kört bort 5 släplass i helgen
Mycket sten i Småland.
Men är nere på rätt djup, ska bara resten bort.
[bild][bild]
Mycket starkt jobbat!
 
Då är vi två som gräver för hand. :strong:
Lycka till med ditt projekt :cool:
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Då är vi två som gräver för hand. :strong:
Lycka till med ditt projekt :cool:
Vad gräver du till?
Hur mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.