51 622 läst · 112 svar
52k läst
112 svar
Gräva pool för hand
Gräver till en rund pool. 6m i diameter 1.20 djupt.... Men har stött på högt dagvatten verkar det som så jag funderar på hur man ska hantera det bäst. 70 cm ner och en liten pöl började synas.T Tobbepetersson skrev:
Gräv på ett ställe så djupt du kan. Och sätt ner en dränkbar pump i en spann. Borra lite hål i Spannen så vatten kan komma in.E EasyCash skrev:
Pumpa bort och gräv vidare
Bra förklarat, antar att det är för att slippa gräva i gegga runt fötterna. Hur gör man "sen" då?T Tobbepetersson skrev:
Funkar en lösning likt detta jag skissat upp?
Ser ut att funka. Lägg dräneringrör . Led vattnet till en pumpgrop. Och iväg med det då långt bort spm möjligt. Annars kommer det bars tillbskaE EasyCash skrev:
Japp det gula från poolen tänker jag är dräneringsrör. Och det gula från dräneringsbrunn är VA rör som går till en dagvattenkassett/ stenkista längre bort.... För visst kan man inte dra det utloppet från dräneringsbrunnen bara rätt ut i gräsmattan 10 meter bort, 50 cm under marken typ.?T Tobbepetersson skrev:
Har ett dike i närheten som är kommunalt men då måste man komma över en liten kulle, om man ens får göra så, och hur man nu drar det röret från dräneringsbrunnen...
Dags för uppdatering?
Nere på rätt djup i ett hörn.
Mycket sten. Men håller tidsplanen ännu.
Ska vara färdiggrävt i september.
Mycket sten. Men håller tidsplanen ännu.
Ska vara färdiggrävt i september.