12 567 läst · 115 svar
13k läst
115 svar
Gränsen för tillåtna elarbeten
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
Vem anser det? (Jag vill inte veta)S sebastiannielsen skrev:
Vem har bedömt det? (Jag vill inte veta)S sebastiannielsen skrev:
Har du någon grund för detta påstående?S sebastiannielsen skrev:
Det som jag förstår är att du påstår mycket som du saknar grund för. Jag önskar att du är mer tydlig med vad du vet, vad du tror och vad du tycker.S sebastiannielsen skrev:
Nä just det, båtar omfattas inte av elsäkerhetslagen. Försök inte hitta några säkerhetsmässiga skäl till det.S sebastiannielsen skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 242 inlägg
Det var nytt för mig, och lite spännande. SJ mfl borde ha fått göra stora förändringar i så fall?useless skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 794 inlägg
https://www.regeringen.se/contentassets/932ff878dd5b447eb5c9297ee6c34e9d/elsakerhet-prop.pdfuseless skrev:
Nyckelordet är "stationär anläggning".Med elektrisk anläggning avses, kort uttryckt, en stationär anläggning som t.ex. ett kraftverk, ett ledningsnät eller en annan stationär anläggning för produktion, överföring eller användning – men inte förbrukning – av el. Elektrisk utrustning som t.ex. kablage, annan elinstallationsmateriel och likande utrustning som efter installation kommer att utgöra en del av den stationära anläggningen ingår i begreppet elektrisk anläggning. Detsamma gäller dock inte för mer självständig elektrisk utrustning, dvs. anordningar och apparater av olika slag. Utmärkande för sådana föremål är framför allt att det är i dessa föremål som elen förbrukas. Sådan elektrisk utrustning kan ha en egen elektrisk kraftkälla, men är för det mesta ansluten till en anläggning för användning av el.
Dvs man har ansett att det inte är nödvändigt att explicit undanta flyttbara anläggningar, eftersom man anser att enbart stationära anläggningar kan anses vara elanläggningar.
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...attas-elarbete-pa-fordon-av-elsakerhetslagen/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
Det står ju i samma paragraf i 2022:1 att föreskrifterna gäller för de anläggningar som avses i 3 § elsäkerhetslagen.
Andra myndigheter har egna föreskrifter för hur deras elektriska anläggningar ska vara utförda.
Andra myndigheter har egna föreskrifter för hur deras elektriska anläggningar ska vara utförda.
Propositionen är ju bara ett förslag på vad som ska finnas i lagtexten. Den har inget större juridiskt värde.S sebastiannielsen skrev:
Jag hittar inte något entydigt i elsäkerhetslagen som säger att en "elektrisk anläggning" måste vara stationärt monterad?
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/elsakerhetslag-2016732_sfs-2016-732/
Den paragrafen lyder:Bo.Siltberg skrev:
3 § I denna lag avses med
starkströmsanläggning: en elektrisk anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för människor eller egendom,
elektrisk utrustning: en anordning, apparat eller annat föremål som producerar, överför, använder eller förbrukar el eller en komponent i en sådan utrustning eller i en starkströmsanläggning, och
säkerhetsbrist i el: el som inte är så säker som skäligen kan förväntas.
Jag som inte är så juridiskt bevandrad har svårt att se hur undantaget för fordon kan läsas ut från den texten? Jag tolkar det som att föreskrifterna gäller alla anläggningar med "sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för människor eller egendom" oavsett vart dom är placerade?
En elektrisk starkströmsanläggning är en stationär anläggning för produktion eller överföring – men inte förbrukning – av el.
....
https://www.elr.se/kunskap/elsakerhetslagen/
....
- Ett ledningsnät fram till och med vägguttaget
https://www.elr.se/kunskap/elsakerhetslagen/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
Det är underförstått. Det står i 25 år gamla proppar.
Villavagn en utan hjul är en stationär anläggning, eller? Nej, det är den inte.
Dock ingen till husvagnen som är långt större än själva husvagnen? Ofta uppåt 50m2 på vissa fasta campingar. Nej.
Friggeboden som står lös på stenar och lätt kan lyftas bort? Kanske.
Attefallaren som också kan lyftas bort? Troligen inte.
Huset som står på rullstockar?
Jag ser fram emot prövningarna av detta!
Dock ingen till husvagnen som är långt större än själva husvagnen? Ofta uppåt 50m2 på vissa fasta campingar. Nej.
Friggeboden som står lös på stenar och lätt kan lyftas bort? Kanske.
Attefallaren som också kan lyftas bort? Troligen inte.
Huset som står på rullstockar?
Jag ser fram emot prövningarna av detta!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är detta för skylt i tomtgränsen?
Trädgård allmänt -
Laddstolpe för nära tomtgränsen
Laddboxar & Elbilar -
Bygga ett förråd nära tomtgränsen
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Placering av elskåp? På tomtgränsen där staketet slutar vid entren eller precis innanför staketet?
El -
Var går gränsen för ”plats för bad”?
Badrum