Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Öppnar man dörren till en duschkabin och duschar med den öppen så blir det per automatik område 2 utanför.
Vilket man inte gör såklart. Nu är det mer frågan, KAN man öppna dörren och duscha med den öppen. Och enligt de gamla reglerna skulle man gå på detta. Om dörren KAN lämnas öppen vid dusch, så är det område 1 utanför, annars är det en vägg vilket begränsar område 1. Område 2 har det alltid varit utanför en duschkabin, även med dörrar enligt de gamla reglerna.

På de nya reglerna verkar det inte vara KAN som gäller, utan AVSEDD. Är dörren AVSEDD att vara stängd vid duschning (normal användning) så är det detta som gäller, även om man KAN använda duschen felaktigt med öppna dörrar.

(Man ser ju på exempelbilden att dörrarna kan vara vidöppna på bilden, dvs ingen begränsning så de bara kan vikas inåt.

------------------------------------

Fast det nämndes ingenting om det, bara det att om det är avsett att duscha med stängd dörr, så anses området vara oklassat utanför oavsett om man gör det eller inte.

Sedan rent elsäkerhetsmässigt så är det ju inte bra att duscha med öppen dörr såklart, och det är ju inget man gör. Både för att badrummet inte ska bli fuktskadat (om det är ett äldre badrum utan fuktspärr) men också för att det inte ska komma vatten på diverse elprylar i badrummet.

Bara det att tolkningen av de gamla reglerna skulle ta hänsyn till felaktig användning av duschen (om det GICK) och nu verkar det som att tolkningen av de nya reglerna innebära att rätt användning av duschen ska vara bedömningsgrunden för områdens utsträckning.
 
J Johan456 skrev:
Gör dom visst, därför man kontrollerar/mäter efter att man t.ex. bytt ett uttag. Sådana fel sker naturligtvis främst på stora byggen där ett monotont arbete (koppla uttag) kan leda till dåligt fokus på uppgiften, särskilt vid stress.
Det är som tidigare sagts i tråden i någon mening sant. Proffs innebär att man får betalt för något man utför. Men jag tycker den betydelsen blir konstig för att kalla typ Elin,14 för "gräsklippningsproffs" för att hon får betalt för att klippa grannens gräsmatta är fel. Det ger fel bild.

Så när jag säger proffs menar jag inte bara att man får betalt. Jag menar att man är en person som inte kopplar fel under stress.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
dvs man ska åtgärda det.
precis! Man ska åtgärda det.
Att den löser en, två gånger, det är inget farligt. Det är helt normalt i en elanläggning att en säkring kanske löser nån gång på ett år eller två.

Det var den poängen jag ville göra. Att man gjort fel (anslutit en för stor pryl), och att säkringen löser, är inget farligt, men felet ska GIVETVIS rättas till såklart. Man fortsätter givetvis inte att använda en pryl som löst säkringen en 2-3 gånger, utan kopplar bort den i så fall. Antingen är prylen för kraftig för ledningsdimensionen, eller så är prylen trasig (kortslutning eller liknande)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så när jag säger proffs menar jag inte bara att man får betalt. Jag menar att man är en person som inte kopplar fel under stress.
Fast även de allra bästa fotbollsproffsen gör ibland felpass... Ska du reservera termen proffs till de ofelbara finns det inte många proffs.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast även de allra bästa fotbollsproffsen gör ibland felpass... Ska du reservera termen proffs till de ofelbara finns det inte många proffs.
Det gör jag inte men jag likställer inte att koppla fas till jord med en felpass.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det gör jag inte men jag likställer inte att koppla fas till jord med en felpass.
Det finns nog olika uppfattningar om vilket misstag som är värst... 😀
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Boeing fick en miljon dollar extra per flygplan av South West givet att samma piloter kunde flyga alla 737 plan.

MCAS ingick inte i utbildningen eftersom, vid eventuellt bortfall, det då skulle bli uppenbart att piloten skulle behöva behärska två olika flygplansmodeller samtidigt vilket alltså inte är tillåtet, pga säkerhetsskäl, för reguljärflyg med passagerare.

MCAS är inte en del av autopiloten. Den griper in oavsett när den anser att det råder överstegring. Om givaren för detta är felaktig kan MCAS bestämma sig för att dyka trots att man flyger rakt fram.

Att flygplanet är instabilt kan du läsa om på Wikipedia om du inte tror mig.

Kvalitetschefen som ansvarade för monteringen av planet sa upp sig i protest ett par år innan olyckorna.

VDn fick sparken efter olyckorna eftersom han tagit fram det värsta planet i företagets historia. Men innan dess fick han miljardbonusar varje år då han tjänade grova pengar åt företaget ända fram till flygförbuder. Därefter visade det sig vara den sämsta affären någonsin för Boeing. Inte pga skadestånden till offrens anhöriga, de kostade inte ens lika mycket som VDns bonusar. Utan skadestånden till alla flygbolag som tvingades parkera sina nya "fina" flygplan.

Och vad hade du att säga om statistiken? Inget annat passagerarplan har varit så olycksdrabbat. Är det rimligt att tro att det då beror på piloterna?

Boeing hastade fram modellen eftersom Airbus A320 Neo dök upp på marknaden med mycket lägre bränsleförbrukning och hotade att vinna över i stort sett alla större flygoperatörer i det segmentet.
Jag läste nyligen en redogörelse, i viss mån ur programmeringperspektiv, om det hela på eller länkat från Codeproject. I alla fall så hade man tydligen bytt motorer som inte riktigt fick plats där de gamla satt vilket gjorde planet instabilt. Sedan hade man bara monterat EN sensor i nosen för att känna av stegring, fanns tydligen inte plats för 2 utan en fördyrande ombyggnad. Detta på krav från "chefsledet". Med reservation för att jag kan ha missat någon detalj när jag tog redogörelsen ur minnet. I alla fall så var den som skrev dethela rätt detaljerad så jag antar att hen visste vad hen talade om.
 
S sebastiannielsen skrev:
Således har elkopplarens kapsling, även en funktion som "tvättmaskins-uttag för fast anslutning".
Således blir det dubbelfunktionalitet.
Förstår du nu hur jag tänker?

Dvs du får byta säkerhetsbrytaren, OM säkerhetsbrytaren är vidarekopplad till en tvättmaskinsdosa, där tvättmaskinen sedan är ansluten i.
Jag förstår hur du tänker men du lägger till extra beroenden som jag inte kan hitta belägg för i lagar och föreskrifter. Texten från Elsäk är som följande:

1. Utbyte av elkopplare som är placerade i en egen kapsling eller dosa
samt av anslutningsdon för högst 16 A, 400

När jag förenklar texten får jag följande 2 delar:
1. Utbyte av elkopplare som är placerade i en egen kapsling
2. Utbyte av anslutningsdon för högst 16 A, 400

När det gäller första punkten är det bara 2 delar som jag ser som vitala. Det ena är "elkopplare", utan hänvisning så får jag det till en modul med 2 st anslutningar (eller fler) som kan slutas på något sätt (ofta mekanisk). Det andra är "egen kapsling". Här påstår jag att det är det omslutande höljet (ofta i plast). När jag tar ovan och sätter ihop till en riktig apparat så får jag en säkerhetsbrytare.

Om sedan denna säkerhetsbrytare är fast monterad i en anläggning så är även de anslutande kablarna del av den fasta anläggningen. Dvs det scenario du målar upp om att anslutningskabeln till en tvättmaskin måste gå via en speciell dosa hittar jag inget stöd för.

Dvs båda kablar på var sin sida om elkopplaren är del av anläggningen oavsett om den fiktiva tvättmaskinsdosan sitter där eller inte och således kan undantaget tillämpas.

När det gäller exemplet med uttaget med inbyggd brytare så blir det ju lite mer klurigt om man strikt går på undantagstexten. Elkopplaren har ju beroendet egen kapsling. Själva kontakten har ju inte det varvid just den delen kan utbytas. Frågan är bara om man kan anse att elkopplaren befinner sig i en egen kapsling även fast uttaget är del av hela apparaten.
 
M merbanan skrev:
Utbyte av elkopplare som är placerade i en egen kapsling eller dosa
samt av anslutningsdon för högst 16 A, 400
Läs istället föreskrifttexten.
Elsäk FS 2017:2 heter den:

3 kap. Undantag från kraven i elsäkerhetslagenUndantag för vissa typer av elinstallationsarbete1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagenunder förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.
1 Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
3 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder.

Kravet på egen dosa gäller både elkopplare och uttag, dock inte armatur.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag håller inte med dig där tyvärr. Reglerna i 433.1 håller inte med dig heller.

[bild]
Det ser inte ut som detta strider emot vad jag skrev. Däremot det jag reagerade på var att ditt tidigare inlägg:
En fast anslutning måste ta hänsyn till att ledningen är dimensionerad för lasten.
Inte nämnde någonting om säkringen.

Att enbart ta hänsyn till lasten är okej så länge allting fungerar som det ska. I praktiken kan saker ändras på sig. En motor kan tex gå varm så att lindningarnas isolering skadas och då börjar dra mycket mer ström. Eller om fler laster kopplas in på samma ledning. Det enda som skyddar ifrån överlast då är säkringen.

Om man å andra sidan enbart tar hänsyn till säkringen och inte till lasten när man dimensionerar ledningen så händer det inget farligt. Men systemet kommer inte att fungera. Och det vore ju tråkigt så därför behöver man naturligtvis ta hänsyn till hur stor last man ska driva. Men tråden handlar om elsäkerhet. Och i det här fallet är det säkringen som utgör säkerheten. Jag skulle tom kunna gå så långt att jag hävdar att säkringen fått sitt namn av denna anledning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Kanske lite off topic men när det gäller säkringar och överlast så är det temperaturen på kabeln som inte får överstiga max drifttemperatur.
Säkringen måste därför bryta kretsen innan denna temperatur nås.

Därför är Iz, strömvärdet först i formeln Bo skrev ovan. Kabelns skydd kommer först.

Man ser ofta grenkontakter påbyggda med grenkontakter ligga efter golv här och var inpluggade med alla möjliga saker och då kan man fundera om folk verkligen tänker på detta. Ofta är dessa sladdar gjorda med 1mm2 också.

Det är ganska bra att de flesta känner till snabbreglerna 10A/1,5mm2 och 16A/2,5mm2
Det klarar man sig allt som oftast med
Ja, det är lite märkligt att förlängningar och fördelare inte behöver ha inbyggda säkringar för sina respektive begränsningar. De kan ju anslutas i vägguttag som kan leverera mer ström än de tål.

Kabelvindor brukar dock ha överhettningsskydd som löser ut om man glömmer rulla ut kabeln och belastar den mycket. Men det skyddet hjälper inte om kabeln är utrullad.

Men vad är egentligen problemet med att koppla ihop flera förgreningar? Visst, det blir en extra felkälla vid varje extra koppling men det blir ju även en extra felkälla för varje förgrening man kopplar i väggen också. Kopplar man in många laster på samma nät av förgreningar så blir den som sitter i början mest belastad. Men det är inte värre än att man kopplar in motsvarande stora laster direkt i den.
 
E EBMTJ skrev:
Sedan hade man bara monterat EN sensor i nosen för att känna av stegring, fanns tydligen inte plats för 2 utan en fördyrande ombyggnad. Detta på krav från "chefsledet".
Jaha, men nu fanns det två givare redan från början. MCAS kunde dock bara använda en av dem. Det krävdes en manuell omkoppling för att byta givare. Men detta handgrepp ingick inte i pilotutbildningen.

Innan planet kunde godkännas igen 2021 ändrades systemet så att det alltid läser av båda givarna och låter bli att envist slå i backen om givarna ger olika indikationer.
 
S sebastiannielsen skrev:
Kravet på egen dosa gäller både elkopplare och uttag
Jag läste ELSÄK-FS 2013:1, 2017 versionen ser inte ut att medge utbyte av en kombinerad elkopplare/uttag i samma kapsling.

Så om man tycker att en säkerhetsbrytare innehåller en elkopplare samt en anslutningsplint i en kapsling så att kravet på egen kapsling inte uppfylls så förstår jag tolkningen. Men jag väljer att tolka det som att hela säkerhetsbrytaren innefattas i begreppet elkopplare.
 
C cbrolin skrev:
Det ser inte ut som detta strider emot vad jag skrev. Däremot det jag reagerade på var att ditt tidigare inlägg:
En fast anslutning måste ta hänsyn till att ledningen är dimensionerad för lasten.
Inte nämnde någonting om säkringen.
Det där skrev inte jag. Men det är inte direkt fel. För en fast ansluten förbrukare ensam på ledningen så kan man trolla bort säkringen i mitten så att ledningen kan dimensioneras direkt utifrån lasten. Det gör att man ev kan gå ned i area på ledningen jämfört med om en säkring (överlastskydd) vore med i spelet. Det är istället förbrukaren, eller dess motorskydd, som agerar överlastskydd. Men lasten måste alltid vara med. Det är vad man alltid utgår ifrån.

Den säkring som finns agerar nu enbart kortslutningsskydd och personskydd.
C cbrolin skrev:
Om man å andra sidan enbart tar hänsyn till säkringen och inte till lasten när man dimensionerar ledningen så händer det inget farligt. Men systemet kommer inte att fungera. Och det vore ju tråkigt så därför behöver man naturligtvis ta hänsyn till hur stor last man ska driva. Men tråden handlar om elsäkerhet. Och i det här fallet är det säkringen som utgör säkerheten. Jag skulle tom kunna gå så långt att jag hävdar att säkringen fått sitt namn av denna anledning.
Ja, jo, säkring skyddar mot fel, t.ex överlast ja. Men när man dimensionerar en ledning så ska man se till att säkringen inte löser! Man chansar inte när man dimensionerar.

När det finns uttag så kan man inte riktigt se till det annat än att försöka sprida uttagen på flera gruppledningar utifrån vad man kan gissa att de kommer att användas till. Då blir dock mätarsäkringen nästa problem. Detta är något som innehavaren ska lära sig att hantera, antingen genom att ändra sina vanor eller säkra upp. Men för att lösa en säkring krävs ganska kraftig överlast. Man missar måttlig överlast som bara värmer upp säkringen och långsiktigt kan orsaka värmeskador.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jobbar med ingenjörer i 40-60års åldern och samtliga drar all el själva där det behövs vid t.ex renoveringar, sommarsrugan, båtskjulet osv.

El i hemmet är inget svårt, dock är konsekvenserna väldigt allvarliga, ibland dödliga. Det "känns" dock som att skador kring el är ovanliga eller åtminstone inte skrivs så mycket om?

Jag ser ofta diverse elinstallationer på jobbet gjorda av certifierade elektriker från stora firmor som ser värre ut än mina egna svagströmslödningar från grundskolan....

Jag litar mer på en ingenjör som kan dimensionera upp ett helt elsystem för en industri än en 18årig gymnasie-kille på sitt första uppdrag...


Att Biltema säljer det mesta som krävs i elväg för ett vanligt hem säger ju en del om hur gemene man ser på elsäkerhet...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.