Skickade ett till meddelande till Kelvin och fick nu detta svar:
"Royal 800 slutade tillverkas för 20 år sedan och vi har tyvärr inte längre kvar några reservdelar.
Vissa har använt två st XK300 boxar istället och ersatt boxen med två mindre. Vi har dock inte testat detta och kan inte lämna garantier på den lösningen. I teorin så skall det fungera men kommer ge en lite lägre effekt än systemet tidigare förbrukat ca 60%."

https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/reservdelar/styrbox-royalxk-300.htm
 
ag skulle se om jag kan hitta en trafo separat och se om du kan få igång golvvärmen . Då kan du ju även se om styrdonet är trasigt.. och sedan skicka iväg styrdonet till någon finmekaniker som kan byta de komponenter som är trasiga. En trafo borde inte kosta mer än 1000 kr. Vad det kostar att laga styrdonet kan jag inte svara på en så svårt skall det väl inte vara?

Edit..
snabb googling ger en kille i Danmark so säljer trafos till golvvärme.. ställ en fråga till honom.

Ringkärnetransformator annonserad online, tekniska specifikationer, 250 kr, köpinformation, webbreklam i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klarlack
  • Laddar…
Ledsen den är för primär 2 X 110 V och sekundär 40 V. Kanske om man seriekopplar primärlindningarna så blir det 230 V
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson och 1 till
  • Laddar…
...
 
D
J jonaserik skrev:
Ledsen den är för primär 2 X 110 V och sekundär 40 V. Kanske om man seriekopplar primärlindningarna så blir det 230 V
Var bara ett exempel och jag såg att Dansken sålde olika trafos. Jag noterade även att det fanns flera 230/30 volt när jag googlade så jag tror lätt man kan hitta en likvärdig trafo att köra med.. Sedan är det styrkortet. Jag har följt en kille på youtube som lagar lite smått och gott.. kanske värt att skicka det till honom och få det lagat för några tusenlappar.. vad vet jag?
 
  • Gilla
Klarlack
  • Laddar…
Jag har också ringkärna trafo över som skull använts till TV rummet men aldrig blev inkopplad.
Toroidal induktor eller transformator med koppartråd och elektriska anslutningskablar på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Effekt 500 VA
Primär 230V
Sekundär kan man få olika spänningar t. ex.
8V, 24V, 32V , 40V, 48V, 56V
Beroende på hur man kopplar dom totalt 7 st separata sekundär lindningarna.
Sec 24V lindningen består av 4x1,5 mm koppar totalt 7 är mm2
Varje varv runt kärnan ger 0,55V~

Avskalade elkablar framför en toroidtransformator på en metalldisk. Elektronikkomponent i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Klarlack
  • Laddar…
Det finns företag på nätet som reparerar kretskort kolla om det är ett alternativ.
 
  • Gilla
Klarlack
  • Laddar…
B Bengt Larsson skrev:
Det finns företag på nätet som reparerar kretskort kolla om det är ett alternativ.
Tack för ditt svar och tack för alla andras svar!
Det visade sig att det var både kretskortet och transformatorn som var trasiga. Golvslingorna fungerade bra så de behövde lyckligtvis inte bytas.
Då styrboxen hade utgått och dessutom lät väldigt mycket när den var igång så valde jag att köpa 2 mindre styrboxar som knappt låter något alls och inte heller sticker ut så mycket från väggen.
 
Hej. Ser i all denna text att jag har samma problem. Så min fråga blir helt enkelt. Vad köpte du för 2 mindre styrboxar och hos vem?
Fungerar det tillfredställande eller har du haft några problem som du vill delge?
Tacksam för svar.
Mvh Anders
 
Hur ser fördelarna ut och vilken spänning har termodonen. Som en fundering varför det behövs två centraler. Ör det två system GV eller. Vad värmer du med.
 
A AKB54 skrev:
Hej. Ser i all denna text att jag har samma problem. Så min fråga blir helt enkelt. Vad köpte du för 2 mindre styrboxar och hos vem?
Fungerar det tillfredställande eller har du haft några problem som du vill delge?
Tacksam för svar.
Mvh Anders
J jonaserik skrev:
Hur ser fördelarna ut och vilken spänning har termodonen. Som en fundering varför det behövs två centraler. Ör det två system GV eller. Vad värmer du med.
Hej!

Det blev två Kelvin styrboxar Royal/XK 300 som köptes från golvvärmebutiken.

Ja, det är två separata el-golvslingor som nu är uppdelade per styrenhet då den tidigare styrenheten som hade kraften att styra båda separata slingorna inte säljs längre.

Spänning: 32V

Resistans värmekabel (Resistans i Ohm vid 20°C):
Inkopplat värde: 2,72Ω
För varje ledare: 5,44Ω

Fördelar:
- Mycket tystare, hör dom inte längre
- Drar lite mindre el
- Sticket inte ut lika mycket från väggen

Nackdelar:
- Ger inte lika hög värme som tidigare
- Två stycken enheter istället för en
 
  • Två vita elektroniska enheter märkta "KELVIN" monterade på vägg med rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.