3 135 läst · 31 svar
3k läst
31 svar
Golvvärme, oisolerad betongplatta i källare, 10kvm/120kvm.
Nja det hade jag inte vågat gissa. De första cm isolering ger förmodligen mycket mer effekt än de sista.E Erikhall skrev:
Ditt resonemang antydde det.E Erikhall skrev:
Den termiska resistansen lär vara betydligt mindre ner i marken än vad den blir ut i luften i byggnaden.
Det borde betyda att det går åt MYCKET mer värme ner i backen än vad som ger värme i byggnaden. Jag hade inte ens funderat på det. Själv lade jag 200 mm isolering i min garageplatta när jag byggde garaget med vattenburen golvvärme. Det märks knappt på uppvärmningskostnaderna att värma det.
Jag skulle nog låtit bila upp plattan du har och gjort rätt.
Redigerat:
Jag får inte ihop det med 30 cm betong. Väldigt ovanligt med tjockare än 10-15 cm. Men under bärande väggar har du nog en tjockare balk under.
Beroende på hur gammalt det är är det kanske bra att bila upp och samtidigt se över avloppssystemet.
Beroende på hur gammalt det är är det kanske bra att bila upp och samtidigt se över avloppssystemet.
Där har vi ju teorin, men något stämmer ju inte här.B BSOD skrev:[bild]
[bild]
2 exempel, 50mm eller 250mm.
Skillnaden i u värde är 0.519W/m2, K.
Om du har 5c under huset och 25c på golvet (förmodligen på tok för lågt räknat, med tanke på golvvärme) så diiffar det runt 10W/m2, mellan 5cm isolering och 25cm. Som sagt lågt räknat diffen är nog större i praktiken. 10 kvadratmeter blir då lågt räknat 100W skillnad i effekbehov, och fulräknar man ett halvår värmebehov, så är det ungefär 600kWh/år. En mindre yta med bara 5cm isolering är ingen katastrof.
[bild]
300mm betong har utvärde på 11,3W/m2, K. 300mm betong isolerar är ungefär lika mycket som 5mm isolering. Med andra ord hae betong en helt obetydligt låg isolerförmåga.
Jämfört med 5cm isolering så är diffen i princip 11W/m2,K. Jämför själv med 5 och 25cm isolering.
Du inser säkert att det blir helt orimligt högt värmebehov om man skippar isoleringen på en platta och kör golvvärme.
Om du kör golvvärme på oisolerad platta kommer du få en enorm elräkning och slå av den. Och därefter börja fundera på hur du ska få dit isoleringen med minsta möjliga förstoring av ytskikt.
Personligen tror jag det är bättre med matta på golvet och hålla sig till radiatorer, om man ska skippa isoleringen.
Jag har precis mätt temperaturen på mina källargolv, 16 grader är de utan golvvärme. Toaletten uppe där golvvärmen är på och upplevs som varmt är temperaturen 22 grader.
Så vi ska med direktverkande el öka temperatur med 6 och inte 20 grader?
5 grader under källaren stämmer säkert, men med beräkningarna ovan skulle det ju innebära att det i dagsläget (med 5watts ökad effektbehov/10 graders skillnad) går åt 7500kwh för att min platta är dåligt isolerad. Men, det gäller om jag hade haft 5cm isolering, det har jag inte - jag har ingen. Och då ska det gå åt mångdubbelt av 7500kwh.
Nu kan jag ju bara gissa mitt totala energibehov för värme, men 20000kwh känns som ett rimligt max, och att allt detta skulle gå ner i min oisolerade platta kan ju ingen påstå.
Jag har precis bytt 3 golvbrunnar i utrymmet, så vet därför att jag har en vansinnigt tjock platta på 30 cm.Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jo visst är det de.E Erikhall skrev:
Jo, iaf 2-3cm eps eller xps hade kunnat vara ett alternativ.D Dortmunder DAB skrev:Skulle man kunna lägga 5cm isolering på befintligt golv och sedan lägga nät + värmekabel och gjuta ca 2-3cm ovanpå allt och justera lite trösklar och eventuella rörgenomföringar? Eller måste man fräsa ner i befintligt golv?
Sedan behövs ju nytt tätskikt som borde kunna skarvas en bit upp på väggen, eller måste hela tätskiktet göras om?
Någon som vet om det kan bli något problem om man flyter en tunn kaka på exempelvis xps eller eps?
Typ denna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så om jag limmar xps300 mot befintlig platta, installerar golvvärme på detta och flyter någon cm ovan detta så är den största risken vissa fuktproblem gissar jag?R Rejäl skrev: