G Gissemisse skrev:
Vilken pump ska vi stänga av? De i fördelarskåpen? I fördelarskåpet är pumpen redan urkopplad.
Tror din sambo nyss kopplade in dem igen i ett test vi gjorde

Vi skruvade upp shunten och fick följande resultat:

- I fördelarskåpet nere var det det kortare röret (som går till nedre raden av slingor) som blev varmt.
- I fördelarskåpet upp var det även den nedre raden av slingor som blev varmt.

J JL86 skrev:
Behövdes bara några sekunder för att känna det, när shunten höjs, så blir den undre fördelaren varmare
På över och undervåning?

C Chris11 skrev:
Tror din sambo nyss kopplade in dem igen i ett test vi gjorde
Det stämmer, men han kopplade ur den sen igen!

J
J JL86 skrev:
så blir den undre fördelaren varmare
Lika på båda skåpen då ?

J jojo123 skrev:
Lika på båda skåpen då ?
Ja

Titta på Krillemans inlägg från tidigare ikväll så ser ni att det borde vara tvärt om. Krilleman jobbar med sånt här och kommer säkert med en utförlig lösning för er men jag tippar att den kommer ligga väldigt nära det jojo ritade innan. De har mixat ihop till och retur så allt går bakvänt för er

Förutsatt att Krilleman har rätt men historiskt så är han för vatten vad Bo är för el här

Ok! Vi borde kanske kontakta det företag som kopplade in den nuvarande pumpen.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
J
Då ska rören skiftas vid VP enligt skissen , allt blir rätt på en gång då med flödesriktningen på båda skåpen , det är en skift av någon , sånt händer men ska ordnas av den som kopplat ihop anläggningen .
Dom som gjorde GV har dom dragit rören till pannrummet

J jojo123 skrev:
Då ska rören skiftas vid VP enligt skissen , allt blir rätt på en gång då med flödesriktningen på båda skåpen , det är en skift av någon , sånt händer men ska ordnas av den som kopplat ihop anläggningen .
Dom som gjorde GV har dom dragit rören till pannrummet
Ja, tror att dom som gjorde GV drog rören till första pannan. Sen var det en annan firma som installerade den andra pumpen (den som vi har nu). Det verkar som om att de trott de kopplat rätt eftersom att de också hade satt temperaturmätarna på fel rör.

Lång väg och många felsökningar men känns lite som ni har fått en lösning på problemet. Plussidan är ju att ni nu typ vet allt som går att vet om ert värmesystem. Detta är snabbt fixat för installatören och ett lite pinsamt misstag så de kommer nog snabbt ut och hjälper till. Du kan ju alltid säg att det finns 300 inlägg+ på BH om problemet.

C Chris11 skrev:
Lång väg och många felsökningar men känns lite som ni har fått en lösning på problemet. Plussidan är ju att ni nu typ vet allt som går att vet om ert värmesystem. Detta är snabbt fixat för installatören och ett lite pinsamt misstag så de kommer nog snabbt ut och hjälper till. Du kan ju alltid säg att det finns 300 inlägg+ på BH om problemet.
Ja, absolut! Vet inte riktigt hur jag ska säga det till dom i rätt termer. Men jag kan bifoga ett foto på fördelarskåpet och på ovansida av VP och förklara att varmvattnet kommer in i nedre raden och att temperaturmätarna var satt på fel rör?

J
Fler tankar :rolleyes: är tveksam till hur det kommer att fungera när värmen kommer uppifrån och pumpen vid fördelarna snor vatten
från den och knuffar det direkt till returen , det blir nästan som ett nolltryck på slingorna då , är nog benägen att allt blir kortsluttning om pumpen sitter där , kan tänka mig att dom två pumparna i skåpen har större kraft tillsammans mot den som sitter vid VP , det blir till att prova med att stänga vid pumparna i skåpen och gasa på huvudpumpen och se vad flödena blir över slingorna .
Nu är det så att tanken kommer igen :rolleyes::rolleyes: vändes flödet så kommer nog inte flödesmätarna att visa något , dom ska ha ett tryck på sig uppifrån och ut mot slingorna , lite av ett moment 22 , ( fördelarna sitter kanske rätt , termostaten sitter klart helt fel ) det får dom inte när huvudflödet vändes , så nu är det helt plötslig andra premisser som gäller , det går inte att på distans säga allt , så en riktig röris på plats kan utvärdera detta på ett bra sätt

J jojo123 skrev:
Fler tankar :rolleyes: är tveksam till hur det kommer att fungera när värmen kommer uppifrån och pumpen vid fördelarna snor vatten
från den och knuffar det direkt till returen , det blir nästan som ett nolltryck på slingorna då , är nog benägen att allt blir kortsluttning om pumpen sitter där , kan tänka mig att dom två pumparna i skåpen har större kraft tillsammans mot den som sitter vid VP , det blir till att prova med att stänga vid pumparna i skåpen och gasa på huvudpumpen och se vad flödena blir över slingorna .
Nu är det så att tanken kommer igen :rolleyes::rolleyes: vändes flödet så kommer nog inte flödesmätarna att visa något , dom ska ha ett tryck på sig uppifrån och ut mot slingorna , lite av ett moment 22 , ( fördelarna sitter kanske rätt , termostaten sitter klart helt fel ) det får dom inte när huvudflödet vändes , så nu är det helt plötslig andra premisser som gäller , det går inte att på distans säga allt , så en riktig röris på plats kan utvärdera detta på ett bra sätt
Ok! Väntar tills en röris har tid att komma hit och utvärderar innan vi bestämmer hur vi ska gå vidare. Jag är nöjd sålänge det blir varmare. Slingorna på nedre raden är iaf varmare nu är när jag kom hem, får se hur det är imorgon när jag vaknar. Just nu är temp i matrum och vardagsrum 16,5 och 17.

J jojo123 skrev:
Läst Krillemans långa inlägg ett par gånger och tror han har rätt.

Första termostaten är en strypventil som styrs av blandningspumpen på bypassen. Dimensionen på den, fördelaren och bypassen är större än slingorna så vattnet kommer gå till nedre fördelaren först och där gör motståndet från returen att vattnet pressas in i slingorna på nedre fördelaren. Tror teoretiskt det skall fungera men snacka om att gå över ån efter vatten istället för att sätta en enkel liten bypass som bara har minimalt flöde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.