- Om jag har räknat rätt har vi 12 slingor på bottenplan och 8 slingor uppe.

- Det enda pappret vi har är den som jag lagt in här.

- På bottenplan så går rören upptill från pannan, ner bakom och sen skulle jag uppskatta 2-2,5 till fördelarskåpet. Fördelarskåpet på ovanvåningen kan nog vara ganska exakt ovanför pumpen.
 
G Gissemisse skrev:
- Om jag har räknat rätt har vi 12 slingor på bottenplan och 8 slingor uppe.

- Det enda pappret vi har är den som jag lagt in här.

- På bottenplan så går rören upptill från pannan, ner bakom och sen skulle jag uppskatta 2-2,5 till fördelarskåpet. Fördelarskåpet på ovanvåningen kan nog vara ganska exakt ovanför pumpen.
På den bilden på ritningen kan jag ana ett projektnummer i det gula under själva ritningen. Ta det och ring till LKs support och säg att du tappat bort dina projektdetaljer och be dem maila det till dig. Dom brukar vara väldigt väldigt bra att ha att göra med.

Ok skall göra en överslagsberäkning på matningen men dimensionering från LK hade varit bra att ha
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
På den bilden på ritningen kan jag ana ett projektnummer i det gula under själva ritningen. Ta det och ring till LKs support och säg att du tappat bort dina projektdetaljer och be dem maila det till dig. Dom brukar vara väldigt väldigt bra att ha att göra med.

Ok skall göra en överslagsberäkning på matningen men dimensionering från LK hade varit bra att ha
Hittade dina planritningar i ett annat av dina inlägg och uppskattar nedervåning till ca 175kvm (du vill inte värma i ytterväggen), då behöver du ca 1000l/h i flöde (något högt räknat, det är baserat på 50w/kvm i huset, kolla i din energiberäkning för huset och jämför). Det är på gränsen att du klarar dig med 25mm matning men det funkar, 32 hade varit bättre. Övervåning klarar du dig med 25. Detta är baserat på de längder du angav innan, ökar längden måste dimensionen ökas
 
C Chris11 skrev:
Hittade dina planritningar i ett annat av dina inlägg och uppskattar nedervåning till ca 175kvm (du vill inte värma i ytterväggen), då behöver du ca 1000l/h i flöde (något högt räknat, det är baserat på 50w/kvm i huset, kolla i din energiberäkning för huset och jämför). Det är på gränsen att du klarar dig med 25mm matning men det funkar, 32 hade varit bättre. Övervåning klarar du dig med 25. Detta är baserat på de längder du angav innan, ökar längden måste dimensionen ökas
När du pratar om 25 och 32, är det diametern på röret? Hur byter man det rör som går under golvet :rolleyes:
 
G Gissemisse skrev:
När du pratar om 25 och 32, är det diametern på röret? Hur byter man det rör som går under golvet :rolleyes:
G Gissemisse skrev:
När du pratar om 25 och 32, är det diametern på röret? Hur byter man det rör som går under golvet :rolleyes:
Ja, det är ytterdiameter på röret som avses. Mät vad du har idag och jämför, det ser ut som 20mm LK PAL men skenet kan bedra.

Det gör man inte tyvärr utan att bila i golvet. Antingen får man leva med litet flöde eller ha utanpåliggande dragning.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
C Chris11 skrev:
Det är på gränsen att du klarar dig med 25mm matning men det funkar, 32 hade varit bättre. Övervåning klarar du dig med 25. Detta är baserat på de längder du angav innan, ökar längden måste dimensionen ökas
Det visste vi ju redan i inlägg #242 ;)
LK brukar rekommendera samma dimension till båda våningarna. Jag gissar på 32mm i LK:s beskrivning.

C Chris11 skrev:
Ja, det är ytterdiameter på röret som avses. Mät vad du har idag och jämför, det ser ut som 20mm LK PAL men skenet kan bedra.
Ja det har du rätt i, jag gissade på 16 men det är nog en koppling upp till 20 i böjen! (y)
 
Utanpåliggande rör i tvättstugan kan vi leva med. Dom kommer isf gå bakom tvättmaskin och skåp. Sen är kopparrör väldigt snygga ;). Har mailat och ringt det företag som installerade värmepumpen. De skulle ha en röris titta på bilderna och min text och återkomma.
 
Krilleman
Har nu varit i kontakt med firman som installerade pumpen. Jättetrevlig och villig att hjälpa till. Han förklarade att i just denna fördelare ska varmt vatten komma in i den nedre raden. Dock ska pumpen på vänster sida inte finnas, utan att den bara blandar vattnet, precis som ni sagt. Det ska istället vara en shunt här. Det var även felmärkt (av de som installerade GV) på returröret och termostaten från returslingorna, eftersom de visar pilar MOT slingorna. Termostaten är dessutom helt onödig att ha där den är. Så nu känns det som om att vara tillbaka på ruta 1.
 
Snabba överslagsberäkningar:
Om du använder dig av LK´s beräknade flöden.

Du har:

På fördelare 1: 0,15 Bar mottryck på golvvärmen
Säg att du har 10 meter PEX 16 som matning/retur.
Med flöde på 940 l/h så får du 0,1 bar mottryck per meter! Dvs 1 bar mottryck bara på matningen!
Om din cirkulationspump i VP kan ge 6 meter (0,6 bar) så kan den inte mata din fördelare 1 med beräknade flöden.
Då har jag inte räkna med böjar, ventiler etc etc som också ger mottryck.. Du kommer inte att kunna köra ditt system enligt LK´s beräkningar som det ser ut nu. Jag har antagit att cirkulationspumparna i fördelarna ska väck.
PEX 32 ger ~ 0,0015 bar i mottryck per meter vid 940 l/h. Dvs 0,015 bar totalt på 10 meter. Enorm skillnad.
 
  • Gilla
Chris11
  • Laddar…
Vad innebär det för någon som inte förstår vvs-iska?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Snabba överslagsberäkningar:
Om du använder dig av LK´s beräknade flöden.

Du har:

På fördelare 1: 0,15 Bar mottryck på golvvärmen
Säg att du har 10 meter PEX 16 som matning/retur.
Med flöde på 940 l/h så får du 0,1 bar mottryck per meter! Dvs 1 bar mottryck bara på matningen!
Om din cirkulationspump i VP kan ge 6 meter (0,6 bar) så kan den inte mata din fördelare 1 med beräknade flöden.
Då har jag inte räkna med böjar, ventiler etc etc som också ger mottryck.. Du kommer inte att kunna köra ditt system enligt LK´s beräkningar som det ser ut nu. Jag har antagit att cirkulationspumparna i fördelarna ska väck.
PEX 32 ger ~ 0,0015 bar i mottryck per meter vid 940 l/h. Dvs 0,015 bar totalt på 10 meter. Enorm skillnad.
Frågan blir lite hönan eller ägget då. Monterades för liten dimension på primärsidan så att det sedan behövdes en 2 vägs shunt som ökar trycket för slingorna. Kan kanske teoretisk fungera om pannan skickar fram lite varmare vatten till fördelaren. Inte helt klar om problemet går att lösa på det viset men borde bli ungefär ekvivalent med kraftigare framledning och installation av en vanlig bypass istället. Isåfall måste matningen vändas för att få det att fungera
 
G Gissemisse skrev:
Vad innebär det för någon som inte förstår vvs-iska?
Att matningen är för liten i dagsläget
 
Vilket då menar du?

Din cirkulationspump klarar ge 0,6 bar. Ditt system behöver minst 1,2-1,5 bar för att fungera tackvare att man har använt sig av för klena rör. Då kan man ju tycka att man slänger dit en cirkulationspump som klara att ge 1,5 bar. Men det går inte. även om pumpen klarar av leverera fram vattnet så är hastigheten så hög på vattnet att en massa oljud kommer att uppkomma men även en jävla massa friktion som äter upp rören invändigt.

Det du ska kräva är utöver att de fixar själva fördelarna så ska de fixa till så du får större matnings och retur rör. Om de ska dra allt utvändigt på väggarna så kan de använda sig av Ø28 elförzinkat eller koppar om man föredrar det. PEX blir inte så snyggt utanpåliggande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.