Om jag nu ska lita på dom där glasreglagen, hur många L/min bör det vara? Jag har lyckats få 3 rör varma hittills! Bara första var var t innan jag började skruva
 
Skulle tippa på ca 1l per min
 
  • Gilla
JL86
  • Laddar…
J
Ställ dom på häften först och prova så du får någon värme kanske
 
  • Gilla
JL86
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Ställ dom på häften först och prova så du får någon värme kanske
Testade det först men då blev bara första röret varn, som för övrigt är vansinnigt trög och den röda mätgrejen reagerar inte varken om den är helt stängd eller helt öppen
 
Nu fattar jag inte riktigt alla röda ligger på 1l/m, ingen är varmare än någon annan, invattnet är varmt, men själva fördelaren är kall, är det shunten på vp jag måste öka nu?
 
J
Det som händer nu är att den pumpen snurrar runt vattnet i slingorna och får inget flöde från VP , det är ett mottryck , kortslutning i systemet , samt att termostaten håller imot så returen inte kan gå tillbaka till VP
För att på snabbaste och enklaste sått få ordning på flödenas riktning ( du harlika på övervåning sa du fel där med ) så ska rören skiftas ovanför VP enligt skissen , då kommer alla flöden att bli rätt på allt
 
  • Värmesystem med pump, rörmokeri och märkningar som indikerar föreslagen ändring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JL86
  • Laddar…
Då vet vi vad röris ska göra när hen kommer! :)
 
Jag tycker övervåningen ser rätt kopplad ut om man följer rören i inlägg 254

Kan du känna på fördelaren på övervåningen om det är någon skillnad?
 
J
Sen det med pumpar vid fördelarna Nja , är mycket rör , slingor ,som ska ha flöde , då är frågan kan pumpen vid VP dra hela lasset eller ska man byta den till en kraftigare , det måste kollas upp på plats , sen det med matarrörens dim har stor betydelse
kanske dom inte kan transportera det flöde som behövs utan få hjälp för att knuffa ut det till slingorna
Om pumpen vid VP kan ökas så det räcker så blir det kanske oljud i rören när farten på flödet ska maxas , och det är inte heller bra med för hög fart , det sliter på rören i kurvorna
 
J
C Chris11 skrev:
följer rören i inlägg 254
Fel nummer
 
C Chris11 skrev:
Jag tycker övervåningen ser rätt kopplad ut om man följer rören i inlägg 254

Kan du känna på fördelaren på övervåningen om det är någon skillnad?
Den är det värme i och även rören som går ner. Den pumpen som sitter på denna är igång och funkar i alla fall
 
  • Värmefördelare och rör för golvvärme i drift med synlig pump och anslutna kablar i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Fungerar övervåning perfekt då , då blir det till att revidera mitt förslag
 
J jojo123 skrev:
Fungerar övervåning perfekt då , då blir det till att revidera mitt förslag
Rätt nummer skall vara 208
 
J jojo123 skrev:
Fungerar övervåning perfekt då , då blir det till att revidera mitt förslag
Ovanvåningen tror jag har värme (trägolv här uppe och jag vet faktiskt inte om det är varmt, det känns inte kallt i alla fall. Perfekt skulle jag nog inte säga att det är
 
J
Är det så att det känns bra däruppe , är det kopplat på samma sätt som nere , det ser lika ut med termostat och pump , då ska det röret till den övre fördelaren vara lite varmare än det nedre röret , kolla det innan jag ger mer info
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.