Krilleman
J JL86 skrev:
Så... Dom här två ska byta plats?
Precis! (y)

Du har ju dessutom en flödespil på temperaturbegränsaren om du kikar noga. Och det står "R" på slangen som matar upp...

Ingen bra kombination.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
J
Dn termostaten som verkar vara felvänd eller felplacerad eller flödet in , om den får tryck på sig baklänges så skramlar nog insatsen i den , när den går fel väg , prova med att ta bort den kanske ett lite flöde kommer till , men kan skramla , blanka mutter under skruvar du på och får den i handen

Edir att ta bort menar jag den vita delen
 
Woho! När jag körde igång pumpen så hände det grejer!
 
  • En cirkulationspump i funktion med temperaturmätare visande runt 20 grader celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av golvvärme med synliga vita rör och anslutningsventiler markerade med siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
Krilleman
Erik_Hansson skrev:
Det jag inte förstår med den lösningen är om temperaturbegränsaren stryper flödet helt. Då måste det finnas någon bypass eller något som stänger av VPns cirkulationspump?

I övrigt håller jag med.. Det blir en påfyllning av varmt vatten från VPn vid behov och cirkpumpen på fördelaren driver slingorna.
Visst tänker du rätt! Men nu har TS antagligen fått en av dom billigaste fördelarna man kan köpa.
Jag har aldrig sett en liknande.

Men det ser ut att vara mer värme kopplad ovan värmepumpen. Finns det mer golvvärme i huset eller kanske radiatorer?
 
  • Gilla
Lassebo och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Visst tänker du rätt! Men nu har TS antagligen fått en av dom billigaste fördelarna man kan köpa.
Jag har aldrig sett en liknande.

Men det ser ut att vara mer värme kopplad ovan värmepumpen. Finns det mer golvvärme i huset eller kanske radiatorer?
Finns en precis lika dan uppsättning av härva på ovanvåningen, i stort sett identisk
 
Krilleman
J jojo123 skrev:
Dn termostaten som verkar vara felvänd eller felplacerad eller flödet in , om den får tryck på sig baklänges så skramlar nog insatsen i den , när den går fel väg , prova med att ta bort den kanske ett lite flöde kommer till , men kan skramla , blanka mutter under skruvar du på och får den i handen

Edir att ta bort menar jag den vita delen
Jag tror inte den är felplacerad, flödet är antagligen åt fel håll på primärsidan!
 
Krilleman
J JL86 skrev:
Finns en precis lika dan uppsättning av härva på ovanvåningen, i stort sett identisk
Är den kopplad på samma sätt?

Alltså varmaste röret på returventilen?
 
J
Kollade på pumpen nu , bommade det förut , enligt hur den ser ut så suger den uppifrån och trycket neråt , den är alltså
uppochner monterad och elektroniken snurrad på pumpen , får se vad som händer nu , men det är likfullt något som inte stämmer
 
Krilleman
A
Krilleman Krilleman skrev:
Jag tror inte den är felplacerad, flödet är antagligen åt fel håll på primärsidan!
Bytte inte TS plats på Temp givarna på vp-pumpen? Det tyder på att du har rätt.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Är den kopplad på samma sätt?

Alltså varmaste röret på returventilen?
Ja, jag kan dock inte känna någon skillnad på den undre och den övre
 
  • Bild på en värmefördelare för golvvärme med justeringsventiler, mätare och kablage i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Inget skrivet på slangarna som där nere?

T eller R?
 
Tre cirkpumpar för att göra jobbet som en pump kan göra... nog för att dom är energisnål numera men någongång går väl dom också sönder
 
J
För att gör det enkelt då , så ska in och ut från VP byta plats , då skiftar flödet på fördelarna med , det blir en skruv på rören vid VP
 
Krilleman Krilleman skrev:
Inget skrivet på slangarna som där nere?

T eller R?
Inte vad jag kan se tyvärr, men i och med att det är samma person som har gjort det så borde det vara samma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.