Krilleman Krilleman skrev:
Beträffande fördelaren så tror jag inte det är felkopplat alls. Jag har aldrig sett just denna varianten förut men principen är ju den samma som i en vanlig golvvärmeshunt (fast utan trevägsventil).

Ett större problem som jag ser det är ju att hela fördelaren matas med 16mm! Hade man följt LK:s anvisningar hade matarledningen antagligen varit 25mm eller snarare 32mm PAL.

Men även fast matarledningen på den primära sidan är för klen så bör ju flödena kunna vara där då cirkulationspumpen på fördelaren ska klara av det... :thinking:


Principen för flödet i denna shunten:

Temperaturbegränsaren justerar flödet i den primära kretsen.
Primärkretsen = 16mm rören från värmepumpen till höger i bild som matar in i sidan på fördelaren.
Om givaren signalerar är tillräcklig temperatur har uppnåtts stänger temperaturbegränsaren (Ventilen med vit ratt)
Flödet i den primära kretsen upphör då helt.
Just nu snurrar endast vattnet i slingorna via cirkulationspumpen mellan fördelarna.
När vattnet svalnat av i slingorna kallar givaren på värme och temperaturbegränsaren öppnar.
Returventilen nertill till höger ska alltid vara öppen, flödet över denna styrs ju samtidigt med temperaturbegränsaren.

[bild]
Där du skrivit "returventil" nere till höger, jag tror att det är det som är inkommande värme från VP då det röret blir väldigt varmt när jag ökar värmen på utgående vatten på VP.
 
J
J JL86 skrev:
Alla var öppna verkade det som,
Eftersom den första har flöde , tråden lång vill inte leta , går den till badet eller ett litet rum , svårt att säga men kan vara luft i dom andra slingorna och med pumpen på sidan med öppet så kan inte flödet trycka ut luften . Prova med att stänga den som har flöde och stäng alla andra utom en och se vad som händer , inga termodon på då , det kan ta ett tag ( kanske 5 - 10 min ) innan flödet börjar röra på sig
Så lite is i magen är inte fel
 
  • Gilla
JL86
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Beträffande fördelaren så tror jag inte det är felkopplat alls. Jag har aldrig sett just denna varianten förut men principen är ju den samma som i en vanlig golvvärmeshunt (fast utan trevägsventil).

Ett större problem som jag ser det är ju att hela fördelaren matas med 16mm! Hade man följt LK:s anvisningar hade matarledningen antagligen varit 25mm eller snarare 32mm PAL.

Men även fast matarledningen på den primära sidan är för klen så bör ju flödena kunna vara där då cirkulationspumpen på fördelaren ska klara av det... :thinking:


Principen för flödet i denna shunten:

Temperaturbegränsaren justerar flödet i den primära kretsen.
Primärkretsen = 16mm rören från värmepumpen till höger i bild som matar in i sidan på fördelaren.
Om givaren signalerar är tillräcklig temperatur har uppnåtts stänger temperaturbegränsaren (Ventilen med vit ratt)
Flödet i den primära kretsen upphör då helt.
Just nu snurrar endast vattnet i slingorna via cirkulationspumpen mellan fördelarna.
När vattnet svalnat av i slingorna kallar givaren på värme och temperaturbegränsaren öppnar.
Returventilen nertill till höger ska alltid vara öppen, flödet över denna styrs ju samtidigt med temperaturbegränsaren.

[bild]
Riktigt bra beskrivet! Blir så klart lite orolig utifrån det du skriver. Mannen som har gjort detta ger vi inte speciellt mycket för så, att säga.
 
J
Vi låter krilleman svara på om det går att öppna sexkanten och ev ställa om på en skruv
 
A
Krilleman Krilleman skrev:
Beträffande fördelaren så tror jag inte det är felkopplat alls. Jag har aldrig sett just denna varianten förut men principen är ju den samma som i en vanlig golvvärmeshunt (fast utan trevägsventil).

Ett större problem som jag ser det är ju att hela fördelaren matas med 16mm! Hade man följt LK:s anvisningar hade matarledningen antagligen varit 25mm eller snarare 32mm PAL.

Men även fast matarledningen på den primära sidan är för klen så bör ju flödena kunna vara där då cirkulationspumpen på fördelaren ska klara av det... :thinking:


Principen för flödet i denna shunten:

Temperaturbegränsaren justerar flödet i den primära kretsen.
Primärkretsen = 16mm rören från värmepumpen till höger i bild som matar in i sidan på fördelaren.
Om givaren signalerar är tillräcklig temperatur har uppnåtts stänger temperaturbegränsaren (Ventilen med vit ratt)
Flödet i den primära kretsen upphör då helt.
Just nu snurrar endast vattnet i slingorna via cirkulationspumpen mellan fördelarna.
När vattnet svalnat av i slingorna kallar givaren på värme och temperaturbegränsaren öppnar.
Returventilen nertill till höger ska alltid vara öppen, flödet över denna styrs ju samtidigt med temperaturbegränsaren.

[bild]
Jag tror att övre fördelaren är returen och undre matningen, dvs motsatta pilar. Det står dessutom så på etiketterna på vänster sida på fördelarna.
 
J jojo123 skrev:
Eftersom den första har flöde , tråden lång vill inte leta , går den till badet eller ett litet rum , svårt att säga men kan vara luft i dom andra slingorna och med pumpen på sidan med öppet så kan inte flödet trycka ut luften . Prova med att stänga den som har flöde och stäng alla andra utom en och se vad som händer , inga termodon på då , det kan ta ett tag ( kanske 5 - 10 min ) innan flödet börjar röra på sig
Så lite is i magen är inte fel
1 är stängd nu, står på 0,men inget verkar ha hänt med de andra...
 
  • Värmefördelare med stängda och öppna ventiler märkta med nummer i ett värmeinstallationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Du måste stänga till alla andra utom en
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Lider med er. Värsta jag har sett..
Inte nog med det! Vi får inget Säkert vatten- intyg eftersom han installerade våra väggblandare utan kontrollucka. Sen ska vi inte prata om golvblandaren...

Katt dricker vatten från en handfat med väggblandare i en badrumsmiljö med hexagonala kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du provat vrida på flödesinställningen på den övre ? Dom undre är bara avstängning.
 
Krilleman
G Gissemisse skrev:
Där du skrivit "returventil" nere till höger, jag tror att det är det som är inkommande värme från VP då det röret blir väldigt varmt när jag ökar värmen på utgående vatten på VP.
Hoppsan, här kan boven i dramat ligga!

Är returventilen varmast så är det felkopplat på flödena. (Tilloppet ska vara kopplat in via temperaturbegränsaren överst.) Om det är på detta sättet så pumpar cirkulationspumparna mot varandra. inte med varandra.

Det förklarar även varför du har dåliga flöden.

Pumparna jobbar mot varandra.

Tråkigt.

J jojo123 skrev:
Vi låter krilleman svara på om det går att öppna sexkanten och ev ställa om på en skruv
Som sagt så har jag aldrig sett denna varianten förut, men jag tror inte det finns något där bakom att skruva på.

Erik_Hansson skrev:
Jag tror att övre fördelaren är returen och undre matningen, dvs
motsatta pilar. Det står dessutom så på etiketterna på vänster sida på fördelarna.
Den övre fördelaren är returen från golvvärmeslingorna men tilloppet från värmepumpen går in på samma fördelare.
Se flödesprincipen på min bild. Det är helt korrekt och ska vara så.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Har du provat vrida på flödesinställningen på den övre ? Dom undre är bara avstängning.
Nej det har jag inte gjort, nyckeln passar där med dock, vad ska jag testa?
 
J JL86 skrev:
1 är stängd nu, står på 0,men inget verkar ha hänt med de andra...
Om det är som Krilleman säger så måste du sätta på pumpen till vänster i skåpet igen för att flödet skall funka
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hoppsan, här kan boven i dramat ligga!

Är returventilen varmast så är det felkopplat på flödena. Tilloppet ska in via temperaturbegränsaren (termostaten) överst.
Om det är på detta sättet så pumpar cirkulationspumparna mot varandra. inte med varandra.

Tråkigt.



Som sagt så har jag aldrig sett denna varianten förut, men jag tror inte det finns något där bakom att skruva på.



Den övre fördelaren är returen från golvvärmeslingorna men tilloppet från värmepumpen går in på samma fördelare.
Se flödesprincipen på min bild. Det är helt korrekt och ska vara så.
Så... Dom här två ska byta plats?
 
  • Hand pekar mot två kopplade rörledningar och ventilhus, indikerar byten av plats i ett VVS-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
J JL86 skrev:
vad ska jag testa?
När den med flödet stängdes så det blev stopp . så stäng till alla andra utom en och kolla om mätaren rör sig något , kanske bara någon mm , men ändå
 
A
Krilleman Krilleman skrev:
Den övre fördelaren är returen från golvvärmeslingorna men tilloppet från värmepumpen går in på samma fördelare.
Se flödesprincipen på min bild. Det är helt korrekt och ska vara så.
Det jag inte förstår med den lösningen är om temperaturbegränsaren stryper flödet helt. Då måste det finnas någon bypass eller något som stänger av VPns cirkulationspump?

I övrigt håller jag med.. Det blir en påfyllning av varmt vatten från VPn vid behov och cirkpumpen på fördelaren driver slingorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.