R RoBo skrev:
Var på bilden ?
 
  • Personens finger pekar mot en värmeväxlare med kopparledningar och justeringsventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vector skrev:
Sen såg jag denna pil på röret till övre fördelare. Felkopplat?!
Tror jojo hjälpte TS att maxa shunten för att se vilket rör som blev varmt först i fördelaren. Vi var också inne på att de vänt på matningen och det skulle förklara varför flödesmätarna inte funkar
 
J JL86 skrev:
Vet inte riktigt vilket du menar är det denna?
Nej inte den. Men nu när jag tittar lite noggrannare så verkar det inte vara en mutter/lock utan bara en utgjutning.
Den här

Närbild på en rund utgjutning som liknar en mutter i en byggkonstruktion.
 
R RoBo skrev:
Var på bilden ?
I inlägg 17. Bild på hela fördelaren. Rör som går till övre fördelare
 
Stämmer den pilen är systemet bakåfram, det där skall vara returen.

En fråga igen. Den fördelaren är den enda fördelaren ni har? Inget på övervåning, inga element någonstans?
 
C Chris11 skrev:
Tror jojo hjälpte TS att maxa shunten för att se vilket rör som blev varmt först i fördelaren. Vi var också inne på att de vänt på matningen och det skulle förklara varför flödesmätarna inte funkar
Shunten är inte maxad. Rör 1 blir varmt först
 
  • VVS-installation med en shuntmotor vid rörledningar och elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person pekar på den första av flera värmesystemsrör med termisk reglerventil som inte är fullt öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon pil på röret under den vita termostaten. Instansad, inte ritad
 
Vi tänker på de två grova rören till höger, matningen till fördelaren. Vi försöker ta reda på i vilket rör vattnet till fördelaren kommer. Skall vara det vänstra men mycket skulle förklaras om det är det högra
 
J
Har en fundering på dom där flödesmätarna , om man ser på glasen så ser man att graderingarna sitter olika , kanske man ska vrida på hel glaset för att reglera flödet , ta och prova att vrid på dom . det är även någon form av fyrkant upptill på dom . varför ska det vara det om det inte är för att kunna skruva med skiftnyckel eller annat . men ta det lite försiktigt så dom inte spricker
 
  • Gilla
Chris11
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Stämmer den pilen är systemet bakåfram, det där skall vara returen.

En fråga igen. Den fördelaren är den enda fördelaren ni har? Inget på övervåning, inga element någonstans?
Finns en på ovan våningen också.

Den på ovanvåning ser ut som fan. Den har inte låtit något. Tänker att om jag ska lufta så gör jag det p ovanvåningen.
 
  • Kopparledningar och ventiler i en värmesysteminstallation i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med många anslutna termostater och kablar, inklusive manometer och flera ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer på en radiatorventil visar innevarande temperatur i ett mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsanordning monterad på rörledning vid element, med synliga mätare och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vector skrev:
Finns det någon pil på röret under den vita termostaten. Instansad, inte ritad
Japp!
 
  • Närbild av rördelar och kopplingar under en installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
J
Såg du mitt inlägg 234 kolla det
 
J JL86 skrev:
Japp!
Hmm så den är felvänd, kul...
 
J JL86 skrev:
Japp!
Jag anser det är ett R som i retur. Men såg även den andra bilden där pilen är åt andra hållet.
 
J jojo123 skrev:
Har en fundering på dom där flödesmätarna , om man ser på glasen så ser man att graderingarna sitter olika , kanske man ska vrida på hel glaset för att reglera flödet , ta och prova att vrid på dom . det är även någon form av fyrkant upptill på dom . varför ska det vara det om det inte är för att kunna skruva med skiftnyckel eller annat . men ta det lite försiktigt så dom inte spricker
Hittade en nyckel! Kan vrida på, alla är helt vridna motsols, ska jag stänga den som är öppen och se vad som händer?
 
  • Blå nyckel monterad på en mätare med röd indikator på ett kopparrör bland elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.