A Aunty skrev:
men det finns ju klart anledningar till att det finns en lägsta nivå som är gokdänd och vill man ha utöver det så får man fråga efter det.

Alla kanske inte vill ha finaste lösningen utan nöjer sig med billigaste.
Man kan lösa mer eller mindre alla funktioner med massvis med olika tekniska lösningar.
Man når inte upp till lägstanivån om man monterar golvlister med fel spikplugg som sticker ut flera millimeter.....

/Krille
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
jo men det är ju lite problemet, tar man med alla tveksamheter och risker så kommer man garanterat alltid vara dyrast och på såviss aldrig få några jobb.
Kanske. Personligen skulle jag gärna betala extra, och har även gjort det, för att få jobbet utfört av någon som man vet vad man kan förvänta sig av.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
David Wallin David Wallin skrev:
Kanske. Personligen skulle jag gärna betala extra, och har även gjort det, för att få jobbet utfört av någon som man vet vad man kan förvänta sig av.
absolut, det tvivlar jag inte på.

problemet är att alla vill inte det. Vissa vill ha det gjort enklast möjligt och vissa finast möjligt och andra allt därimellan.

hur ska då en hantverkare prissätta ett jobb när en kund efterfrågar: "montage av list"?
Då blir det automatiskt billigast annars får någon annan jobbet som har prissatt efter billigast.
 
T tergo skrev:
man kan använda skruvar med mindre skalle, annars ganska vanligt att skruva golvlister
Snickare med självkritik och yrkesheder är en bristvara. Dyckertpistol hade varit bra.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Gästarbetare?
Ru,Pl?
Varför skulle de fuska på detta sätt?
 
  • Gilla
LApp
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men det finns ju klart anledningar till att det finns en lägsta nivå som är gokdänd och vill man ha utöver det så får man fråga efter det.

Alla kanske inte vill ha finaste lösningen utan nöjer sig med billigaste.
Man kan lösa mer eller mindre alla funktioner med massvis med olika tekniska lösningar.
Hur definieras dessa godkända nivåer på utfört arbete?
lägstanivån,
normalt som det ser ut på en gammal vägg med gamla lister,
samt extra fint utfört hantverkarjobb?

Jag har själv stått och tittat på hantverkare, som inte riktigt förstår vad dom gör, göra ett dåligt arbete.
Det stod inte något i min offert om kvalitetsnivå eller standard på utfört arbete.
Dessutom var det ett backjobb så jag hade inte förväntat mig att det skulle bli sämre än innan på delar av utförandet.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
A
blackarrow blackarrow skrev:
Hur definieras dessa godkända nivåer på utfört arbete?
lägstanivån,
normalt som det ser ut på en gammal vägg med gamla lister,
samt extra fint utfört hantverkarjobb?

Jag har själv stått och tittat på hantverkare, som inte riktigt förstår vad dom gör, göra ett dåligt arbete.
Det stod inte något i min offert om kvalitetsnivå eller standard på utfört arbete.
Dessutom var det ett backjobb så jag hade inte förväntat mig att det skulle bli sämre än innan på delar av utförandet.
vad var frågan?
 
A Aunty skrev:
hur ska då en hantverkare prissätta ett jobb när en kund efterfrågar: "montage av list"?
Då blir det automatiskt billigast annars får någon annan jobbet som har prissatt efter billigast.
Bra fråga. Jag tänker nog i ärlighetens namn mer att man anlitar en hantverkare på rekommendation från någon och väl på plats diskuterar man vad som ska göras, hur det ska göras och vad det kommer att kosta (eller att offerten kommer senare). I min värld är det inte riktigt aktuellt att hålla på och skicka ut offertförfrågningar "i blindo" så jag kanske är ett dåligt exempel.
 
A Aunty skrev:
fast hur kan du ens säga så.
du vet väl inte vad som är avtalat?

är det bara avtalat att montera lister så kan man ju inte hålla inne pengar för man inte har fogat.
bedrövligt att komma med såna kommentarer.
Förstår inte din kommentar här, ej heller den förra.
Bara att inse att den som gjort det här är i total avsaknad av yrkesstolthet.
Tror inte ens att denne är utbildad snickare.
En glad amatör utan någon som helst erfarenhet hade gjort det bättre.
Golvlister kan aldrig fås att ligga tätt mot väggen utmed hela längden, då fogas det med latex.
 
A Aunty skrev:
vad var frågan?
Okay, jag skall förenkla frågan.

Du skrev
A Aunty skrev:
men det finns ju klart anledningar till att det finns en lägsta nivå som är gokdänd och vill man ha utöver det så får man fråga efter det.

Alla kanske inte vill ha finaste lösningen utan nöjer sig med billigaste.
Man kan lösa mer eller mindre alla funktioner med massvis med olika tekniska lösningar.
Hur definiera ”en lägsta nivå som är godkänd”?
Är det den så ofta använda ”Branschsandarden” som det hänvisas till?

Sen kan man väl ändå bli oense om hur fint det finare hantverket utförts också så det behöver ju definieras på något vis det också så det inte blir helt godtyckligt.
Vad har tex en besiktningsman att luta sig på vid en bedömning?
Jag är faktiskt uppriktigt nyfiken.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
E Euforida skrev:
Har inte betalat.
Verkar som dom gjort så i hörnet för att inte tapeten ska rivas upp. Är även gjort så i ett annat hörn.
Men de var billiga?
 
A Aunty skrev:
fast. hur menar du att man skulle få listen tätt mot väggen?
finns regler för detta och kan lova att detta är godkänt enligt det
att inte gira innerhörn är inget krav
Att gera för ett ytterhörn vid ett innerhörn är inte OK. Vill man inte geringssåga innerhörnen får man i alla fall göra raka snitt.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
tror inte problemet ligger där, tror snarare det ligger i betalningsförmågan hos kunden.

man kontaktar 3 företag för att lämna anbud på ett jobb.
ska företaget få jobbet måste man självklart lämna billigast möjliga annars får man inte jobbet.
med andra ord så får man vad man betalt för, hantverkarna tvingas lämna pris på billigaste möjliga alternativet är att man inte får några jobb.

vill man det bättre så gäller det vara tydligare i sin förfrågan vad man är ute efter och ställa krav.
inte bara nya lister på en vägg.
Pengar är inte ett problem.
Men dåligt utfört arbete är.
 
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Och ett bra arbete betyder inte att det behöver vara dyrare.
En duktig/kunnig hantverkare kan göra ett bra, även perfekt, på halva tiden mot en som inte besitter samma kunskap. Och fram till nu med högtryck i byggbranschen är det ganska blandat med kunskapen när ett området blir "överhettat".
Jag är hyfsad amatörsnickare och min svåger är riktigt duktig finsnickare.
Så när jag gör något "bra" så gör han det perfekt och på halva tiden;)
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Och ett bra arbete betyder inte att det behöver vara dyrare.
En duktig/kunnig hantverkare kan göra ett bra, även perfekt, på halva tiden mot en som inte besitter samma kunskap. Och fram till nu med högtryck i byggbranschen är det ganska blandat med kunskapen när ett området blir "överhettat".
Jag är hyfsad amatörsnickare och min svåger är riktigt duktig finsnickare.
Så när jag gör något "bra" så gör han det perfekt och på halva tiden;)
så kan man självklart inte resonera.

du måste ju jämnföra äpplen och äpplen klart.
Den duktiga hantverkaren som du refererar till kan självklart göra jobbet ändå enklare och då snabbare och billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.