A Aunty skrev:
hur ska då en hantverkare prissätta ett jobb när en kund efterfrågar: "montage av list"?
Jag föreslår restid, milkostnad, mtrl, förbrukningsmtrl och arbetstid, (kanske minst halvdag?)
Kunder som vill ha 'billigast möjligt' gör det lämpligen själv och slipper då betala för illa utförda fuskjobb.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
så kan man självklart inte resonera.

du måste ju jämnföra äpplen och äpplen klart.
Den duktiga hantverkaren som du refererar till kan självklart göra jobbet ändå enklare och då snabbare och billigare.
Aha, så jag ska acceptera en hantverkare som inte klarar sitt yrke och vara nöjd?
Självklart kan jag resonera så och jag gör det. Klarar man inte att sätta golvlist enligt ts hörnbild, då saknar man erforderlig kompetens för sitt yrke.

Tre frågor du gärna får besvara, endast Ja och Nej är tillåtet.
Är du själv snickare?
Tycker du att det är ett acceptabelt resultat?
Är det du som ev. gjort arbetet.
 
  • Gilla
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag föreslår restid, milkostnad, mtrl, förbrukningsmtrl och arbetstid, (kanske minst halvdag?)
Kunder som vill ha 'billigast möjligt' gör det lämpligen själv och slipper då betala för illa utförda fuskjobb.
Du glömde att snickaren endast ska ta jobbet/offerera om man har erforderlig kompetens.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Jag föreslår restid, milkostnad, mtrl, förbrukningsmtrl och arbetstid, (kanske minst halvdag?)
Kunder som vill ha 'billigast möjligt' gör det lämpligen själv och slipper då betala för illa utförda fuskjobb.
Fast du svarade inte på frågan.
 
A
A AndersS skrev:
Aha, så jag ska acceptera en hantverkare som inte klarar sitt yrke och vara nöjd?
Självklart kan jag resonera så och jag gör det. Klarar man inte att sätta golvlist enligt ts hörnbild, då saknar man erforderlig kompetens för sitt yrke.

Tre frågor du gärna får besvara, endast Ja och Nej är tillåtet.
Är du själv snickare?
Tycker du att det är ett acceptabelt resultat?
Är det du som ev. gjort arbetet.
vem har sagt det?

säger ju att man får det man frågar på och det är upp till kunden att ställa bättre krav.

säger man bara montera lister som krav är det omöjligt för hantverkaren att veta utan tvingas då lämna på enklast möjliga som är godkänt.
Alternativet är att man inte får något jobb allls för det finns alltid någon hantverkare som kommer lämna enligt billigaste möjliga.
 
A
A AndersS skrev:
Du glömde att snickaren endast ska ta jobbet/offerera om man har erforderlig kompetens.
ja självklart är det så.
När jag säger billigast möjliga är det självklart billigast möjliga som är godkänt.
 
A Aunty skrev:
vem har sagt det?

säger ju att man får det man frågar på och det är upp till kunden att ställa bättre krav.

säger man bara montera lister som krav är det omöjligt för hantverkaren att veta utan tvingas då lämna på enklast möjliga som är godkänt.
Alternativet är att man inte får något jobb allls för det finns alltid någon hantverkare som kommer lämna enligt billigaste möjliga.
Om en "riktig" hantverkare märker att kunden inte har kunskap så ställer man relevanta frågor för att få veta vad kunden önskar.
Sedan finns det lycksökare och då blir det som ts bilder. Det är inte godkänd även med tusen ursäkter.
 
  • Gilla
Thomas59 och 5 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
ja självklart är det så.
När jag säger billigast möjliga är det självklart billigast möjliga som är godkänt.
Jag ger nog upp dialogen nu.:crysmile:
Skickade bilden till min släkting. Han skrev "så ser det ut när en kund gjort det själv och inte vill erkänna. Aldrig gjort av en riktig snickare"
Men du får gärna svara på mina tre tidigare frågor;)
 
  • Haha
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Jag ger nog upp dialogen nu.:crysmile:
Skickade bilden till min släkting. Han skrev "så ser det ut när en kund gjort det själv och inte vill erkänna. Aldrig gjort av en riktig snickare"
Men du får gärna svara på mina tre tidigare frågor;)
jag skickade men bilden till en släkting. Han skrev "så ser det ut när en kund tar den billigaste offerten utan att specificera vad man önskar"

Bara för att man har en släkting så vet man väl inte bättre?
 
A
A AndersS skrev:
Om en "riktig" hantverkare märker att kunden inte har kunskap så ställer man relevanta frågor för att få veta vad kunden önskar.
Sedan finns det lycksökare och då blir det som ts bilder. Det är inte godkänd även med tusen ursäkter.
japp så får man inte 3 offerter ett på 100kr, ett på 150kr och ett på 200kr.
köper man den för 100kr för den var billigast sen klagar man på att man fick enklast möjliga
 
A Aunty skrev:
japp så får man inte 3 offerter ett på 100kr, ett på 150kr och ett på 200kr.
köper man den för 100kr för den var billigast sen klagar man på att man fick enklast möjliga
Men snälla sluta nu - du vet inte om TS anlitat billigaste hantverkaren så sluta påstå det i inlägg efter inlägg.

/Krille
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:
Men snälla sluta nu - du vet inte om TS anlitat billigaste hantverkaren så sluta påstå det i inlägg efter inlägg.

/Krille
Men vet du att TS inte gjort det? varför har du/ni tolkningsföreträde?

Hur kan ni säga att det inte är godkänt om du inte vet vad dom avtalat?
 
  • Wow
LApp
  • Laddar…
A Aunty skrev:
jag skickade men bilden till en släkting. Han skrev "så ser det ut när en kund tar den billigaste offerten utan att specificera vad man önskar"

Bara för att man har en släkting så vet man väl inte bättre?
:crysmile: :crysmile: var det släktingen som gjorde arbetet :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Men vet du att TS inte gjort det? varför har du/ni tolkningsföreträde?

Hur kan ni säga att det inte är godkänt om du inte vet vad dom avtalat?
TS skriver ju själv:

"Pengar är inte ett problem. Men dåligt utfört arbete är."

Men du tolkar det som att TS tagit billigaste offerten samt avtalat om ett dåligt utfört arbete och montering av listerna med felaktiga spikpluggar?

/Krille
 
A
K Krille4 skrev:
TS skriver ju själv:

"Pengar är inte ett problem. Men dåligt utfört arbete är."

Men du tolkar det som att TS tagit billigaste offerten samt avtalat om ett dåligt utfört arbete och montering av listerna med felaktiga spikpluggar?

/Krille
säger att TS inte specet vad man vill ha mer än montering av lister och då får man enklast möjliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.