A AndersS skrev:
Hoppas du skämtar?
Alla väggar är väl befintliga, obefintliga behöver ju inga lister;)
:rofl::rofl:
 
A
A AndersS skrev:
Hoppas du skämtar?
Alla väggar är väl befintliga, obefintliga behöver ju inga lister;)
det är ett utryck i branschen för att de ej är nytt.
tror jag mer eller mindra alla vet om
 
  • Haha
  • Wow
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Har du tittat på sista bilden med hörnlist och glipor?
men tror du att det är listen som är böjd på 30cm?
du tror snarare inte det är väggen?
 
E Euforida skrev:
Har anlitat en firma som satt golvlister.
Resultatet är synliga skruvskallar, vilket jag inte tycker blev snyggt.

Är oerfaren så söker lite feedback på detta.
Brukar man göra så här?
A Aunty skrev:
finns massvis med sett du kan åtgärda det på, men det betyder inte att det är fel att göra det så som det är gjort.
det får fela ganska mycket utan att det ligger utanför marginalen.
Försänk skruvarna. Vita huvuden. Svinsnyggt. Du behöver inte gå o banka in spik som lossar varje år. Njut o lev livet!
har man inte köpt till åtgärder som fogning, spackling etc så kan man ju inte räkna med att man får det eller hur?
 
A Aunty skrev:
men tror du att det är listen som är böjd på 30cm?
du tror snarare inte det är väggen?
Är inga problem att fixa, krävs bara lite kunskap om finsnickeri och även jag som hemmasnickare kan göra det.
Sedan kanske ts snickare och andra i branschen saknar den kunskapen.
Men vi har nog olika synsätt på väl utfört arbete.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
E Euforida skrev:
Har anlitat en firma som satt golvlister.
Resultatet är synliga skruvskallar, vilket jag inte tycker blev snyggt.

Är oerfaren så söker lite feedback på detta.
Brukar man göra så här?
Köp gorillalim o döna på, spackla över skruvhålen och listerna sitter perfekt i100 år! Men du får inte loss dem...
 
A Aunty skrev:
har man avtalat om att montera lister på befintliga väggar så kan man ju inte förvänta sig ett perfekt resultat.
Den listen hade passat lika dåligt i ett nybyggt vägghörn.
Det måste väl ända vara onödigt jobb att bygga en ny vägg för att få nya listen att passa hörnet?

A Aunty skrev:
okej vart drar du gränsen då?
Ett hörn med vit golvlist mot en ljusgrå vägg ovanför trägolv. Enkel interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här! Hur kan någon försvara ett sådant montage?

Jag föreslår en internutbildning. Förslag på övningsmateriel.
Trälåda med färgglada träklossar, stjärna, rektangel, och cirkel formade hål. Leksak för barn.

I Andra lektionen ingår att lära sig gersåg och morakniv..
Morakniven får inte introduceras för tidigt i första lektionen då det medför att klossarna riskerar hamna i fel hål.
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 24 till
  • Laddar…
Skumpe
A Aunty skrev:
fast. hur menar du att man skulle få listen tätt mot väggen?
finns regler för detta och kan lova att detta är godkänt enligt det
att inte gira innerhörn är inget krav
Hantverkare som försvarar sånt här med att det "är godkänt" eller inte är "krav" kan jobba hemma hos dig istället.

Det ser ju ut som skit, var är yrkesstoltheten? Ska ribban verkligen vara "så länge jag uppfyllt absoluta miniminivån kan ingen säga nåt"? Nej tack.
 
  • Gilla
mikethebik och 13 till
  • Laddar…
Jag inser att det är en svårdefinierad gränsdragning, men personligen tänker jag att om jag som inte är speciellt händig skulle gjort det snyggare själv utan att lägga överspänt mycket jobb så är det dåligt gjort. När det gäller lister tänker jag att man låter någon annan göra det för att antingen få det snyggt gjort eller bara för att slippa göra det själv. Hantverkaren borde därför förvänta sig att man vill att det ska se snyggt ut, inte bara "godkänt enligt reglerna".
Kan instämma med tidigare fråga om var yrkesstoltheten finns hos dessa hantverkare.
 
  • Gilla
LApp och 1 till
  • Laddar…
A
David Wallin David Wallin skrev:
Jag inser att det är en svårdefinierad gränsdragning, men personligen tänker jag att om jag som inte är speciellt händig skulle gjort det snyggare själv utan att lägga överspänt mycket jobb så är det dåligt gjort. När det gäller lister tänker jag att man låter någon annan göra det för att antingen få det snyggt gjort eller bara för att slippa göra det själv. Hantverkaren borde därför förvänta sig att man vill att det ska se snyggt ut, inte bara "godkänt enligt reglerna".
Kan instämma med tidigare fråga om var yrkesstoltheten finns hos dessa hantverkare.
tror inte problemet ligger där, tror snarare det ligger i betalningsförmågan hos kunden.

man kontaktar 3 företag för att lämna anbud på ett jobb.
ska företaget få jobbet måste man självklart lämna billigast möjliga annars får man inte jobbet.
med andra ord så får man vad man betalt för, hantverkarna tvingas lämna pris på billigaste möjliga alternativet är att man inte får några jobb.

vill man det bättre så gäller det vara tydligare i sin förfrågan vad man är ute efter och ställa krav.
inte bara nya lister på en vägg.
 
  • Wow
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
tror inte problemet ligger där, tror snarare det ligger i betalningsförmågan hos kunden.

man kontaktar 3 företag för att lämna anbud på ett jobb.
ska företaget få jobbet måste man självklart lämna billigast möjliga annars får man inte jobbet.
med andra ord så får man vad man betalt för, hantverkarna tvingas lämna pris på billigaste möjliga alternativet är att man inte får några jobb.

vill man det bättre så gäller det vara tydligare i sin förfrågan vad man är ute efter och ställa krav.
inte bara nya lister på en vägg.
Givetvis kan det vara så, men det riktigt stora problemet är i så fall att den genomsnittliga kunden inte är medveten om att man köper ett "dåligt jobb". Jag har själv rätt mycket erfarenhet av dålig kommunikation med hantverkare då jag aldrig kunnat föreställa mig i förväg att just "det som blev fel" ens var möjligt att bli fel. Kanske är jag unik med just mina problem, men det är ju hantverkaren som har tillgång till erfarenheten och därför bör det vara hantverkaren som försäkrar sig om vad man gjort upp om. Flera hantverkare jag anlitat har inte varit ett dugg intresserade av att i förväg komma överens om vad som EGENTLIGEN ska göras.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
David Wallin David Wallin skrev:
Givetvis kan det vara så, men det riktigt stora problemet är i så fall att den genomsnittliga kunden inte är medveten om att man köper ett "dåligt jobb". Jag har själv rätt mycket erfarenhet av dålig kommunikation med hantverkare då jag aldrig kunnat föreställa mig i förväg att just "det som blev fel" ens var möjligt att bli fel. Kanske är jag unik med just mina problem, men det är ju hantverkaren som har tillgång till erfarenheten och därför bör det vara hantverkaren som försäkrar sig om vad man gjort upp om. Flera hantverkare jag anlitat har inte varit ett dugg intresserade av att i förväg komma överens om vad som EGENTLIGEN ska göras.
jo men det är ju lite problemet, tar man med alla tveksamheter och risker så kommer man garanterat alltid vara dyrast och på såviss aldrig få några jobb.

det är samma problem som med LOU.
Alla räknar på det absolut billigaste och är det tveksamheter så tar man inte med det sedan när man är part så frågar man och lägger till.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
A Aunty skrev:
finns massvis med sett du kan åtgärda det på, men det betyder inte att det är fel att göra det så som det är gjort.
det får fela ganska mycket utan att det ligger utanför marginalen.

har man inte köpt till åtgärder som fogning, spackling etc så kan man ju inte räkna med att man får det eller hur?
Jaha, ja mitt svar avser frågan som citerades. Du undrade hur man kunde få det tätt mot vägg, då gav jag några exempel som fungerat för mig. Lade ingen vikt huruvida det är godkänt eller ej.

A Aunty skrev:
fast. hur menar du att man skulle få listen tätt mot väggen?
Är det godkänt enligt snickarnas normer så är det väl det, men samtidigt läskigt låga krav med tanke på hur det ser ut.

Tycker att man ska kunna förvänta sig ett fint resultat av en yrkesman som har sådana uppgifter som sin proffesion.
 
  • Gilla
AlfJ och 1 till
  • Laddar…
Blir lite "mörkrädd" när ett sådant arbete försvaras pga tid. Man kan göra utföranden mera eller mindre noggrant beroende av tid, men aldrig ett fuskarbete.
Ett företag jag använt sa så här när jag erbjöd mig småfixa några saker "nej, om du sedan inte gör det är det vi som gjort jobbet som riskerar att få skit för dåligt utfört".
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
A
elmontören elmontören skrev:
Jaha, ja mitt svar avser frågan som citerades. Du undrade hur man kunde få det tätt mot vägg, då gav jag några exempel som fungerat för mig. Lade ingen vikt huruvida det är godkänt eller ej.



Är det godkänt enligt snickarnas normer så är det väl det, men samtidigt läskigt låga krav med tanke på hur det ser ut.

Tycker att man ska kunna förvänta sig ett fint resultat av en yrkesman som har sådana uppgifter som sin proffesion.
men det finns ju klart anledningar till att det finns en lägsta nivå som är gokdänd och vill man ha utöver det så får man fråga efter det.

Alla kanske inte vill ha finaste lösningen utan nöjer sig med billigaste.
Man kan lösa mer eller mindre alla funktioner med massvis med olika tekniska lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.