S
A Aunty skrev:
helt självklart blir det dyrare eller billigare beroende vilken nivå du lägger det på.
Haha, det där gerade hörnet menar du?
 
A Aunty skrev:
helt självklart blir det dyrare eller billigare beroende vilken nivå du lägger det på.
Den åsikten delar jag inte, kompetent snickare gör jobbet lika snabbt och "bra" kvalite till samma pris som fuskpellen som gjort ts hörn.
Ett problem iochförsig vara att man inte heller har rätt verktyg för ett "bra" utfört arbete.
Du har inte svarat på mina frågor!
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
A
S SonnyListon skrev:
Haha, det där gerade hörnet menar du?
det jag sa och har sagt hela tiden är att det självklart är olika kostnader beroende på vilken nivå du lägger på arbeten även om det ligger inom godkänd standard.

och föreskriver du då bara tex ”montage av lister/foder” får du enklast möjliga
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Den åsikten delar jag inte, kompetent snickare gör jobbet lika snabbt och "bra" kvalite till samma pris som fuskpellen som gjort ts hörn.
Du har inte svarat på mina frågor!
ja men så kan du inte argumentera.
Självklart gör olika människor samma jobb olika snabbt och bra.

men ta den kompetenta hantverkaren du refererar till.
Han kan ju med göra jobbet enklare och därmed billigare och snabbare.

helt självklart kan man uppfylla samma funktion på olika sätt och olika pris
 
A Aunty skrev:
men ta den kompetenta hantverkaren du refererar till.
Han kan ju med göra jobbet enklare och därmed billigare och snabbare.
Nu blev det intressant då du skriver det jag citerar. Det innebär att man då ska acceptera en inte kompetent snickares arbete pga just brist på förmåga att utföra ett arbete som en kompetent snickare klarar.:crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
det jag sa och har sagt hela tiden är att det självklart är olika kostnader beroende på vilken nivå du lägger på arbeten även om det ligger inom godkänd standard.

och föreskriver du då bara tex ”montage av lister/foder” får du enklast möjliga
Hur ska man då beskriva arbetet om man vill få det utfört av någon som faktiskt kan snickra? Finns det graderingar på hur kompetent snickaren är?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Nu blev det intressant då du skriver det jag citerar. Det innebär att man då ska acceptera en inte kompetent snickares arbete pga just brist på förmåga att utföra ett arbete som en kompetent snickare klarar.:crysmile::crysmile:
fattar inget vad du skrev.

en kompetent snickare kan utföra jobbet på flera olika sätt och ändå uppfylla funktionen.
montera foder och lister kan göras på flera sätt.

självklart blir det dyrare eller billigare beroende på vilken nivå den kompetenta snickaren lägger sig på?
 
A
P PatrikJo skrev:
Hur ska man då beskriva arbetet om man vill få det utfört av någon som faktiskt kan snickra? Finns det graderingar på hur kompetent snickaren är?
man får ställa krav?
deta kan göras på massvis med olika sätt, det gör vi ju i alla olika upphandlingar,

referera till olika branschstandarder, AMA, bilder på referens ´projekt, text etcetera.

ta foder/lister tex. skriver bara "montage av foder loch lister" så får du bara det.
men skriver du "montage av foder och lister, samtliga ska vara platsmålade samt infogade" då får du det

men självklart får du betala med eftersom det är dyrare
 
A Aunty skrev:
fattar inget vad du skrev.

en kompetent snickare kan utföra jobbet på flera olika sätt och ändå uppfylla funktionen.
montera foder och lister kan göras på flera sätt.

självklart blir det dyrare eller billigare beroende på vilken nivå den kompetenta snickaren lägger sig på?
Undrar om du inte är snickaren som varit hemma hos ts och in i "kaklet" försvarar ett fuskarbete:crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 9 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Undrar om du inte är snickaren som varit hemma hos ts och in i "kaklet" försvarar ett fuskarbete:crysmile::crysmile:
hur menar du att en entreprenör ska prissätta ett arbete då? OM man inte ska utgå från billigast möjliga alltid?
 
A Aunty skrev:
hur menar du att en entreprenör ska prissätta ett arbete då? OM man inte ska utgå från billigast möjliga alltid?
Du är snickaren som gjort det:crysmile:
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Du är snickaren som gjort det:crysmile:
tyvärr är inte snickare.

men hur ska man prissätta som företag om man inte ska utgår från billigast möjliga?
 
A Aunty skrev:
man får ställa krav?
deta kan göras på massvis med olika sätt, det gör vi ju i alla olika upphandlingar,

referera till olika branschstandarder, AMA, bilder på referens ´projekt, text etcetera.

ta foder/lister tex. skriver bara "montage av foder loch lister" så får du bara det.
men skriver du "montage av foder och lister, samtliga ska vara platsmålade samt infogade" då får du det

men självklart får du betala med eftersom det är dyrare
A Aunty skrev:
man får ställa krav?
deta kan göras på massvis med olika sätt, det gör vi ju i alla olika upphandlingar,

referera till olika branschstandarder, AMA, bilder på referens ´projekt, text etcetera.

ta foder/lister tex. skriver bara "montage av foder loch lister" så får du bara det.
men skriver du "montage av foder och lister, samtliga ska vara platsmålade samt infogade" då får du det

men självklart får du betala med eftersom det är dyrare
Men merparten av alla som tar in en hantverkare av något slag, gör det väl ändå för att få ett resultat som inte ser ut som ett gäng från parken mitt i byn gjort det?
Man ska inte heller behöva specificera ner till minsta skruv hur jobbet ska genomföras...
Eller tycker du det är praktiskt att skriva ett 25sidor kontrakt för att få några golvlister?
Hade du själv godkänt ett sådant arbete?
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
man får ställa krav?
deta kan göras på massvis med olika sätt, det gör vi ju i alla olika upphandlingar,

referera till olika branschstandarder, AMA, bilder på referens ´projekt, text etcetera.

ta foder/lister tex. skriver bara "montage av foder loch lister" så får du bara det.
men skriver du "montage av foder och lister, samtliga ska vara platsmålade samt infogade" då får du det

men självklart får du betala med eftersom det är dyrare
Och vad skriver jag om jag vill ha montage av foder och lister, utan infogning och platsmålning, men monterat av någon som inte är en klåpare? För det är ju just det som hänt här, att personen som monterat inte haft kompetensen för att göra det.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A
P PatrikJo skrev:
Och vad skriver jag om jag vill ha montage av foder och lister, utan infogning och platsmålning, men monterat av någon som inte är en klåpare? För det är ju just det som hänt här, att personen som monterat inte haft kompetensen för att göra det.
då skriver du "montage av foder och lister, utan infogning och platsmålning"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.