A Aunty skrev:
då skriver du "montage av foder och lister, utan infogning och platsmålning"
Grattis, nu har vi gått varvet runt. Jag kan alltså som konsument inte styra över kompetensen hos hantverkaren?
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men merparten av alla som tar in en hantverkare av något slag, gör det väl ändå för att få ett resultat som inte ser ut som ett gäng från parken mitt i byn gjort det?
Man ska inte heller behöva specificera ner till minsta skruv hur jobbet ska genomföras...
Eller tycker du det är praktiskt att skriva ett 25sidor kontrakt för att få några golvlister?
Hade du själv godkänt ett sådant arbete?
det säger jag inget om.

man ska alltid ta för givet att arbetet utförs godkänt men specificerar man inte så får man absolut lägsta standard och den kan nog många privatpersoner vara missnöjd med för den är ofta väldigt låg men ändå godkänd.

Vill man ha finare måste man självklart specificera det, hur ska annars en hantverkare veta vad dom ska prissätta? så är det väll med alla jobb?
 
A
P PatrikJo skrev:
Grattis, nu har vi gått varvet runt. Jag kan alltså som konsument inte styra över kompetensen hos hantverkaren?
har jag sagt det?

skriver du inget så får du minsta godkända, men du kan/ska ju alltid räkna med att det är godkänt.
 
A Aunty skrev:
då skriver du "montage av foder och lister, utan infogning och platsmålning"
Men nu förutsätter du ju att beställaren är hyfsat insatt i hur man gör, och vad saker heter.....
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
tyvärr är inte snickare.

men hur ska man prissätta som företag om man inte ska utgår från billigast möjliga?
Ingen har sagt billigaste möjligt inte ts heller.
Det vi diskuterar är om ts montering av hörnlister är att bra utfört jobb!
Man prissätter utifrån vad ett rätt utfört arbete kostar och man får inte alla uppdrag.
Du har hakat upp dig på prissättning och att det ska vara billigast. Så fungerar inte en fri marknad, utifrån min erfarenhet av offertarbete. Det kan innebära att man ibland tackade nej till affär som enbart utgår från lägsta pris. Har ju bara varit inom företagsvärlden men det fanns kunder som kom tillbaka och ändrade i kravbilden.
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men nu förutsätter du ju att beställaren är hyfsat insatt i hur man gör, och vad saker heter.....
går att hantera på massvis med sätt, bara skriva ut en bild från nätet och visa hur man har det gjort?
eller visa ett annat rum i huset och ange det som referens?
 
A
A AndersS skrev:
Ingen har sagt billigaste möjligt inte ts heller.
Det vi diskuterar är om ts montering av hörnlister är att bra utfört jobb!
Man prissätter utifrån vad ett rätt utfört arbete kostar och man får inte alla uppdrag.
Du har hakat upp dig på prissättning och att det ska vara billigast. Så fungerar inte en fri marknad, utifrån min erfarenhet av offertarbete. Det kan innebära att man ibland tackade nej till affär som enbart utgår från lägsts pris.
det är alltid billigaste möjliga man prissätter.
rätt arbete är billigaste utifrån vad beställaren föreskrivit.

hela enterprenadjuridiken bygger på att man ska prissätta enligt billigaste möjliga och enklast möjliga
 
A Aunty skrev:
går att hantera på massvis med sätt, bara skriva ut en bild från nätet och visa hur man har det gjort?
eller visa ett annat rum i huset och ange det som referens?
Fel av dig, utförande ska om det råder osäkerhet visa på olika sätt att utföra arbetet. Det är hantverkaren som ska besitta kunskap om olika utföranden.
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Fel av dig, utförande ska om det råder osäkerhet visa på olika sätt att utföra arbetet. Det är hantverkaren som ska besitta kunskap om olika utföranden.
hantverkaren har alltid rätt att prissätta enklast möjliga. Annars kommer man aldrig få några jobb.
 
A Aunty skrev:
det är alltid billigaste möjliga man prissätter.
rätt arbete är billigaste utifrån vad beställaren föreskrivit.

hela enterprenadjuridiken bygger på att man ska prissätta enligt billigaste möjliga och enklast möjliga
Du jobbar inte mycket mot privatpersoner va?
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Du jobbar inte mycket mot privatpersoner va?
aldrig.

men hur menar du att man ska prissätta en jobb om inte det är billigaste möjliga (självklart inom ramen för förfrågan och enligt alla lägsta standarder, lagkrav etc.)?
 
A Aunty skrev:
aldrig.

men hur menar du att man ska prissätta en jobb om inte det är billigaste möjliga (självklart inom ramen för förfrågan och enligt alla lägsta standarder, lagkrav etc.)?
Det fungerar helt annorlunda med företag, företagoffert bygger ju på att lönsamheten ofta tas hem genom ÄTA.;)
 
Redigerat:
A
A AndersS skrev:
Det fungerar helt annorlunda med företag, företagoffert bygger ju på att lönsamheten ofta tas hem genom ÄTA.;)
säger ju hur lite insatt du är i fastighetsbranschen.

ÄTA arbeten oftast en förlust affär för enterprenören och man vill ha så lite ÄTA arbeten som möjligt.
Däremot finns det företag som tar arbeten genom att lägga sig lågt och sen försöka få igenom ÄTA arbeten men det stödjer ju snarare min tes än din.

Att man som enterprenör ska räkna på billigaste enklaste möjliga, så är entreprenadjuridiken uppbyggd.
Framgår det inte av handlingarna även om det är uppenbart att det ska vara med eller tillochmed ett lagkrav så behöver man inte räkna med det. Har beställaren skrivit 2 olika saker på olika ställen i handlingarna ska man räkna med det billigaste.
är handlingen tveksam så har entreprenören alltid tolkningsföreträde.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
A Aunty skrev:
säger ju hur lite insatt du är i fastighetsbranschen.

ÄTA arbeten oftast en förlust affär för enterprenören och man vill ha så lite ÄTA arbeten som möjligt.
Däremot finns det företag som tar arbeten genom att lägga sig lågt och sen försöka få igenom ÄTA arbeten men det stödjer ju snarare min tes än din.

Att man som enterprenör ska räkna på billigaste enklaste möjliga, så är entreprenadjuridiken uppbyggd.
Framgår det inte av handlingarna även om det är uppenbart att det ska vara med eller tillochmed ett lagkrav så behöver man inte räkna med det. Har beställaren skrivit 2 olika saker på olika ställen i handlingarna ska man räkna med det billigaste.
är handlingen tveksam så har entreprenören alltid tolkningsföreträde.
Vad jobbar du med som gör att du tror entreprenören alltid har tolkningsföreträde?

/Krille
 
A
K Krille4 skrev:
Vad jobbar du med som gör att du tror entreprenören alltid har tolkningsföreträde?

/Krille
utbildad civilingenjör arbetat som på entrepörssidan större delen av mitt liv dock nu på beställarsidan.

självklart är det inte så att entreprenören har tolkningsföreträde när det gäller alltid men just när det gäller ett förfrågningsunderlag så har man det, så entreprenadjuridiken är uppbyggd.

av flera ganska enkla och självklara anledningar dessutom.
  • Beställare har hanterat underlaget i lång tid, Entreprenör har kort tid på sig att granska FFU
  • Man ansvar över tillhanda hållna handlingar och dess riktighet - beställare tillhandahåller FFU
  • Man strävar efter billigaste möjliga entreprenader därför ska man endast räkna med det som framgår och inget annat.
  • osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.