Att det inte är kompatibelt med festools kan jag nog leva med. Jag har en domino för att det bara finns från dem, men annars lär det inte dyka upp några festoolmaskiner här. Om jag testar med något mindre viktigt verktyg och tycker det funkar får jag väl bunkra upp med ett helt gäng kopplingar för att täcka alla framtida behov. De där scenkopplingarna från Tyskland kostade en femtilapp styck.
 
Hep Hep skrev:
Massiv trådarkeologi. @badtastex Precis vad jag har lust att göra, men jag hittar inte stumpen med hona att köpa. På amerikanska forum står att det bara går i Europa och här hittar jag inget. Har du karvat fram dina själv i slöjden?

Egentligen behöver det inte vara festools sladd, även om det vore bra med samma till allt, men jag vill byta ut sladden på maskiner så att el och sug kan ligga redo och ha lika lång anslutning. Det kanske finns något annat system nu när det gått ett decennium.
Jag hittade en reservdel till OF1010 som var mycket billigare än den där omvandlingskabeln så nu har jag Plug-it på alla maskiner. Det är bara på min GFK600 och GOF 1600 som jag använder den dyrare kabeln. Tyvärr blev det ingen egen tråd för detta utan jag postade i den allmänna tråden.

GeX 125/150:
https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-3123017

Bosch sänksåg:
https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-3125521
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu har jag lyckats hitta en butik som säger sig ha i lager. Sjukt nog i Bromhof, en sömnig liten förort till Johannesburg där jag faktiskt varit i ett par dagar. Dit ska jag inte fler gånger - inte ens för en grön sladd. Fast om produkten nu är på väg bort, eller redan borta, kanske jag borde titta på någon annan lösning.

I musikbranschen verkar det finns en del varianter av ”power twist connectors” och deras miljö är nog inte mycket snällare än vår. Jag får kanske testa med något från: [länk] Förmodligen lite för klumpiga för att få till det direkt i maskinerna, men med en koppling en bit in på sladden borde det gå.
Originalet är inte så mycket dyrare.
https://www.kjell.com/se/produkter/...e/powercon/neutrik-powercon-kontakt-in-p69288

Finns hanar för kablar också
https://www.neutrik.com/en/product/nac3mx-w-top
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Originalet är inte så mycket dyrare.
[länk]

Finns hanar för kablar också
[länk]
Jag såg att de förmodligen är den första, men tillgången är lite blandad. Jag gissar att majoriteten av maskinerna kommer behöva en koppling på sladden och inte direkt i maskinen. Gear4Music som ligger nära och jag brukar handla hos har lite luddigt lagersaldo, men det är inget nytt. Jag får nog ta en tur dit på lunchen och kolla.
 
Hep Hep skrev:
Förresten - vet du om de olika varianterna som ser rätt lika ut är kompatibla. T ex

[länk]
[länk]
[länk]
Jag vet inte med säkerhet men jag har svårt att tro att de inte skulle vara kompatibla. Däremot vet man inte hur bra kopiorna håller jämfört med originalet över tid. Det jag tänker på är hur känslig du är utifall en kontakt på ett verktyg slutar fungera mitt i ett projekt.
Jag tror inte max strömmen är ett problem eftersom att du troligen inte kommer över 10A.
Däremot hade jag valt festool kontakten före Powercon. Om inte annat för att då är du förberedd för NÄR du byter till festool 😎
 
Jag hade också hellre bytt till festools kontakter, men jag tror det kan bli för trångt i flera av dem och då är den variant som inte längre finns som jag vill ha. Oavsett vilket system jag väljer, så ska det vara ett där jag vet att jag kan få tag på tillräckligt många kontakter.
 
Hep Hep skrev:
Förresten - vet du om de olika varianterna som ser rätt lika ut är kompatibla. T ex

[länk]
[länk]
[länk]
TR1 passar tillsammans (powerCON True1) men ovan postade kjell-kontakt är en powerCON blue och den funkar inte
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Som sagt verkar det helt slut på festools stump överallt, men eftersom det finns goda människor här på forumet så har jag nu konverterat de första maskinerna. Jag har dessutom blivit utlovad ett antal stumpar till, så jag kommer nog ha så det räcker ett bra tag.

Testade lite med att koppla in och ur kombon med sug och el och det går nästan lika snabbt som med fast sladd. Så förutom att slippa knöla in kabeln på hyllan med handmaskiner, så är det ännu ett steg framåt i min jakt på (rimligt) dammfri miljö.
Tre elektriska handverktyg kopplade med en grön förlängningssladd på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Det är jag som har hjälpt Hep med dennes dilemma, och mitt eget också. Jag gjorde min konvertering till Plug-it för länge sedan, när jag mest höll till i verkstaden. Nu när jag inte längre har tillgång till permanent verkstad var det bäst att byta tillbaka till traditionella sladdställ.

I somras hade jag tagit mig ut till en skärgårdsö med båt, verktyg och elverk, när jag upptäckte att jag hade glömt kabeln. Det väckte en viss irritation, försiktigt uttryckt. Då bestämde jag mig för att det här inte går längre, och jag måste återställa allt till ursprungsskick. Hep har försett mig med nya eller bättre begagnade sladdställ av god kvalitet i utbyte mot kabelstumparna. Win-win!
 
  • Gilla
Hep och 4 till
  • Laddar…
Jag visste inte om du ville vara anonym superhjälte eller inte, så jag skrev inte att det var du. Väldigt tacksam för bytet och i måndags blev det extra kul att använda makitafräsen med grön kabel mitt framför ögonen på en sponsrad man i festoolkeps. Det syntes att det gnisslade innanför kepsen på honom.

Förresten finns det nu fyra sladdställ till här till dig.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
När tråden ändå vaknat kan jag uppdatera med min erfarenhet. Mitt mål var att fixa så att både ström och damm gick tillsammans och att det skulle vara lika enkelt att använda dammsugaren som att fuska. Så långt är det kanon och jag har bättre luft i verkstaden.

Lite bängligare är det med både en sladdstump och en dammslang med adapter. Det är klart smidigare med festools riktiga lösning där kopplingen sitter direkt på maskinen och slangen trycks fast utan någon koppling eller adapter. Men det fyller sin funktion och jag är nöjd. Dammslangen med kopplingar dessutom är mer störande än sladdstumpen.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Det hjälper mycket att sätta fast sladden på slangen, tex med Lidls utmärkta kabelkardborreband 😊

Ock tack för tipset @JFrisk, beställde två.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.