mattiasp mattiasp skrev:
+/- 2 mm.
Ojdå..., hur kunde det gå så snett?;)
 
Ola C Ola C skrev:
Ojdå..., hur kunde det gå så snett?;)
4mm...huvva..
 
Jo, lite slarvigt kanske, men det får duga. Hade jag siktat på +/- 1 mm hade det tagit dubbelt så lång tid. Väggarna är inte bara sneda, utan dessutom buckliga.

Eller skojar ni med mig?
 
Nä, inte kan jag tro att de driver med dig ;):crysmile:
 
  • Haha
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Eller skojar ni med mig?
Så låga skulle vi väl aldrig vara ;)
 
Blev lite inspirerad av diskussionen i an annan tråd här på forumet att ta upp ett gammalt projekt. Har tidigare konverterat några verktyg till Festool plug-it med hjälp av deras retrofit-kit (UBS-PUR 420) men snubblade över en billigare adapter (Festool #489926) som egentligen är en reservdel till OF 1010. Den gick att få för runt 50kr/st från tyskland - kruxet är att den inte direkt passar något annat än OF 1010. ;)

Min GEX 125-150 har hela tiden haft den medföljande sladden vilket varit irriterande eftersom man ofta slipar runt stora grejer och separat sladd/slang gärna fastnar överallt. Började med att rita upp plug-it adaptern och boschs kabelskydd i Fusion. Därefter gjorde jag en ny del som i princip var kabelskyddet minus adaptern. Denna skrev jag sedan ut i PLA. Efter några iterationer passade det riktigt fint och jag fick till ett rotationsstopp mot höljet.

Slipmaskin delvis isärmonterad med synliga interna komponenter och anpassad Plug-it-adapter.

Utöver smidigheten att få kabel/slang ihop blir det dessutom betydligt mer plats i lådan!

En Bosch GEX 125-150 slipmaskin anpassad med en 3D-utskriven adapter för Festool plug-it-system.
 
  • Gilla
Viktorcloetta och 7 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jo, lite slarvigt kanske, men det får duga. Hade jag siktat på +/- 1 mm hade det tagit dubbelt så lång tid. Väggarna är inte bara sneda, utan dessutom buckliga.

Eller skojar ni med mig?
Nej detta låter inte alls skoj. Föreslår att du har vertikalrandiga gavelväggar för att ge illusionen av att det faktiskt är rakt så att besökare inte blir åksjuka...kolla lustigahuset på grönan för ytterligare inspiration.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Eller skojar ni med mig?
Jag förstår din undran. Toleranser är ju inget man skojar om.:crysmile:
 
Röd och vit trafikkon placerad på brun kartong i ett rörigt verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med pelarborr, spånskivor, en hink med lastbilsgummislingor och en reflexpinnestolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Aha, det var det du skulle ha den till. Jag som alltid tyckt det varit felprioriterat att ha en stor vägkon i din verkstad :D.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Rätat upp väggar med glespanel, oändligt många kilar och fick-skruvar. Och linjelaser. Allt inom +/- 2 mm.
[bild]
Ett tips är att använda justerskruvar. Går väldigt snabbt och enkelt jämfört med kilar och shims
Justerskruv i stål för trä, med skarpt gängad spets och skruvskalle för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spikat lite pärlspont i taket. Fick låna en spikpistol av en granne.

ogTt256QYqMU1oHs9eWSLVYWcrcITs67O_fwCFBQ85kf6YGeLEw_0BLOiCrAxxw8otuAK9BCpq1qWLSMJWklOIjVqe6cvorpuDH2DLVTBNJfc24X6vvTN-MQ6B79kWKEfYVBb0hQA7qvPz0bA4tG9YSi00ITFbIp-eOTvvh-5daVh6zwALmhMLfsh9nWRzOzm3pKT-3fO8zcsIWfg1t99PIUdSd7eUQEB1PVz55IEQG9qG-Gst3Iixi2N440cXI9TnwsAtU66ROMsKzhFSGWsr-46MA8IffUlIkOk7X0p2lpcYZkHw2V0NcbF2Jj6nC2RlYudeBkQRLvZkCUfv7Kj6BV1iVsPa_DW8xtJsZtTwOY-flPpdpctJdPl7fv3d43fU-Sjp4ATSjQ6ugPuI0-VYE6Qe5YH8DiP-vUeP7Lt1caMOtq1otiVXMgfcQOE-u6gkI0s7cYUS-N_PBYpq7kanYVitY_rzxwIKUm9TZETX_VHYFppjVIehJfxVoSLgFi867-KoLgDYIXhBW6w0FPtelXnTazzPy9UbfeH0L50Uapx_8uOz-9GxXRrYBPAWIHuvw8ACwFjjjA2S0gsMxdUCqdRkqeD10Ndhv2ggYgxSNNvA9B0oAX1Gfyq4-DEBP6vzSt05Vocj87ZpqTO_1tQns6tA=w1471-h1103-no
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
katos katos skrev:
Ett tips är att använda justerskruvar. Går väldigt snabbt och enkelt jämfört med kilar och shims
[bild]
Japp, det skall testas. Beställer snarast. Kilarna kommer man nog inte undan för att det skall sitta ordentligt, men kör man först injustering med justerskruvar och sedan fastsättning med skruv och kil bör det nog bli bra. Jag börjar få ont om rätt skruv redan, så det passar bra att beställa nu. Tack!
 
Redigerat:
Jag har gjort ett stort antal väggar och tak med enbart skruv. På väggarna har jag i och för sig kört med 45x45 för att tilläggsisolera en timmer eller plankvägg.

Ett tak med glespanel utsätts ju aldrig för några krafter som en vägg kan göra.

Det jag vill komma till är att en väggregel eller gles som man fäster med fyra skruv kommer styvas upp så mycket av en osb och gips att jag skulle vara helt trygg med att bara använda skruv. Du gör ju såklart som du vill.
 
Justerskruvar beställda. Ska bli kul att testa den här metoden. Kilar är långsamma att jobba med. Det finns dessutom gott om jobb kvar att göra innan allt är upprätat.
 
  • Gilla
Mangan84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.