Är XLR kontakter isolerade för 240V?
 
M
Näe det har du nog rätt i. De kanske blir livsfarliga att hantera, de är egentligen bara avsedda för lågnivå.
 
Ja se upp lite med kontaktdonen. Det finns säkert hundratals passande kontaktdon men de flesta lär falla bort på en eller flera punkter, såsom dragavlastning, spännings/strömtålighet, isolering, smidighet samt pris. Framför allt det sista lär sålla bort de flesta kontaktdon då robusta kontaktdon som passar till tillämpningen i de flesta fall är väldigt dyra.
 
Vad skulle man göra utan detta forum? Så mycket kunskap, på så liten yta. :] Även fast det finns tiotals forum med mycket kunskap så är det endå något speciellt med att få använda sitt egna språk!

Tack för hjälpen samtliga. Jag satsar på Neutrik NAC3 systemet. Jag skall återkomma med hur det gick senare. Skall få en ny fräs snart. frågan är, kommer man våga klippa kabeln? :)
 
Normalt behöver du inte klippa kabeln då i princip alla maskiner har ett sladdställ som är lätt att byta ut. Vanligtvis räcker det med att öppna delar av maskinen för att komma åt att byta originalsladden som ofta sitter monterad i skruvplint eller med fjädrande snabbkopplingar. Med andra ord kan du montera dit en egen sladdstump, alternativt montera tillbaka det något nerkortade orignalsladdstället om du tröttnar på kontakterna.
 
Med inspiration från den här tråden bytte jag kontakt på två av mina Bosch.maskiner till Festool Plug-it, för mig är fördelarna att slippa ha en extra sladd (förutom den som sitter i slangen) och att maskinerna blir lättare att stuva undan värda kostnaden för kontakterna.

Det visade sig att det på sänksågen var väldigt väl förberett för byte av sladdställ men på fräsen var det lite mer inbyggt och besvärligt.

Plug-it.jpg

Fantastiskt mycket mer plats i L-boxxen för fräsen och ingen sladd att snubbla på när sänksågen står på sin hylla...

Risken är väl att jag får ovänner hos både festoolanhängarna och Boschfolket men det är väl smällar man får ta. ;)
 
  • Gilla
Joakim Fors och 3 till
  • Laddar…
Anledningen till att Festools sladdstump är så lång är att på vissa av deras maskiner så måste man trä sladden igenom plast-skalet till maskinen. Man kan alltså inte dela maskinen så fint som på bilderna ovan. Vilket gör att man behöver den där längden på sladden så man kommer åt att montera sladden i maskinen med en del av maskinens skal hängande på sladden.
Vilket betyder att kan man montera sladden så föredömligt som på bilderna ovan kan man korta sladden så mycket det bara går tex så behöver man inte båda gummihylsorna. Man kan till och med montera kontakten dikt intill maskinen. Gummihylsan låter man sitta fast i kontakten sedan mäter man hur lång den behöver vara för att nå in i maskinens kabel klammer. Skär bort överflödig gummihylsa. På det viset slipper man att sladdstumpen hakar i allting när man arbetar vilket är inte bara itererande utan kan ställa till med olyckor.
Förövrigt är det fantastiskt skönt att ha en sladd och en slang som passar till alla maskiner.

Pär
 
Jag klurade på att korta sladden lite på främst sågen men jag vill utvärdera ett tag så att avståndet mellan kontakt och dammporten inte ställer till det. Fräsen har ju lite olika adaptrar som man kan använda som i vissa fall innebär att man kan behöva lite extra sladd. Däremot tror jag att jag kan korta en hel del på sågen. Kanske inte alls dumt att få den dikt an mot maskinen som du tipsar om.
 
B badtastex skrev:
Med inspiration från den här tråden bytte jag kontakt på två av mina Bosch.maskiner till Festool Plug-it, för mig är fördelarna att slippa ha en extra sladd (förutom den som sitter i slangen) och att maskinerna blir lättare att stuva undan värda kostnaden för kontakterna.

Det visade sig att det på sänksågen var väldigt väl förberett för byte av sladdställ men på fräsen var det lite mer inbyggt och besvärligt.

[bild]

Fantastiskt mycket mer plats i L-boxxen för fräsen och ingen sladd att snubbla på när sänksågen står på sin hylla...

Risken är väl att jag får ovänner hos både festoolanhängarna och Boschfolket men det är väl smällar man får ta. ;)
Massiv trådarkeologi. @badtastex Precis vad jag har lust att göra, men jag hittar inte stumpen med hona att köpa. På amerikanska forum står att det bara går i Europa och här hittar jag inget. Har du karvat fram dina själv i slöjden?

Egentligen behöver det inte vara festools sladd, även om det vore bra med samma till allt, men jag vill byta ut sladden på maskiner så att el och sug kan ligga redo och ha lika lång anslutning. Det kanske finns något annat system nu när det gått ett decennium.
 
”This product is no longer available”
Kanske har tyskarna tröttnat på att se sina gröna sladdar på pyamasblå japaner. Jag får väl leta vidare och hoppas att någon hittat på en liknande lösning.
 
  • Ledsen
Pysslarn
  • Laddar…
Nu har jag lyckats hitta en butik som säger sig ha i lager. Sjukt nog i Bromhof, en sömnig liten förort till Johannesburg där jag faktiskt varit i ett par dagar. Dit ska jag inte fler gånger - inte ens för en grön sladd. Fast om produkten nu är på väg bort, eller redan borta, kanske jag borde titta på någon annan lösning.

I musikbranschen verkar det finns en del varianter av ”power twist connectors” och deras miljö är nog inte mycket snällare än vår. Jag får kanske testa med något från: https://www.thomann.de/se/power_kon...r[]=Seetronic&gk=KASAPC&cme=false&filter=true Förmodligen lite för klumpiga för att få till det direkt i maskinerna, men med en koppling en bit in på sladden borde det gå.
 
Hep Hep skrev:
Nu har jag lyckats hitta en butik som säger sig ha i lager. Sjukt nog i Bromhof, en sömnig liten förort till Johannesburg där jag faktiskt varit i ett par dagar. Dit ska jag inte fler gånger - inte ens för en grön sladd. Fast om produkten nu är på väg bort, eller redan borta, kanske jag borde titta på någon annan lösning.

I musikbranschen verkar det finns en del varianter av ”power twist connectors” och deras miljö är nog inte mycket snällare än vår. Jag får kanske testa med något från: [länk] Förmodligen lite för klumpiga för att få till det direkt i maskinerna, men med en koppling en bit in på sladden borde det gå.
Beror på hur färdig sladd man vill ha..

https://amzn.eu/d/aayncY1
Googlade bara på festool reservdel sladd. Oklar kvalisort såklart.
 
Du menar att jag bygger något skal till själva uttaget, om den inte får plats i maskinen? Får jag surfa och klura på.

Det jag ser framför mig är en dammsugare på loftet ovanför min arbetsbänk och en fem meter lång kombo av el och sug som passar alla slipar, fräsar och andra dammproducenter jag har. Kanske någon smart upphängning som avgassugaren på bilprovningen. En viktig funktion är att det inte ska vara enklare att köra en maskin utan dammsugare för då kommer jagskabara-gubben i mig fuska.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Fram till för något år sedan fanns plug-it på sladdstump (som reservdel?) och det är vad jag använt. Om de slutat med dessa nyligen måste det finnas kvar på många dammiga hyllor hos återförsäljare?

Edit:
Attans, verkar onekligen slut överallt som du säger 😕 Jag tror inte på andra lösningar, främst för att det ger två inkompatibla system men också för att det inte är värt tiden att få det bra.

Festool 491144​

 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.