jon_h skrev:
Ja, typ fyra rollningar med primern vad jag förstår, eller snarare, det ska på en viss mängd och vad jag hört är det svårt att lyckas få på det med färre antal rollningar.
Med tanke på tiden mellan rollningarna, liknar det t.ex. Flüggers våtsrumssystem för glasfiberväv. Där skall våtrumsfärgen/toppskiktet målas innan primern har torkat helt. Nästan vått-i-vått. Har man missat tiden är det bara att rolla på ny primer.
 
Vi har valt Höganäs tätskikt med duk (G12-3, V12-3) som "tapeteras" upp i tätskiksmassan. Kostnaden för denna variant jämfört med utan duk var 50 kr extra per kvm. Totalt blev det ca 190 kr / kvm med detta system. Har ingen aning om det är dyrt eller billigt men kan vara något att jämföra med.
Jag har en plattsättare som gör jobbet och för honom tog det ca 10 h att prima och sätta duken på golv och väggar i hela badrummet på 7 kvm.

Att vi tillslut valde ett tätskikt med duk och högt ånggenomgångmotstånd var att vi stod med ett färdigt badrum med gipsskivor när de nya reglerna kom. Vid kontakt med försäkringsbolag kom det då fram ett de inte försäkrar för fuktskador genom tätskikt, så blir det något problem måste man stå för kostnaderna själv.
 
Har badrummet påbörjats innan de nya reglerna började gälla så borde väl det vara godkänt om man gör på det gamla sättet?
Eller?
 
Om vi lägger 150tkr på våtskicktet så spar du en 100-lapp på försäkringen.

Vet någon om försäkringsbolagen har betalat ut någon ersättning som täcker de nya och dyrare våtrumskostnaderna?

För summan av deras regler är:
1. Om det är rätt gjort så ska det inte läcka.
2. Eftersom det läcker så är det inte rätt gjort.
3. Eftersom det inte är rätt gjort så gäller inte försäkringen.

Så för vems skull gör vi jobbet?
 
Ja, den typen av moment 22 verkar finnas.

Men för vems skull? Ja, självklart för ens egen skull, om försäkringen inte gäller för undermåliga tätskikt så är det naturligtvis destor viktigare att de är bra..
 
Åsa76 skrev:
Är det 4 rollningar primer alltså, primer 54?

Hoppas gummimassan fäster nu då, hur har de löst deta? Att tätskiktet fastnar känns ju väldigt viktigt.....?
efter de instruktioner jag har fått ska man använda VS20(primer), tydligen ska den vara tätare än VS30(tätmembran).
Så jag gjorde både och: 3 varv med VS20 och 4 varv VS30.
Det borde bli nog tätt.
Dessutom är det bättre att sätt flera lager än tjocka lager.

När det gäller våtrumsmatta så har jag hört att den ska vara 100% tät, så det änvänder jag i dusch-hörnan. Där är det ju viktigast att det är tät. Utanpå det sätter jag kakel. Ska bara rugga ytan med fint sandpapper.

Detta fick jag rekommenderat av branchfolk.
 
Våtrumsmatta är inte hundra procent tät. Den är ungerfär lika tät som ett vanligt tätskikt med duk, och något tätare än de bästa rollade tätskikten. Ca 3-4 miljoner s/m.

Dock betraktas det fortfarande som något av en riskkonstruktion med matta under keramik. Det finns särskilda mattor som av sina tillverkare är godkända som tätskikt under keramik och jag hoppas att det är en av dessa ni använt. Dock har dessa konstruktioner inte testats och godkänts av Byggkeramikrådet, utan som sagt bara av tillverkarna.
 
Ok, den firma som rekommenderade det har använt den själv i samma syfte och ägaren är en god vän till familjen. Tror inte han skulle lura mej i en sådan sak, dessutom så ska det vara godkänt enligt de nya reglerna. I alla fall som jag har förstått det.
 
Nej, det finns inga mattor som är godkända som tätskikt under keramik enligt BBV, som jag antar är de nya regler du syftar på. Däremot uppfyller mattorna säkert den täthet som föreskrivs i BBV, 1 000 000 s/m i ångmotstånd, men Byggkeramikrådet har inte testat några sådana konstruktioner varken med avseende på täthet, beständighet mot fixet alkaliska egenskaper eller mattlimmets bärförmåga. Därmed inte sagt att de inte fungerar, det gör de säkert, om tillverkaren har testat ordentligt.

Sedan behöver man ju inte luras för att säga fel, man kanske inte bara har stenkoll. :)
 
perstr skrev:
Om vi lägger 150tkr på våtskicktet så spar du en 100-lapp på försäkringen.

Vet någon om försäkringsbolagen har betalat ut någon ersättning som täcker de nya och dyrare våtrumskostnaderna?

För summan av deras regler är:
1. Om det är rätt gjort så ska det inte läcka.
2. Eftersom det läcker så är det inte rätt gjort.
3. Eftersom det inte är rätt gjort så gäller inte försäkringen.

Så för vems skull gör vi jobbet?
Försäkrar du kommer du aldrig få ut någon ersättning.
Det finns alltså ingen anledning att försäkra ett badrum.
Försäkrar man inte slipper man premierna, behöver ej följa de nya dyra råden, du kan fortsätta bygga med de gamla billiga beprövade sätten.
 
De "billiga beprövade" sätten har just visat sig vara undermåliga i många fall. Det är därför man bör följa de nya reglerna (men visst, med urskillning. De är överdrivna i vissa fall). Särskilt om man inte har någon försäkring som täcker eventuella skador.
 
Jag säger bara en sak: ILLIGO.se
 
perstr skrev:
Om vi lägger 150tkr på våtskicktet så spar du en 100-lapp på försäkringen.

Vet någon om försäkringsbolagen har betalat ut någon ersättning som täcker de nya och dyrare våtrumskostnaderna?

För summan av deras regler är:
1. Om det är rätt gjort så ska det inte läcka.
2. Eftersom det läcker så är det inte rätt gjort.
3. Eftersom det inte är rätt gjort så gäller inte försäkringen.

Så för vems skull gör vi jobbet?
Instämmer,
Det är anledningen till att min fristående duschvägg kommer att göras på det klassiska sättet med gips och tätskikt som jag alltid gjort och aldrig haft problem med.
 
Kollade lite på Illigo,verkar intressant.Är det verkligen godkänt med vanlig gips bakom Illigo systemet.
Enligt Illigos reklam skall det ju vara det,kan man lita på det?

//kpeson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.