24 377 läst · 81 svar
24k läst
81 svar
Godkända tätskikt?
Lips sysem är ju inte med duk. Det var ju bra, allstå går det att få fram utan duk.
Men, jag har sett monteringsvideo från Mataki och tyckte att det inte såg svårare ut än att tapetsera.....? Men för hantverkare som tidigare hafssat över ytor snabbt med roller blir det ju mer jobb, men det är ju bra?
Men, jag har sett monteringsvideo från Mataki och tyckte att det inte såg svårare ut än att tapetsera.....? Men för hantverkare som tidigare hafssat över ytor snabbt med roller blir det ju mer jobb, men det är ju bra?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 473 inlägg
Jag tror att Höganäs system är likadant. Produkten "Tätduk FP4" har tillkommit och läggs på samma sätt som den gamla Fiberduken FB195.jon_h skrev:Många lyckades inte lösa det med enbart vätskebaserade tätskikt. Casco/Schönox till exempel har en duk som ska sättas i fix, limmas i alla skarvar och sedan ska man tätskikta som vanligt utanpå. Ett fasligt bök, det går inte att använda skräpet. Detta var en nödlösning som de tog fram ifall det inte skulle gå att lösa det tekniskt med bara rollade tätskikt i tid, men de kommer nog lyckas ta fram något så småningom.
http://arkitekt.cchoganas.se/category_byggparm.jsp?category=31&subcategory=61&subsub=88#
G12 Vattentätt resp. G12-3 Ångtätt.
Åsa, jag ser ingen fördel med tätskikt av Rubboxtyp jämfört med ett rollat tätskikt om underarbetet är rätt gjort. Är det taskigt gjort under så kanske Rubboxen klarar rörelser en smula bättre, men annars kan jag inte se något skäl som motiverar den högre kostnaden, både för materialet och för den extra tiden som monteringen tar.
Nej, så är det kanske men du skrev "Ett fasligt bök, det går inte att använda skräpet. " Så mycket extra bök kan det väl inte vara, och så blir det ju tätare?jon_h skrev:Åsa, jag ser ingen fördel med tätskikt av Rubboxtyp jämfört med ett rollat tätskikt om underarbetet är rätt gjort. Är det taskigt gjort under så kanske Rubboxen klarar rörelser en smula bättre, men annars kan jag inte se något skäl som motiverar den högre kostnaden, både för materialet och för den extra tiden som monteringen tar.
Övervåningar i trähus som rör sig mycket i stark vind kanske det är avgörande för? Vem vet?
Haha, jo jag var inne på Cascos hemsida i förra veckan och tittade på deras "lösning". Verkade verkligen vara en nödlösning, det såg ut som ett äckligt lapptäcke. I min värld benäms sådant som QnD - Quick'n'Dirty.jon_h skrev:Många lyckades inte lösa det med enbart vätskebaserade tätskikt. Casco/Schönox till exempel har en duk som ska sättas i fix, limmas i alla skarvar och sedan ska man tätskikta som vanligt utanpå. Ett fasligt bök, det går inte att använda skräpet. Detta var en nödlösning som de tog fram ifall det inte skulle gå att lösa det tekniskt med bara rollade tätskikt i tid, men de kommer nog lyckas ta fram något så småningom.
När jag skrev att det inte går att använda så menar jag de som har dukar som ska bakas in som hos Casco. Rubbox är ju enklare då, den är självhäftande. Med Cascos duk tillkommer fix som ska kammas upp över hela väggen, limning av skarvar och sedan rollning av tätskikt över hela ytan, jämfört med Rubbox. Så då är rubbox smidigare, men smidigast är ju ändå de rollade med tätremsor. Och jag tror att skillnaden i rörelseupptagande förmåga är liten.
Om ens hus rör sig så mycket när det blåser att man riskerar få skador på tätskiktet så är det dags att rusa ut och ta skydd..
Om ens hus rör sig så mycket när det blåser att man riskerar få skador på tätskiktet så är det dags att rusa ut och ta skydd..
Oj ett intressant inlägg till av jon värt att citera.jon_h skrev:Åsa, jag ser ingen fördel med tätskikt av Rubboxtyp jämfört med ett rollat tätskikt om underarbetet är rätt gjort. Är det taskigt gjort under så kanske Rubboxen klarar rörelser en smula bättre, men annars kan jag inte se något skäl som motiverar den högre kostnaden, både för materialet och för den extra tiden som monteringen tar.
Nu är jag säkert trög, men vad har underarbetet för skillnad i tätskiktets kvalité vad gällande ånggenomgångsmotståndet?
Det som jag tyckte var bra när jag "valde" (har inte köpt än) Rubbox var att det pallar med de nya kraven och mer därtill. Verkar vara en vettig idé det där med vulkgummit som förseglar dukarna/bitarna med varandra.
Det finns nog ingen färdig, men tanken med att jag klistrade den här tråden var lite för att se om den utvecklar sig ditåt. Om folk lägger in de uppgifter de skaffat sig här så kan jag så småningom sammanställa en lista och lägga den i den klistrade tråden längst upp. Eller så sätter jag min någon dag när jag inte har någonting annat att göra och ringer runt, men det kommer nog dröja..
Jag har pratat med lite tekniker nu, och de säger att de flesta tätskiktstillverkare hade klarat sig med enbart vätskebaserat tätskikt om de hade gjort som LIP, alltså att man ska rolla ut en tunnflytande tätprimer i väldigt tjockt lager innan själva gummimassan. Problemet är att det tar en väldigt tid, det blir kanske fyra rollningar med 2-4 timmars torktid emellan, och sedan ska gummit med förseglingar appliceras efter det. Därför har de valt den i deras tycke enklare lösningen med duk som monteras i fix och sedan gummimassa utanpå det. En av dem sade också att LIP haft problem med gummimassans vidhäftning mot det tjocka lagret primer, primern får tydligen en glasaktig yta när man lägger den så tjockt.
Ehm, är inte primer diffusionsöppen? I oisolerade källare så kan/ska man ju låta bli tätguckan och bara ha primer just för att markfukt ska kunna passera "obehindrat"...? Jag blir lite förvirrad när extra primer nu fixar biffen med ånggenomgångsmotståndet... Någon tråd här sades det ju att även om man applicerar något tjockare så påverkas inte motståndet bara tiden det tar för fukten att passera skiktet...
Finns det månne olika typer av primer?
Finns det månne olika typer av primer?